Mikael_L
A AndersS skrev:
Ja, det sväljer ju inga volymer utan säkrar laddning för ett initial litet fordonsbestånd för att kunna använda elbil.
Å andra sidan, uppe i Norrland är snabbladdare i princip endast för de på långresa, då de flesta har en helt annat möjlighet att ordna laddning av sin bil på arbetet eller hemma, än för de i storstäderna.
Så snabbladdare är ett ännu smalare affärsområde i de trakterna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Å andra sidan, uppe i Norrland är snabbladdare i princip endast för de på långresa, då de flesta har en helt annat möjlighet att ordna laddning av sin bil på arbetet eller hemma, än för de i storstäderna.
Så snabbladdare är ett ännu smalare affärsområde i de trakterna.
Nja, en vinter med kyla i norrland runt -20 grader. Kollade XC40 som angav 40 mil vid blandad körning och +20 grader. Justerade jag tempen till -10 så anger Volovos räckviddsberäknare 23 mil.
Och det är Volvos egna siffror.
Borde vara ganska genetellt, eller?
https://www.volvocars.com/se/v/cars/electric-car/range/
 
Mikael_L
Och hur många pendlar dagligen 11 mil till sitt jobb, och sen 11 hem?

Jodå, det finns några, som alltså får lösa detta på annat vis (antingen ännu större batteri, eller bränslebil, eller flytta) men majoriteten av befolkningen har ej denna situationen.

Jag tror inte det är många som satsar på elbil och räknar med att snabbladda en liten slatt varenda dag på väg hem från jobbet. Typ ingen ...
Inte förrän bensin/diesel passerar 40kr litern i alla fall.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
På XC40 fossil kan du det;) så de riktar sig nog till två olika kundsegment, kanske endast en bil och 300" som instegspris.
Och XC40 elbil där kundkategorin inte är lika priskänslig, även som andrabil.
Jag tänkte det, är någon som köper volvo överhuvudtaget priskänslig idag? =)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och hur många pendlar dagligen 11 mil till sitt jobb, och sen 11 hem?

Jodå, det finns några, som alltså får lösa detta på annat vis (antingen ännu större batteri, eller bränslebil, eller flytta) men majoriteten av befolkningen har ej denna situationen.

Jag tror inte det är många som satsar på elbil och räknar med att snabbladda en liten slatt varenda dag på väg hem från jobbet. Typ ingen ...
Inte förrän bensin/diesel passerar 40kr litern i alla fall.
Skulle jag inte kunna sätta en stolpe hemma så hade jag aldrig nånsin fått för mig att ta elbil. Jag tycker det är för lång tid att fylla tanken på dieseln, så att stå en halvtimme eller mer hade aldrig fallit mig in =)
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag tänkte det, är någon som köper volvo överhuvudtaget priskänslig idag? =)
Jodå, Googla resultat 2021.
Men priskänsliga kanske inte ser Volvo som första alternativ;)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och hur många pendlar dagligen 11 mil till sitt jobb, och sen 11 hem?

Jodå, det finns några, som alltså får lösa detta på annat vis (antingen ännu större batteri, eller bränslebil, eller flytta) men majoriteten av befolkningen har ej denna situationen.

Jag tror inte det är många som satsar på elbil och räknar med att snabbladda en liten slatt varenda dag på väg hem från jobbet. Typ ingen ...
Inte förrän bensin/diesel passerar 40kr litern i alla fall.
Svaret var utifrån laddningsplatser i norrland som vi diskuterade;)
Jag är inte ute efter att såga elbilar utan se det objektivt, vill kunna göra rätt val när den dagen kommer och veta vad som krävs av mig för att de ska fungera. Är bekväm och har vissa krav därför blev Volvos info om räckvidd förvånande för mig.
 
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Förklara gärna för en annan gubbe varför 100 hk är trevligare än 260 hk? Alla motorstarka bilar jag kört har haft ett reglage för att med foten begränsa effektuttaget, så jag fattar nog inte riktigt vad nackdelen med hög motorstyrka är ur ett "trevlighetsperspektiv". :thinking:
100 Hk vs 260 Hk är lite väl stor skillnad för att förklara med kraften man har på lägre varv, men det är rätt intressant att titta på effektkurvan på en bensinare med 260 Hk. 260 har man kanske vid 5500 rpm, medan man vid 3000 rpm ligger runt 150 Hk (varierar såklart från bil till bil).

Maxeffekt nyttjas nog rätt sällan av de flesta förare inklusive de som vill köra sportigt.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Å andra sidan, uppe i Norrland är snabbladdare i princip endast för de på långresa, då de flesta har en helt annat möjlighet att ordna laddning av sin bil på arbetet eller hemma, än för de i storstäderna.
Det där var oväntat fördomsfullt för att komma från dig. ;)

Till och börja med omfattar Norrland runt 60 procent av Sveriges yta även om bara drygt tio procent av Sveriges invånare bor där. Runt en tredjedel av befolkningen i Norrland bor i Umeå, Gävle, Sundsvall, Luleå, Östersund eller Örnsköldsvik. Jag har väldigt svårt att förstå varför laddmöjligheterna för någon boende i en lägenhet i exempelvis Umeå generellt skulle vara så mycket bättre än för någon boende i en lägenhet exempelvis i Uppsala.

Inte heller vet jag varför en kontorist på exempelvis Skatteverket i Sundsvall lättar skulle kunna ladda på jobbet än motsvarande kontorist på Skatteverket i Solna.

Att laddmöjligheterna på arbetet eller hemma kanske är något bättre i Norrland "i genomsnitt" stämmer säkert men att påstå att det gäller "de flesta" köper jag inte.
 
Fairlane Fairlane skrev:
100 Hk vs 260 Hk är lite väl stor skillnad för att förklara med kraften man har på lägre varv, men det är rätt intressant att titta på effektkurvan på en bensinare med 260 Hk. 260 har man kanske vid 5500 rpm, medan man vid 3000 rpm ligger runt 150 Hk (varierar såklart från bil till bil).

Maxeffekt nyttjas nog rätt sällan av de flesta förare inklusive de som vill köra sportigt.
Håller med och det intressanta är när du behöver kraften, accelerera vid rödljus eller när det hänger 1,5 ton efter bilen. Olika behov och hur man får ned kraften i backen, två eller fyrhjulsdrift.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Nya Hummern, kan nog dra era gamla hästar och allt vad det är ni åker runt med dagarna i ända. [länk]

Sen sista meningen: Detta är ett batteridrivet elfordon som krossar bensinbilar till den grad att det inte längre finns någon fråga om bensinen ska överleva.
Tyvärr, den klarar inte 70 mil utan laddning med hästsläp, jag passar!
 
  • Haha
  • Gilla
sonabr4000 och 3 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Nya Hummern, kan nog dra era gamla hästar och allt vad det är ni åker runt med dagarna i ända. [länk]

Sen sista meningen: Detta är ett batteridrivet elfordon som krossar bensinbilar till den grad att det inte längre finns någon fråga om bensinen ska överleva.
Priset gör den ointressant, varför betala 2-3 ggr mera än vad jag behöver, visserligen annan drivkälla.:crysmile:
Åter igen, objektivt, den tillför minimalt.
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Nya Hummern, kan nog dra era gamla hästar och allt vad det är ni åker runt med dagarna i ända. [länk]

Sen sista meningen: Detta är ett batteridrivet elfordon som krossar bensinbilar till den grad att det inte längre finns någon fråga om bensinen ska överleva.
Ganska billig också (y)
Men blir den tung lastbil i Sverige med hastighetsbegränsning?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Nya Hummern, kan nog dra era gamla hästar och allt vad det är ni åker runt med dagarna i ända. [länk]

Sen sista meningen: Detta är ett batteridrivet elfordon som krossar bensinbilar till den grad att det inte längre finns någon fråga om bensinen ska överleva.
Den landar väl på 1,5 miljon när du väl fått tag i en container, båt och reggat in den.

Så inget för sverige.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.