Ett läckage från ett så nytt tak har jag svårt att tänka mig att tidigare ägare bara skulle strunta i att åtgärda samt att golvet ser ju helt fint ut så skulle nog tro dem när de säger att det inte har läckt förut. Annars är det ju så att man måste bereda säljaren rätt att avhjälpa felet först innan man gör det själv om man skall kunna hävda dolt fel. Det går alltså inte att fixa det själv och sedan komma med fakturan eller att stämma dem om man missat tågordningen. I detta fall är det nog viktigare att fixa felet än att få rätt och hemförsäkringar brukar inte heller täcka vatten som tränger in utifrån om ni inte har den dyraste varianten (kan vara värt att kolla i försäkringsbrevet).
 
  • Gilla
Ulla Garbo
  • Laddar…
S
Min uppfattning är att ett så nytt tak reducerar undersökningsplikten rejält och det skulle eventuellt gå att driva som dolt fel ( för en gångs skull )

men jag tror på säljaren när hen säger att det inte läckt förrut, därmed kan det vara en skada som uppstått under erat ägande och då kan det omöjligt vara ett dolt fel.

prioritera att laga läckaget, strunta i att leta syndabock.
 
  • Gilla
maja.andersson27189 och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
S SueCia skrev:
Min uppfattning är att ett så nytt tak reducerar undersökningsplikten rejält och det skulle eventuellt gå att driva som dolt fel ( för en gångs skull )

men jag tror på säljaren när hen säger att det inte läckt förrut, därmed kan det vara en skada som uppstått under erat ägande och då kan det omöjligt vara ett dolt fel.

prioritera att laga läckaget, strunta i att leta syndabock.
Taket är inte nytt.... 9 år är en tredjedel av förväntad livslängd. Lika dumt som att kalla en 4 år gammal bil med 8000 mil på mätaren för ny.
 
  • Gilla
Daggew och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Är det inte 10års garanti på tak? Ska man isåfall inte kunna kontakta tagläggaren och få det åtgärdat?
 
Jag hade börjat med att kontakta mitt förskärningsbolag och säga att det läcker in vatten.

Ser ju ut som vattnet kommer mellan fönstret och karmen? En dålig packning runtom kan göra så att regn/smältvatten från snö kan läcka in men packningen borde ju kollat då dom servade fönstret.

Skulle det vara taket borde det ju rinna på utsidan av karmen och neråt vilket det kanske gör svårt att se.

Det droppar från mitt Velux takfönster också i badrummet också men det är fuktig luft som kyls ner och droppar.
 
  • Gilla
Daggew och 2 till
  • Laddar…
S
Cheesen Cheesen skrev:
Taket är inte nytt.... 9 år är en tredjedel av förväntad livslängd. Lika dumt som att kalla en 4 år gammal bil med 8000 mil på mätaren för ny.
Jag är oerhört skeptisk till att ett korrekt installerat tak är slut efter 30 år.

Och jo, jag är övertygad om att ett såpass nytt tak ställer betydligt lägre krav på undersökning. Man har fog att förvänta sig att det ska vara fritt från några allvarligare skador.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B
S SueCia skrev:
Jag är oerhört skeptisk till att ett korrekt installerat tak är slut efter 30 år.

Och jo, jag är övertygad om att ett såpass nytt tak ställer betydligt lägre krav på undersökning. Man har fog att förvänta sig att det ska vara fritt från några allvarligare skador.
Det är bara att googla.
T.ex.
https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/utomhus/tak/nar-behover-du-byta-tak/

De anger ju spannet 15(!) till 40år. Normalt är ju även ekonomisk livslängd en bit kortare än den tekniska livslängden. Men även vid en 100% skada på tsket så kommer försäkringsbolaget dra av en betydande del av ersättning för dessa 9 år, helt klart.

Själva takpannorna håller ofta länge, men pappen under kanske inte har lika lång livslängd.

Ett plåttak kan ju också hålla länge. Men det sitter ju mängder av små skruvar med epdm gummi som tätar. Hur många år av stekande solljus som det gummit kommer stoppa är ju kanske kortare än plåtens livslängd.

En kedja är inte starkare än dess svagaste länk, detta gäller verkligen för tak där man bör byta innan det går sönder helt.

Villaförsäkring utesluter ofta skador pga läckande tak, där kammar man nog 0.

Sedan finns det ju spaltkilometer med text om dolda fel. Ett av alla grundläggande saker, äe i alla fall att felet ska vara riktigt betydande för att det ska vara värt att ens överväga att driva en dolda fel process.

Och här vet man ju inte ens vad som är fel. Det kanske är en tätlist som hamnat fel, behöver inte vara så allvarligt eller dyrt att laga.

Lokalisera felet (och åtgärda om det är enkelt) är helt klart det som borde ligga på prioriteringslistan.
 
  • Gilla
Riemann och 3 till
  • Laddar…
Takfönster torde alltid vara en riskkonstruktion. Genomföring i taket är ju ett hål genom tätskikt och som måste tätas genom korrekt montering. Det är bara att fixa, för att minimera skador från läckaget. Som ngn nämnt, kontakta en plåtslagare. Troligen där det brister. Är det felaktigt utfört så lär det det läcka oavsett ålder.
 
  • Gilla
Ulla Garbo
  • Laddar…
Vad är det för tak ?
 
  • Gilla
Ulla Garbo
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Vad är det för tak ?
Tegelpannor
 
E Etrompa skrev:
Takfönster torde alltid vara en riskkonstruktion. Genomföring i taket är ju ett hål genom tätskikt och som måste tätas genom korrekt montering. Det är bara att fixa, för att minimera skador från läckaget. Som ngn nämnt, kontakta en plåtslagare. Troligen där det brister. Är det felaktigt utfört så lär det det läcka oavsett ålder.
Kontaktat både plåtslagare och takläggare som skall komma så snart det slutar regna! Ingen vill gå upp på taket så som det regnar nu
 
  • Gilla
settler och 1 till
  • Laddar…
Ulla Garbo Ulla Garbo skrev:
Kontaktat både plåtslagare och takläggare som skall komma så snart det slutar regna! Ingen vill gå upp på taket så som det regnar nu
En fråga bara,finns element under fönsterna som tar bort kondensen?
 
U Ulf Aronsson skrev:
En fråga bara,finns element under fönsterna som tar bort kondensen?
Golvvärme i hela huset!
 
Ulla Garbo Ulla Garbo skrev:
Golvvärme i hela huset!
Det kanske inte är tillräckligt för att få bort kondensen , ni kan nämna det till de som kommer å undersöka saken.
 
  • Gilla
Ulla Garbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.