Mikael_L
R Rkarlsson skrev:
takräcken kostar hemula äckligt dyra 4000 kr. Det känns inte motiverat riktigt då jag bara ska ha den i 3 år och kommer troligtvis inte ha mokka som nästa bil. Så dieseln får ju gå när jag ska cykla från vissa ställen.
Ja du får väl ca 3-400 dieselmil för vad takräcket kostar, och ska dieseln finnas kvar i din bilpark oavsett, så går nog budgeten ihop.
 
J jocke31 skrev:
Om vi ska prata om miljöaspekten och effektiviteten så är det nog i städerna som elbilar gör som allra mest nytta. Att starta och stanna ofta eller sitta i bilkö på Essingeleden är de situationer som elbilar är allra bäst på. De drar minimalt i stadstrafik. Och när de står stilla bara runt ett par kW per timme. Och inga avgaser. Motorväg i 120 är förstås också trevligt, men här minskar fördelen mot ICE-bilar en del. En elbil blir betydligt töstigare i hög fart medan effektiviteten hos en modern diesel ökar. Hade en Audi A4 för några år sedan med 170 hk och den gick att köra på 0,5 l/mil på motorväg med jämn fart. Men i stadstrafik var den betydligt törstigare.
Beror ju på hur man räknar man spar nog mer i "kronor per timme" när man kör en elbil i 120 än en diesel :).
 
Mikael_L
G Greger_08 skrev:
Beror ju på hur man räknar man spar nog mer i "kronor per timme" när man kör en elbil i 120 än en diesel :).
Det ska nog läsas som; "då är inte elbilen lika outstanding"
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja du får väl ca 3-400 dieselmil för vad takräcket kostar, och ska dieseln finnas kvar i din bilpark oavsett, så går nog budgeten ihop.
Jo elisen klarar dessvärre inte det behovet som jag behöver. Så det får bli på det viset.
Vi ska tex till sälen i augusti och hålla på och stanna kan vi inte =)

Men jag tänkte iallafall föra nån form av körjournal på båda bilarna, kommer ställa av dieseln när utesäsongen slutar till vintern och får ställa på vid behov.
Möjligtvis man säljer dieseln och köper en billigare storkombi så man kanske får loss pengarna.
 
Funderade utifrån ett "objektivt" perspektiv, vad är en liten bil? När jag tittar på det jag definierar som liten bil och av intresse om jag skulle byta vår mindre bil så hamnar jag på en XC40 Recharge.
Så redan här kanske vi har olika definition och krav på t.ex. en "liten" bil eller som andrabil.
 
A AndersS skrev:
Funderade utifrån ett "objektivt" perspektiv, vad är en liten bil? När jag tittar på det jag definierar som liten bil och av intresse om jag skulle byta vår mindre bil så hamnar jag på en XC40 Recharge.
Så redan här kanske vi har olika definition och krav på t.ex. en "liten" bil eller som andrabil.
Liten bil är ungefär 95% av marknaden idag. Oavsett om du köper en aygo eller en xc40.
Opeln jag ska köpa är liten, men det går att ha full bil vid mycket korta sträckor. Corsan är så liten att ingen kan sitta i baksätet med mig på 186 lång och ganska bred i förarsätet.

Så förstabil blir liten bil, och andrabilen storbil. =)
 
R Rkarlsson skrev:
Liten bil är ungefär 95% av marknaden idag. Oavsett om du köper en aygo eller en xc40.
Opeln jag ska köpa är liten, men det går att ha full bil vid mycket korta sträckor. Corsan är så liten att ingen kan sitta i baksätet med mig på 186 lång och ganska bred i förarsätet.

Så förstabil blir liten bil, och andrabilen storbil. =)
Och då blir det lite intressant om vi jämför kostnader för "liten" bil, där jag misstänker att Corsan har en annan pris/kostnadsbild än XC40? Så här kan det bli både ekonomiskt eller oekonomiskt att byta till elbil, oberoende av privatleasing eller köp. XC40 hamnar runt ett insteg i privatleasing på 4500:- och köp en halv miljon.
 
A AndersS skrev:
Och då blir det lite intressant om vi jämför kostnader för "liten" bil, där jag misstänker att Corsan har en annan pris/kostnadsbild än XC40? Så här kan det bli både ekonomiskt eller oekonomiskt att byta till elbil, oberoende av privatleasing eller köp. XC40 hamnar runt ett insteg i privatleasing på 4500:- och köp en halv miljon.
Billigaste modellen ligger på idag 389 900kr kampanj. Leasing för 1000 mil 2799.
Räckvidden är såklart kortare, 50kwh batteri.
 
A AndersS skrev:
Har start/stopp i dieseln och det är en nödlösning för att hålla nere utsläppsvärden, så i stadstrafik finns nog inget som idag slår elbilen både gällande utsläpp och smidighet. Även med andra bränslen så är elbilens konstruktion optimal i den trafikmiljön än någon form av motor som använder förbränning.
Och tar vi krasst våra 10 största städer så skulle de få stor effekt att hantera den trafiken med stor del av elfordon. Och ännu mera fokus på att lösa laddningsmöjligheter i de här områdena, dvs tänka i helhet.
Precis. Det är absolut i stora/medelstora städer man får bäst ROI. Det är förstås en betydligt bättre investering ur både en miljöaspekt och en ekonomisk synvinkel. Att bygga snabbladdare var 20:e mil i övre Norrlands inland kommer dröja längre.
Sedan så finns vissa sträckor även utanför städerna som periodvis har mycket trafik, t ex upp till fjällen och där behovet finns. För de som bor i Södra Sverige och far till fjällen då och då så är det kanske ett incitament till att kunna gå över till elbil.
 
R Rkarlsson skrev:
Billigaste modellen ligger på idag 389 900kr kampanj. Leasing för 1000 mil 2799.
Räckvidden är såklart kortare, 50kwh batteri.
Kollade på XC40n och de verkade tryckt in hel del som "standard". Skalar de bort och lägger det som tillval borde man kunna pressa prisnivån och göra den mera intressant. Misstänker att de inte kan producera mera idag och säljet det som tillverkas med det extra påplockade, samt vill få ut flera modeller som C40 också. Då håller de uppe intäkterna trots lägre volymer.
 
J jocke31 skrev:
Att bygga snabbladdare var 20:e mil i övre Norrlands inland kommer dröja längre.
Fast nu är det så att det redan finns laddare ganska väl strösslat över hela Sverige inkluderat norra Norrlands innland. Visst, det är inte supertätt och alla är inte supersnabba (om man inte kör Tesla) men ändå så man kommer fram om det inte är en elbil med kort räckvidd.

En snabb sökning på google
Kartbild som visar fördelningen av olika elbilsladdningsstationer i norra Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
katho75 och 4 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fast nu är det så att det redan finns laddare ganska väl strösslat över hela Sverige inkluderat norra Norrlands innland. Visst, det är inte supertätt och alla är inte supersnabba (om man inte kör Tesla) men ändå så man kommer fram om det inte är en elbil med kort räckvidd.

En snabb sökning på google
[bild]
Ja, det sväljer ju inga volymer utan säkrar laddning för ett initial litet fordonsbestånd för att kunna använda elbil.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kollade på XC40n och de verkade tryckt in hel del som "standard". Skalar de bort och lägger det som tillval borde man kunna pressa prisnivån och göra den mera intressant. Misstänker att de inte kan producera mera idag och säljet det som tillverkas med det extra påplockade, samt vill få ut flera modeller som C40 också. Då håller de uppe intäkterna trots lägre volymer.
Jag tror de gick ifrån den säljmetoden att man kunde lägga till flera 100 saker från basutförande. Nu har jag ju inte kollat volvo men som opel så finns det 3 val av utrustning, sen kunde man ju om man åkte in till opelförsäljaren välja om huven skulle vara svart eller den andra färgen och gummimattor.

Men det var inte som då volvo c30 kom, bilen kom nästan bara i ett skal sen när du valt till allt som är självklart i en bil så var den 200 tusen dyrare.
 
A AndersS skrev:
Ja, det sväljer ju inga volymer utan säkrar laddning för ett initial litet fordonsbestånd för att kunna använda elbil.
Skulle jag bott kvar i Norrbotten hade jag i dagsläget endast sett Tesla model 3 LR som vettigt alternativ om man inte har en långfärdsbil också.
Fast nu i södra Sverige med storstadspendling kör jag betydligt mer till vardags.
 
R Rkarlsson skrev:
Jag tror de gick ifrån den säljmetoden att man kunde lägga till flera 100 saker från basutförande. Nu har jag ju inte kollat volvo men som opel så finns det 3 val av utrustning, sen kunde man ju om man åkte in till opelförsäljaren välja om huven skulle vara svart eller den andra färgen och gummimattor.

Men det var inte som då volvo c30 kom, bilen kom nästan bara i ett skal sen när du valt till allt som är självklart i en bil så var den 200 tusen dyrare.
På XC40 fossil kan du det;) så de riktar sig nog till två olika kundsegment, kanske endast en bil och 300" som instegspris.
Och XC40 elbil där kundkategorin inte är lika priskänslig, även som andrabil.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.