Nä men jag är inte överdrivet petig tror jag. Om antalet rutor och utseendet stämmer någorlunda så kan måtten diffa lite. Det måttet som ligger närmst är 11x13 men skulle jag trilla över 10x13 eller 11x14 så skulle jag nog hugga på dem.
 
Peoplebeer Bullensboda skrev:
Mina medmänniskors okränkbara rätt att köpa dyrt tingeltangel på begagnatmarknaden var aldrig ifrågasatt.
Frågan var ifall priset på beggade fönster kommer att landa i verkligheten igen eller om man skall skita i det och köpa nytt.
Verkligheten är väl det som folk är beredda att betala. Och om folk är beredda att lägga dyra pengar på gamla fönster så är det ju verkligheten. Om det är väldigt dyrt så kanske det är bättre att låta en fönstersnickare tillverka nya fönster åt dig.
 
hsd
Klart som tusan att det blir dyrare med handgjorda fönster än masstillverkade
Ser man på byggkvaliteten så håller fönster gjorda på gammalt vis betydligt bättre än moderna masstillverkade
Dessutom så tycker många att gamla hus ska ha fönster i gammal stil, men det är ju upp till var och en
Jag har själv gamla enkelglas på punchverandan som jag tänkt komplettera med innerfönster , för att fölänga nyttjandetiden ( höst å vår), och det verkar vara omöjligt att hitta begagnade som passar ,så det blir eventuellt att tillverka själv
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag skänkte bort ett helt knippe gamla fönster i helt okey skick med handblåsta glas.

Kan ha varit kring en 20 enheter totalt, en vän skulle ha glasen till att renovera sina fönster. Sen eldade han upp alla karmar och bågar.

Jag skulle åka på loppisar i byar utanför stan, och sen hålla koll mer norrut. Kostar inte fläsk att skicka en pall med bussgods
 
Jag kollar på blocket och i Stockholmstrakten är spröjsade halvruttna fönster "vackra" och man begär flera tusen per styck. Visst kostar det ännu mer att låta nytillverka motsvarande men i annonserna från Småland och andra delar av landet handlar det om hundralappar för en hel trave.
 
Man borde börja exportera. Här kastas de bort.
 
Ett gammalt fönster av ska kärnvirke är av en kvalitet som knappt går att tillverka idag. Kärnvirke på den tiden var ofta 150-200 år gammal furu av bästa sort. Det vi idag kallar kärnvirke hade man som panel.
Det är också väldigt stor skillnad på handgjorda glas och senare (20 tal+) där de är maskinvalsade. De gamla handgjorda glasen skimrar och går inte att ta miste på.
Det är förvånande att det inte blivit ännu dyrare. Att nytillverka en måttbeställd karm och två bågar i enkelglas med spröjs, i modernt kärnvirke (kanske 100 år), kostar minst 20-30', ofta mkt mer. Hade själv turen att ramla på ett helt lager av gamla fönster (20-30st) som jag köpte upp för att ta ur glasen och lät den nytillverka 12 fönster (inkl karm och bågar) + samtliga lösa innerfönster, detta var snart 20 år sedan. Då kanske det kostade mig 60 tusen, idag hade jag nog inte kommit undan med 4-500'.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Jag tog in offert på nya fönster. Stora kopplade tvålufts fönster (två bågar) plus karm, målat och klart med linolja kärnvirke kostade 12-20 tusen per fönster, beroende på glas och beslag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.