Skärgårdsbyggare
Vi har låglutande tak med samma innertakshöjd. Uppbyggt enligt ytpapp-underlagspapp-råspont-isolering-variabel ångbroms-gles-gips. I en del av huset används träfiberskivor och i en annan del används cellulosaskivor, båda har liknande hygroskopiska egenskaper.

Nu till frågan. Ska isoleringen ligga dikt an mot råsponten eller ska man försöka lämna en spalt på några cm? I nuläget har byggarna lämnat några cm men än finns det tid att ändra.
 
Skärgårdsbyggare
Ingen isoleringskunnig?
 
Finns väl inget läge där man förlorar på att ha luftspalt tänker jag, även om vissa isoleringstillverkare säger att de ”kan” klara sig utan. De säger väl aldrig att du inte får ha luftspalt liksom
 
PeterFalun
luftspalt
 
Skärgårdsbyggare
O olofh skrev:
Finns väl inget läge där man förlorar på att ha luftspalt tänker jag, även om vissa isoleringstillverkare säger att de ”kan” klara sig utan. De säger väl aldrig att du inte får ha luftspalt liksom
Tack för svaret! Det jag är lite fundersam kring är att det är ett oventilerat tak, så luften i den där luftspalten blir ju liksom stillastående.
 
Tomture61
Skärgårdsbyggare Skärgårdsbyggare skrev:
Tack för svaret! Det jag är lite fundersam kring är att det är ett oventilerat tak, så luften i den där luftspalten blir ju liksom stillastående.
Finns don som monteras från utsidan av taket (detta under takpannor) om det finns luftdon för ditt tak :thinking:

https://www.vilpe.com/sv/product/airidge-felt-nockventilation/
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.