Jag har fått en fråga om jag kan tillverka fönster till en familjemedlem o jag svarade att det kan jag väl göra, men då ville han ha fönster av mer modernt snitt ungefär som dom fönstren jag har i mitt hus, jag har elitfönster av trä.
Jag har tillverkat traditionella kopplade fönster tidigare men aldrig nyare fönster, så jag började titta på vad jag behövde för utrustning för att göra detta det var inte så svårt att hitta olika varianter på, endel väldigt dyra men även mer överkomliga.
Det som jag sen började kolla efter var beslagen till fönster, nu kommer problemet! det var inte så lätt att begripa eller hitta vad dom olika systemen avser,
Jag hittade bla något som kallas EURO 68-78 eller 88 men att få någon klarhet i hur dessa system fungera eller vad som passar vad var inte så enkelt.
Är det någon som har något förslag på var jag kan hitta uppgifter om olika system tex som blum katalogen eller något liknande skulle vara tacksam om någon har förslag eller erfarenhet av tillverkning av sådana fönster o var får ni beslagen från

Anders
 
Passar moderna masstillverkade fönster så blir de billigare att köpa än att tillverka själv.
 
ahh så då vet du alltså var jag kan hitta beslag till olika fönstervarianter o priser.
Jag har inte haft tid att jaga beslag ännu bara sökt lite random på nätet, men det är som sagt svårt att få klarhet i vad för beslag man skall ha till vilka fräsprofiler o vad som menas med dom olika standard profilerna.
Jag trodde o hoppades nog att det skulle finnas någon som kunde peka mej i rätt riktning när det gällde detta på forumet.
Det jag hittat än så länge är bara assa allswing som har ialla fall lite om vilka profiler som deras beslag skall sitta i men jag trodde nog att det skulle vara enklare att hitta detta, men glasen o beslagen ser ut att komma upp i ca halva priset mot ett nytt trä fönster, men jag har som sagt inte hunnit fördjupa mej i detta än.
men kan du eller någon peka ut var man hittar detta vore jag tacksam.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.