P
Men som i så mycket annat så är det inte vad som är moraliskt rätt och fel och vad som kanske är olagligt som spelar roll för många i dagens samhälle utan man måste släppa sargen och komma in i matchen , fuskar motståndaren så "får" man fuska själv också och det är bara när man faktiskt kan straffas för tilltaget som det blir straffbart och först då man har gjort "fel"..

Så resonerar många och det är därför man kör för fort mellan fartkamerorna, man flyttar pundarens bil som står på ens mark . man stjäl tillbaka sin egen cykel istället för att ringa polisen osv Ja man gör saker som egentligen är olagligt men man tar en kalkylerad risk för sin egen vinning för man inte orkar vänta på att samhället ska få tummen ur och lösa problemen..

Men det blir såhär med godhetsknarkande politiker som inte förmår att klämma åt packet och stora delar av svenskarna har tröttnat på detta och gett upp på att samhället ska lösa dom problem som blivit.

pundaren och tjuven borde sitta bakom lås och bom om samhällskontraktet fungerade korrekt men i dagens sverige så är det mer synd om allt pack än om dom som drabbas och rättigheterna för packet är viktigare än att klämma åt buset med verkliga påföljder.. och sen lite daltande med dessa att det nog beror på taskig uppväxt , psykiska problem, sjukdom osv , osv men det blev aldrig nån upprättelse för brottsoffren när packet är ute och stjäl igen samma kväll som polisen tog dom... gissa varför packet blir behandlat som pack av poliser som 5 kvällen i rad diskuterar med samma idiot om varför man inte får göra si eller så..
Klart det är lätt att vara skenhelig då och råka gå förbi och säga att det är förjävligt att inte polisen är trevlig mot packet... eller så kallas det brist för kontakt med verkligheten..
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
H
R Rem skrev:
Den ena bilen är borta, den fick jag kronofogden att hämta, den tillhörde ett företag.

Den andra står kvar, jag tänker att jag skall kolla med någon bärgare om de kan bogser bort den till nån uppsamlingsplats. Bara jag inte har nått med bilen att göra framåt så kan det vara värt det. Om inte det funkar så finns det en risk att den råka rulla ut i gatan ...
Det finns väl ett chassinummer så det går att få tag i ägaren, antar att reg.skylt är borta.
 
Maskintok skrev:
lagarna finns..
Men de i renhållningsuniform är för få... ;)
Det finns många videos med Alexander Bardh Där han förklarar problemet med rättsläget i landet. Problemet är för mycket pragmatism och det fungerade tidigare då alla svenskar gjorde rätt saker utan att tänka på det. Som ett exempel, jag försöker boka en tid för ID-kort hos polisen. Men det går inte , för systemet polisen har, har inte tänkt på att folk kan vara onda och inte göra som det är tänkt. Så nu har skurkar bokat alla tider som finns. Och säljer dessa för 1000 kr st.

Det skapas massor av nya lagar men det vi behöver är bättre grundlagar och mindre med en massa onödiga lagar.
Vi behöver också en domstol som står över regeringen precis som i USA.
Sedan behövs det myndigheter som gör rätt saker.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Laglöst är det knappast. Det finns gott om regler. Men tyvärr drabbar de bara dem som följer dem.

Och det är alltid gulligt när någon tycker synd om svenska brottslingar och målar upp Sverige som en polisstat. Tror du tjuvar har det bättre i Albanien? I Kina? I Marocko?
Gulligt att du likställer en skrotbil med att ägaren är en brottsling.
Och du anser säker också att fattiga har mindre rättigheter än andra?
 
P polaris78 skrev:
Men som i så mycket annat så är det inte vad som är moraliskt rätt och fel och vad som kanske är olagligt som spelar roll för många i dagens samhälle utan man måste släppa sargen och komma in i matchen , fuskar motståndaren så "får" man fuska själv också och det är bara när man faktiskt kan straffas för tilltaget som det blir straffbart och först då man har gjort "fel"..

Så resonerar många och det är därför man kör för fort mellan fartkamerorna, man flyttar pundarens bil som står på ens mark . man stjäl tillbaka sin egen cykel istället för att ringa polisen osv Ja man gör saker som egentligen är olagligt men man tar en kalkylerad risk för sin egen vinning för man inte orkar vänta på att samhället ska få tummen ur och lösa problemen..

Men det blir såhär med godhetsknarkande politiker som inte förmår att klämma åt packet och stora delar av svenskarna har tröttnat på detta och gett upp på att samhället ska lösa dom problem som blivit.

pundaren och tjuven borde sitta bakom lås och bom om samhällskontraktet fungerade korrekt men i dagens sverige så är det mer synd om allt pack än om dom som drabbas och rättigheterna för packet är viktigare än att klämma åt buset med verkliga påföljder.. och sen lite daltande med dessa att det nog beror på taskig uppväxt , psykiska problem, sjukdom osv , osv men det blev aldrig nån upprättelse för brottsoffren när packet är ute och stjäl igen samma kväll som polisen tog dom... gissa varför packet blir behandlat som pack av poliser som 5 kvällen i rad diskuterar med samma idiot om varför man inte får göra si eller så..
Klart det är lätt att vara skenhelig då och råka gå förbi och säga att det är förjävligt att inte polisen är trevlig mot packet... eller så kallas det brist för kontakt med verkligheten..
Så resonerar någon med noll verklig insikt. Det är enkelt att sitta hemma och tro en massa, men det är så mycket som du har noll insikt i här. Om du har haft dessa kunskaper så hade du resonerat annorlunda.
Du vill tex låsa in pundaren. Varför? Ska det vara olaglig?
 
harry73
K Karl Olssvan skrev:
Det finns många videos med Alexander Bardh Där han förklarar problemet med rättsläget i landet
Och Alexander Bard är någon vi ska lita på?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Och Alexander Bard är någon vi ska lita på?
Man kan alltid lita på att han säger vad han tycker ;)
 
  • Gilla
  • Haha
vanpire och 5 till
  • Laddar…
harry73
M MagHam skrev:
Man kan alltid lita på att han säger vad han tycker ;)
Visst, men det gör det inte bättre
 
K Karl Olssvan skrev:
Gulligt att du likställer en skrotbil med att ägaren är en brottsling.
Och du anser säker också att fattiga har mindre rättigheter än andra?
I det här fallet råkar det tyvärr sant, vi har hittat koppling (ägare till bilen) till ett av de största kriminella nätverken.. Så att åka och knacka på och lite lätt hotfullt uppmana att flytta bilen känns inte som ett alternativ.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
harry73
Fegis
 
  • Haha
  • Gilla
Fartland och 6 till
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Gulligt att du likställer en skrotbil med att ägaren är en brottsling.
Och du anser säker också att fattiga har mindre rättigheter än andra?
Du är så långt ute och cyklar så man knappt tror det är sant.

Aningens förenklat men om skrotbilen dumpas på ett ställe där den inte får stå så kan man nog argumentera för att det är brottsligt.

Och gällande dina försök att få detta till någon slags klassfråga, det du säger är alltså att en fattig människa bör ha juridiskt och moraliskt frikort att bryta lagar och regler :thinking:

Kan för sakens skull nämna att även jag har hört direkt från bylingen att det bästa sättet att bli av med dumpade skrotbilar, husvagnar etc. från sin tomt är att se till att dom råkar hamna på "kommunal" mark. En snut jag träffade på en fest som sa det rakt ut och en snut i tjänst som antydde det.

Och det är dessutom värt att nämna att dumpade skrotbilar så gott som alltid faktiskt tillhör smutsfolk. För ganska många år sedan så hade jag i yrkets vägnar en del att göra med en stor frikyrkoförsamling som hade jätteproblem med dumpade bilar på sin fastighet. I början var deras vaktmästare väldigt försiktig och from och vägrade lyssna på mitt & polisens tips att flytta ut bilarna på stora vägen utan han brukade t.o.m. försöka snoka fram ägare etc. och ringa och försöka få dom att ta hand om sitt skit. Till slut efter hot, tjafs etc. tröttnade han och började med hjälp av grannbonden släpa ut vraken på vägen istället.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Och Alexander Bard är någon vi ska lita på?
En av få extremt intelligenta i landet. Jag håller inte alltid med men han kan massor och är som sagt extremt smart. Kan vara bland de 5% smartaste.
 
  • Gilla
Falckman och 2 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Du är så långt ute och cyklar så man knappt tror det är sant.

Aningens förenklat men om skrotbilen dumpas på ett ställe där den inte får stå så kan man nog argumentera för att det är brottsligt.
Det är alltid brottsligt att flytta andras bilar. Detta hur de än är.
Och gällande dina försök att få detta till någon slags klassfråga, det du säger är alltså att en fattig människa bör ha juridiskt och moraliskt frikort att bryta lagar och regler :thinking:
Läs vad jag skrev. En fattig ska ha samma rättigheter som andra. Det har de inte.
Kan för sakens skull nämna att även jag har hört direkt från bylingen att det bästa sättet att bli av med dumpade skrotbilar, husvagnar etc. från sin tomt är att se till att dom råkar hamna på "kommunal" mark. En snut jag träffade på en fest som sa det rakt ut och en snut i tjänst som antydde det.
Det är väl det som är problemet.
Det är inte bara ett problem för den som blir drabbad när någon pragmatisk.
Även, eller främst den som är "pragmatiskt" utsätter sig själv för mycket, både i form av faror och juridiskt. Det är ofta väldigt dåligt att ens försöka fixa problem pragmatiskt. Det vet många och därför blir samhället mer och mer så att folk inte bryr sig.
Och det är dessutom värt att nämna att dumpade skrotbilar så gott som alltid faktiskt tillhör smutsfolk. För ganska många år sedan så hade jag i yrkets vägnar en del att göra med en stor frikyrkoförsamling som hade jätteproblem med dumpade bilar på sin fastighet. I början var deras vaktmästare väldigt försiktig och from och vägrade lyssna på mitt & polisens tips att flytta ut bilarna på stora vägen utan han brukade t.o.m. försöka snoka fram ägare etc. och ringa och försöka få dom att ta hand om sitt skit. Till slut efter hot, tjafs etc. tröttnade han och började med hjälp av grannbonden släpa ut vraken på vägen istället.
De har ju samma rättigheter? Eller?
B Bästerortarn skrev:
Du är så långt ute och cyklar så man knappt tror det är sant.

Aningens förenklat men om skrotbilen dumpas på ett ställe där den inte får stå så kan man nog argumentera för att det är brottsligt.

Och gällande dina försök att få detta till någon slags klassfråga, det du säger är alltså att en fattig människa bör ha juridiskt och moraliskt frikort att bryta lagar och regler :thinking:

Kan för sakens skull nämna att även jag har hört direkt från bylingen att det bästa sättet att bli av med dumpade skrotbilar, husvagnar etc. från sin tomt är att se till att dom råkar hamna på "kommunal" mark. En snut jag träffade på en fest som sa det rakt ut och en snut i tjänst som antydde det.

Och det är dessutom värt att nämna att dumpade skrotbilar så gott som alltid faktiskt tillhör smutsfolk. För ganska många år sedan så hade jag i yrkets vägnar en del att göra med en stor frikyrkoförsamling som hade jätteproblem med dumpade bilar på sin fastighet. I början var deras vaktmästare väldigt försiktig och from och vägrade lyssna på mitt & polisens tips att flytta ut bilarna på stora vägen utan han brukade t.o.m. försöka snoka fram ägare etc. och ringa och försöka få dom att ta hand om sitt skit. Till slut efter hot, tjafs etc. tröttnade han och började med hjälp av grannbonden släpa ut vraken på vägen istället.
 
K Karl Olssvan skrev:
Gulligt att du likställer en skrotbil med att ägaren är en brottsling.
Och du anser säker också att fattiga har mindre rättigheter än andra?
Nej men kriminella ska hanteras.

Ha en gullig laglös helg
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Den korrekta vägen är väl kronofogden och handräckning om man orkar vänta på det.
Men det var inte det jag tänkte skriva, utan att jag blir förbluffad över att somliga på fullt allvar tror att det är Hygglige Harry eller Snälla Sigrid som "gömt" att dom parkerat en bil på annans egendom och självklart tänker ta bort den om man ber vackert.
Och Alexande Bard har ett IQ som ligger högt över snittet och klarsynthet som få. (hur nu han kom in i skrotbilsdebatten).
1995 förutspådde han internets användningsområden med kuslig precision. Året efter Hade Ines Uusman föreställningen att det bara "är en fluga".

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.