Hej alla i Forum.
Jag har köpte en tomt på 2000 m2 i ett sommarstugeområde nära huvudorten i Göteborgstrakten, det finns en befintlig sommarstuga som jag kan bo i, och kommunalt vatten dras in om 2 år och då ska jag riva och bygga nytt. Så jag har lite tid på mig. Det finns begränsningar för bebyggning dvs max 70 m2 för huvudbyggnaden, ma tacknock, vind får inredas, och Attefallshus och Friggebod får man förstås bygga. Nu sitter jag och funderar på vad jag ska göra med tomten som delvis är berg i dagen, delvis lite sank, och vilket som blir bästa kombinationen av huvudbyggnad och komplementbyggnader. Jag har lite ideer men inte mycket erfarenhet, och en definitiv känsla av att någon med mer känsla och kunskaper skulle kunna komma på mycket mer saker än jag själv.

Nu till min fråga: vad tycker ni jag ska göra? Vem kan man vända sig till?
 
T
Skulle nog vara bra med lite bilder och så. Blir lite lättare att få sig en uppfattning :D
 
Du får nog säga lite mer. Bilder o karta som sagt. Men vad är dina behov och önskningar? Källare/suterräng? Vad är de exakta begränsningarna? Finns det möjlighet till bygglov för garage/förråd, så att du kan använda attefallsrätten till annat osv...
 
Mmm här får man att tänka på på direkten! Ska fixa bilder strax. Det finns tre byggnader på tomten, dels huvudbyggnaden på 30 m2, dels två stugor som ser ok ut på bilderna men de är i så dåligt skick att de ska rivas snarast. Mina behov/önskningar respektive bygglov, ja eftersom huvudbyggnad 70 m2 är en begränsning liksom 4 m till taknocken så blir det nog ingen suterräng, möjligen någon form av krypgrund med lite utrymme i. Och jag kan välja mellan attefall eller garage, men inte få båda. Andra begränsningar har med prickad mark att göra, som är lite svårare att skildra men i huvudsak är det längst ner mot mossen (som kommer att synas på bilderna). Har funderat på att ev fylla upp med (ganska mycket) jord nere i den delen av tomten.
 
E Esdkawi skrev:
Mmm här får man att tänka på på direkten! Ska fixa bilder strax. Det finns tre byggnader på tomten, dels huvudbyggnaden på 30 m2, dels två stugor som ser ok ut på bilderna men de är i så dåligt skick att de ska rivas snarast. Mina behov/önskningar respektive bygglov, ja eftersom huvudbyggnad 70 m2 är en begränsning liksom 4 m till taknocken så blir det nog ingen suterräng, möjligen någon form av krypgrund med lite utrymme i. Och jag kan välja mellan attefall eller garage, men inte få båda. Andra begränsningar har med prickad mark att göra, som är lite svårare att skildra men i huvudsak är det längst ner mot mossen (som kommer att synas på bilderna). Har funderat på att ev fylla upp med (ganska mycket) jord nere i den delen av tomten.
Om tomten delvis är hällor då skall huset helst stå där. Man behöver inte alls spränga bort hällorna för att få dit en platta på mark även om marknadsförarna vill att man skall göra det så de får ta mesta möjliga betal. Man kan borra i dubbar i berget och gjuta stenfoten direkt på det utan någon sula eller fyllning. Spränger man ett dike eller hittar någon svacka i berget där man kan få in vatten och ut slask så räcker det.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.