En skogägargranne får dumpade bilar på sin timmerväg emellanåt. Finns en låst bom med ett billigt hänglås men det håller bara någotsånär ärligt folk ute, bildumpare tar sig in ändå. Han tipsar en svartskrotare på trakten så försvinner bilen bokstavligen. Svartskrotaren plockar av allt som är säljbart och resten blir lagom bitar med hjälp av en stor vinkelslip för vidarebefordran tilll skrothandlaren. Det som går till skrothandlaren är tydligen värt 2-3 kronor kilot så det är visst värt besväret
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Bra sammanfattning..och bra uttryckt..
Och man lär såklart väga sina egna risker för rättsliga påföljder mot att snabbt och enkelt bli av med skiten från ens mark..
Och handen på hjärtat även om det är olagligt att flytta annans skrotbil så är risken att straffas för det ( om man inte är helt blåst) minimal

Bästa vore såklart att det fanns ett bättre och fungerande system för att bli av med dumpade skrotbilar på laglig väg , men efter som det här är vad som gäller just nu så är det enklast att själv ta en liten risk och flytta ut skrotet på kommunalväg eller mark för att bli av med problemet med minsta möjliga kostnad och tid nedlagd

Dessutom så används samma metod av både polis och kommunfolk där man mer eller mindre ser till att dessa dumpade skrothögar hamnar där dom kan tas om hand.

och jag är rätt säker att i dom få fall pundarpelle eller skrotbils nisse försöker anmäla att deras skrotbil olaglig flyttats så blir det nog rätt snabbt nedlagt såvida det inte finns väldigt bra bevisläge för vem som gjort det. och OM det skulle finnas vilket brott skulle det vara... inte helt enkelt och jag har aldrig hört om nån som straffats för att flyttat på dumpad skrotbil. även polisen rullar ju ibland undan dumpade bilar där nån springer till skogs med bilen mitt på vägen... isåfall är väl det också troligen samma brott i det fallet.. om vi ska grotta ner oss i problemet.. men utan bevis så är det ju bara nedlagt
Du bekräftade just det jag brukar säga. Dels är Sverige i mångt och mycket ett laglöst land. Samt att svensken knyter näven i ficka mot att faktiskt göra något som att skriva en protest. För det är för jobbigt. Det blir mest kör ett eget race o inte bry sig.
Sedan detta med att dela på människor. En pundare och dennes bil har precis lika stor rätt som alla andra. Men så är det inte i praktiken. Jag har sett det själv i verkligheten hur illa polisen beter sig mot de som är på botten. Det är dom som borde ha samma rättigheter som alla andra men har det inte. Det är också de på botten som har mest nytta av att lag och ordning gäller. Jag har sagt att det borde vara samma kännbara straff för t ex fortkörning för alla. Men så är inte fallet. Nej det är fast bötesbelopp vilket straffar den på botten hårt och den som har massor av pengar inget.
Sen att man ska lösa problemet genom att bryta mot det som är regler och att det ska vara normalt. Ja det är bara illa.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
En skogägargranne får dumpade bilar på sin timmerväg emellanåt. Finns en låst bom med ett billigt hänglås men det håller bara någotsånär ärligt folk ute, bildumpare tar sig in ändå. Han tipsar en svartskrotare på trakten så försvinner bilen bokstavligen. Svartskrotaren plockar av allt som är säljbart och resten blir lagom bitar med hjälp av en stor vinkelslip för vidarebefordran tilll skrothandlaren. Det som går till skrothandlaren är tydligen värt 2-3 kronor kilot så det är visst värt besväret
Nu kanske jag lever ett för skyddat liv, men varför behöver någon göra sig besvär att bryta sig genom en låst bom för att dumpa en bil? Är inte det stora problemet här att man inte kan ställa ägaren till svars på ett effektivt sätt, så att skruva bort nummerplåtarna och bara låta bilen stå där den står (om det inte är på den egna fastigheten) måste väl räcka väldigt långt.
 
Claes Sörmland
K Karl Olssvan skrev:
Sen att man ska lösa problemet genom att bryta mot det som är regler och att det ska vara normalt. Ja det är bara illa.
Det är ett av de sammanfattande dragen i svensk kultur: "Det måste fungera." Även om den delen har försvagats genom kontinental påverkan. Men i grund och botten är vår kultur målinriktad, inte forminriktad.

Lagar ger ramar och mål men står ramarna i vägen för målen så bryter man mot lagen. Jag har också en personlighet som måste kämpa med detta men inser att vårt samhälle fungerar så. På alla nivåer.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu kanske jag lever ett för skyddat liv, men varför behöver någon göra sig besvär att bryta sig genom en låst bom för att dumpa en bil? Är inte det stora problemet här att man inte kan ställa ägaren till svars på ett effektivt sätt, så att skruva bort nummerplåtarna och bara låta bilen stå där den står (om det inte är på den egna fastigheten) måste väl räcka väldigt långt.
Är det inte så att man kan beställa nya plåtar med hjälp av chassinumret?
slipar man bort detta så är det isåfall helt kört att få bilen laglig igen...
Då även bilprovningen ska kunna läsa siffrorna... ;)
litet påhittigt bus
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ett av de sammanfattande dragen i svensk kultur: "Det måste fungera." Även om den delen har försvagats genom kontinental påverkan. Men i grund och botten är vår kultur målinriktad, inte forminriktad.
Jag skulle snarast säga att svensk politisk kultur är hycklande och skönmålande i sina sämsta drag snarare än målinriktad. Det sätts upp höga mål som ”alla” vet är förljugna och där man får ta ner det rosenskimrande till marken ibland.

När vanligt folk är inblandade går det rätt bra, som i de råd som ges till TS. Hörn rundas och det ses lite mellan fingrarna. När det blir offentligrättsligt och förväntat oförvitligA tjänstemän ska tillämpa reglerna går det dock emellanåt åt helvete.

Jag tror inte att det var bättre förr, mer än att staten var lite mindre och det därmed var oftare pragmatismen kunde segra, men även då fanns rn fyrkantig byråkrati, även om byråkraterna av idag kanske har en lite annan politisk grundsyn.
 
  • Gilla
antett och 3 till
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Du bekräftade just det jag brukar säga. Dels är Sverige i mångt och mycket ett laglöst land. Samt att svensken knyter näven i ficka mot att faktiskt göra något som att skriva en protest. För det är för jobbigt. Det blir mest kör ett eget race o inte bry sig.
Sedan detta med att dela på människor. En pundare och dennes bil har precis lika stor rätt som alla andra. Men så är det inte i praktiken. Jag har sett det själv i verkligheten hur illa polisen beter sig mot de som är på botten. Det är dom som borde ha samma rättigheter som alla andra men har det inte. Det är också de på botten som har mest nytta av att lag och ordning gäller. Jag har sagt att det borde vara samma kännbara straff för t ex fortkörning för alla. Men så är inte fallet. Nej det är fast bötesbelopp vilket straffar den på botten hårt och den som har massor av pengar inget.
Sen att man ska lösa problemet genom att bryta mot det som är regler och att det ska vara normalt. Ja det är bara illa.
Laglöst är det knappast. Det finns gott om regler. Men tyvärr drabbar de bara dem som följer dem.

Och det är alltid gulligt när någon tycker synd om svenska brottslingar och målar upp Sverige som en polisstat. Tror du tjuvar har det bättre i Albanien? I Kina? I Marocko?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A
S Sir Duke skrev:
Laglöst är det knappast. Det finns gott om regler. Men tyvärr drabbar de bara dem som följer dem.

Och det är alltid gulligt när någon tycker synd om svenska brottslingar och målar upp Sverige som en polisstat. Tror du tjuvar har det bättre i Albanien? I Kina? I Marocko?
lagarna finns..
Men de i renhållningsuniform är för få... ;)
 
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle snarast säga att svensk politisk kultur är hycklande och skönmålande i sina sämsta drag snarare än målinriktad. Det sätts upp höga mål som ”alla” vet är förljugna och där man får ta ner det rosenskimrande till marken ibland.

När vanligt folk är inblandade går det rätt bra, som i de råd som ges till TS. Hörn rundas och det ses lite mellan fingrarna. När det blir offentligrättsligt och förväntat oförvitligA tjänstemän ska tillämpa reglerna går det dock emellanåt åt helvete.

Jag tror inte att det var bättre förr, mer än att staten var lite mindre och det därmed var oftare pragmatismen kunde segra, men även då fanns rn fyrkantig byråkrati, även om byråkraterna av idag kanske har en lite annan politisk grundsyn.
Jag menar just vår kultur, inte vår politiska kultur. Men även den politiska kulturen är i grunden baserad på att det måste fungera. Men ideologierna och påverkan från Europa har ju fått detta att haverera storslaget många gånger under senare år. Ideologin och tankemässiga låsningar har fått den politiska klassen att lämna principen att det måste fungera.

Även nyare delar av den offentliga byråkratin som är ideologiskt driven saknar ibland det praktiska perspektivet. Tillämpningen av miljöbalkens olika stolligheter tillhör ju de bättre exemplen på osvenskt agerande rent kulturellt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Sir Duke skrev:
Laglöst är det knappast. Det finns gott om regler. Men tyvärr drabbar de bara dem som följer dem.
Jag har samma upplevelse. Man blir en förlorare om man följer reglerna.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men ideologierna och påverkan från Europa har ju fått detta att haverera storslaget många gånger under senare år.
Nåja, jag tror nog att det till stor del är ett hemsnickrat problem snarare än ett importerat, möjligen undantaget att vi på senare år importerat vissa rättsstatliga principer vilka gör att lagar exempelvis förväntas tolkas efter vad det faktiskt står i dem.

Jag håller med om att detta får negativa konsekvenser när det paras med politiker som tror att de får sitta och godhetsknarka utan att det får konsekvenser. Men jag tycker som synes att det är dessa politiker som är problemet, inte de mer eller mindre aktivistiska tjänstemän och domare som följer reglerna.
 
  • Gilla
Falckman
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har samma upplevelse. Man blir en förlorare om man följer reglerna.
har du denna syn i övrigt om regler och lagar med?
 
S Sir Duke skrev:
Laglöst är det knappast. Det finns gott om regler. Men tyvärr drabbar de bara dem som följer dem.
Det är väl å andra sidan det vi normalt menar med laglöst land, att lagarna inte upprätthålls.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Nu har detta ju spårat ur ganska ordentligt.
Men helt klart är det så att lagar ska följa det folket stödjer och dessa ska gälla alla. Och i detta fall verkar det som att kommuner och trafikverk har någon typ av gräddfil för att få undan ett fordon. övergivet eller ej. Tycker det är konstigt att man inte kan lösa detta problemet på ett sett som är både lagsäkert och effektivt. Jag gissar att ett av problemen är att det säkert skulle bli markägaren som får stå för bärgning och förvaring till man kan skrota bilen. Men å andra sidan borde det kunna finnas lite skrot pengar även på de sämsta bilarna.
 
  • Gilla
Rem och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl å andra sidan det vi normalt menar med laglöst land, att lagarna inte upprätthålls.
Fast vissa lagar upprätthålls. Det blir ofta och gärna repressalier mot vissa men aldrig mot andra.

Öppen drogförsäljning på skolgårdar = totalt omöjligt att åtgärda.

Nån målar huset med fel kulör = dryga böter.
 
  • Gilla
  • Älska
Gimp och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.