Vi har det extremt varmt inomhus. Inte överallt men mätaren på golvet på kontoret visar 26,7 grader. Och badrumsgolvet som är uppvärmt med el ska vi inte tala om. Det känns som jag bränner mina fötter när jag går på toa.

Inte undra på att vi leder ligan över en av de som förbrukar mest el i vår elförbrukningsjämförelse.:oops:

Hur varmt har ni det på era golv?
 
  • Termometer på kakelgolv visar 26,7 grader med tråd och del av en fot i bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbildning av en webbsida som jämför elförbrukning, markerar 71,5% sämre än snittet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
Kramla och 1 till
  • Laddar…
Önskade 23grader i vardagsrummet, svalare i sovrummen. Huset vedvärmt då jag anser att det är onödigt att använda högvärdig elkraft som i bland produceras i oljeeldade kraftverk till nått så simpelt som uppvärmning av bostaden.
 
  • Gilla
Svingeln och 1 till
  • Laddar…
B
Snitt mellan 21.5 till 22 under vintern. Uppmätt i brösthöjd på innervägg.

Iår har värmepumpen fått stå rätt mycket, till förmån för veden. Var ungefär 600-800kWh el/månad under vintern.
 
Att mäta temperaturen på golvet är väl lite missvisande om man har golvvärme? Jag har 40 grader inomhus ifall jag mäter vid utblåset på värmepumpen ;)
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Det känns som jag bränner mina fötter när jag går på toa.
Du har inte funderat på att sänka temperaturen?
 
Fråga min bättre hälft.
Varför tror du jag skapade denna tråd? :p
 
  • Haha
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Jag har antingen 41 eller 13 grader inne... Förmodligen någonstans däremellan som det känns.


Termisk bild som visar temperaturer, 41,3°C vid en lampa och 13,3°C nära golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
boschkenta
20-21 är väl lagom och vad vi siktar på, men 27c kör vi i golven i badrum/datorrum, vilket jag tror är den rekommenderade "behagliga" temperaturen på golvvärme.
 
  • Wow
Per Eskilsson
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Fråga min bättre hälft.
Varför tror du jag skapade denna tråd? :p
Vill du ha ut din bättre hälft att hugga ved såhär på fredagskvällen?
Kör man värme på el är det ju bara att betala och se glad ut, värden går inte under för att ni har varmt på golvet. Ni anpassar förmodligen förbrukningen för att maxa elbidragen detta valår dessutom?
 
hsd
Det är en mänsklig rättighet att få tassa runt i huset barfota utan obehag ;)
 
25 grader på golven i hall/badrum (lite mer i hallen på vintern så jackor och skor torkar snabbare), LLVP står på 20 grader, och de två el-elementen på barnens rum står på 19 grader...
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Termometer visar 18.3 grader Celsius, trolig mått av badrumsgolvs temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ungefär medel för huset,

Infraröd termometer visar 21.6 °C, vilket indikerar temperatur i badrum med golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrum med golvvärme.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Innergivaren för luft/vattenpumpen står i vardagsrummet och är oftast inställd på 20 vilket brukar resultera i att det oftast är runt 21 där. Körde väl på 19 i januari pga skrämselhicka för elpriset men vintern blev ju rätt mild. Är det kallt o blåser mkt så ställer jag gärna upp givaren en grad
 
Bergvärme. 21,7-23 på vinter beroende om jag kör braskamin. Denna mäter i hallen. Elgolv i badrum ställt på 21,5 så golvet är säkert 25-28 grader. 25-29 grader på inne sommaren. Hus och mesta fönster mot sydväst så sol i princip hela dagen. I pensionärs kuvösen ( ej vinterbonat) från när solen börja värma ca 22-45 grader:rofl:
 
Det är nästan så jag skäms över vår temperatur hemma. Golv med golvvärme visar 24° på ytan. Ngenic är inställd på 18° i vardagsrummet vilket ger ca 19° i övriga huset, inklusive uterummet. Har dock lovat att höja 1° till nästa vinter.
Infraröd termometer visar en ytemperatur på 24° på ett golv med golvvärme i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild av en energihanteringsapp som visar temperaturstatistik för vardagsrum, utomhus och påverkan med besparingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mike Mannsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.