Har ett bygglov (tror jag) det står startbesked, är det detsamma som bygglov?

Och så står det paragrafhänvisningar men inget om vilken lag det gäller (inringat i grönt).
Borde det inte finnas en lag angiven?

Understruket med rött:
Det är ju ett nytt bygge på tomten (bostadshus på ca 200 m2 och garage finns redan), men det är ju fortfarande samma fastighet, och fastighet är väl lika med tomt plus de hus som står där?
Således föreställer jag mig att jag kan ansluta VA till alla hus jag har bygglov till?

Det ska bli ett gästhus på 30 m2.
 
  • Dokument av startbesked för nybyggnad av komplementbyggnad med markeringar och understrykningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
A Akta regnet skrev:
Har ett bygglov (tror jag) det står startbesked, är det detsamma som bygglov?

Och så står det paragrafhänvisningar men inget om vilken lag det gäller (inringat i grönt).
Borde det inte finnas en lag angiven?

Understruket med rött:
Det är ju ett nytt bygge på tomten (bostadshus på ca 200 m2 och garage finns redan), men det är ju fortfarande samma fastighet, och fastighet är väl lika med tomt plus de hus som står där?
Således föreställer jag mig att jag kan ansluta VA till alla hus jag har bygglov till?

Det ska bli ett gästhus på 30 m2.
För de mer duktiga kan du kanske tänka dig att lägga upp paragraferna till?
 
Finns inget bifogat i tråden?
 
Oooops, my bad,
Har lagt till bild i originalinlägget nu.
Sorry.
 
A
A Akta regnet skrev:
Oooops, my bad,
Har lagt till bild i originalinlägget nu.
Sorry.
Bör vara denna..
Men säkrare svar kommer du att få..

Plan- och bygglag (2010:900) Svensk författningssamling 2010:2010:900 t.o.m. SFS 2021:788 - Riksdagen
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...amling/plan--och-bygglag-2010900_sfs-2010-900

PBL 10kap 11§6.
Bör ge

11 § En kontrollansvarig ska
1. biträda byggherren med att upprätta förslag till den kontrollplan som krävs enligt 6 §, och med att identifiera avfall och återanvändbara byggprodukter som bygg- och rivningsåtgärderna kan ge upphov till,
2. se till att kontrollplanen och gällande bestämmelser och villkor för åtgärderna följs samt att nödvändiga kontroller utförs,
3. vid avvikelser från föreskrifter och villkor som avses i 2 informera byggherren och vid behov meddela byggnadsnämnden,
4. närvara vid tekniska samråd, besiktningar och andra kontroller samt vid byggnadsnämndens arbetsplatsbesök,
5. dokumentera sina byggplatsbesök och notera iakttagelser som kan vara av värde vid utvärderingen inför slutbeskedet,
6. avge ett utlåtande till byggherren och byggnadsnämnden som underlag för slutbesked.
 
harry73
Det är inger bygglov men ett startbesked.
Åtgärden (attefallshuset) kräver inget bygglov men bygganmälan.
Startbesked krävs innan man börjar bygga och fås efter samråd.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Akta regnet skrev:
Understruket med rött:
Det är ju ett nytt bygge på tomten (bostadshus på ca 200 m2 och garage finns redan), men det är ju fortfarande samma fastighet, och fastighet är väl lika med tomt plus de hus som står där?
Således föreställer jag mig att jag kan ansluta VA till alla hus jag har bygglov till?

Det ska bli ett gästhus på 30 m2.
Nej, du får upplysningen av kommunen att du inte få ansluta attefallshuset till gemensamhetsanläggningen gällande VA utan tillstånd. Vilket tillstånd de hänvisar till beror på hur det är ordnat:

Gäller gemensamhetsanläggningen rör som är kopplade till en kommunal anslutningspunkt ELLER är det ett enskilt avlopp som du delar med dina grannar? Beroende på ditt svar så gäller olika lagstiftning (regelverk).
 
Det är enskilt vatten och avlopp som delas med sisådär 200 tomter.
Vatten och vägföreningen betalar dock kommunen för att sköta vattenanläggningen
 
Claes Sörmland
A Akta regnet skrev:
Det är enskilt vatten och avlopp som delas med sisådär 200 tomter.
Vatten och vägföreningen betalar dock kommunen för att sköta vattenanläggningen
Då krävs två olika anmälningar till kommunen för att ansluta VA till huset:

1. En anmälan enligt PBL för att du drar in VA i huset.
2. En anmälan enligt miljöbalken för att du ändrar på den enskilda avloppsanläggningen.

De handläggs helt parallellt av olika tjänstemän på kommunen.

Till detta så krävs tillstånd från verksamhetsutövaren för avloppsanläggningen för att få ansluta huset. Och tillstånd från den som driver tappvattenanläggningen för samma sak.
 
A Akta regnet skrev:
Det är ju ett nytt bygge på tomten (bostadshus på ca 200 m2 och garage finns redan), men det är ju fortfarande samma fastighet, och fastighet är väl lika med tomt plus de hus som står där?
Fastighet = mark.

Byggnader = fastighetstillbehör.

Tomt = den del av en fastighet som är avsedd för bebyggelse.

Exempel:
En jordbruksfastighet kan bestå av 10 hektar åkermark och ha en 1000 kvadratmeter stor tomt så totala ytan är 10,1 hektar.
En typisk fastighet i ett villaområde kan vara 1000 kvadratmeter och tas upp av hela tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.