Jag skulle vilja ha ett riktigt stort bord i provence-stil i vårt kommande matrum. Gärna i mörkbetsad ek med lite sliten yta. Kostar plenty av stålars kan jag ju bara meddela, så det kan vara svårt att få sambon med på den prioriteringen.  ;)

IKEA har dock ett bord i ungefär rätt storlek, "Norden" men det är i björk=helfel! Det är dock ett massivt bord och går ju därför att slipa. Vad tror ni om att slipa och betsa det mörkt och ha så länge, tills vi får råd med det där härliga bordet med riktigt tjock skiva? IKEAS är ett riktigt budgetbord för 2500 spänn. Ser förvisso budget ut också med sin tunna skiva med det kan jag leva med ;^)

Länk till bordet: http://www.ikea.com/PIAimages/20986_PE106024_S3.jpg

Skulle ni ge er på att försöka slipa+ misshandla lite lagom+betsa+lacka om ett sådant bord?
 
Jag tycker det hade varit smartare att kolla runt på blocket mm och köpa ett begagnat bord som ni fixar till. Det finns mängder av massiva bord på begagnatmarknaden och den slitna ytan får man på köpet :).

Ikeas lackade bord är f ö lackade med industrilack som är rätt jobbig att slipa bort.
 
Hemmakatten
Jag tycker Ikeas bord Norden är både snyggt och bra. Men det blir helt fel att betsa det. Det har helt fel stil för er och även med betsning kommer det inte att bli i nån "Provence"-stil. Ett Provence-bord skall ha tjockare skiva, lite mjukare och "bulligare" linjer.
 
Du kommer ALDIG att bli nöjd om du inte köper ett äkta, jag har ett från Frankrike Provence heter det, det är i rubust ek i honungskörsbär Enormt snyggt om jag får säga det själv ;) jag gav som du säger plenty med stålar men det är värt varenda öre.
Jag sparade i flera år och köpte bordet, fyra stolar, ett vitrin till det och jag har ALDRIG ångrat mig och får alltid kompimanger ;D
Du kommer inte att ångra idg på köpet, det håller livet ut.
Lycka till!
 
Hej!

Jag skulle inte heller ge mig på att slipa och betsa ett björkbord från IKEA. Det verkar jättejobbigt. All lack måste ju bort inne i hörnen för att det ska bli bra. Och den är som sagt säkert rätt hård.

Men vad kostar egentligen bänkskivor i bygghandeln eller på IKEA? Är det inte bättre i så fall som budgetalternativ att köpa en skiva i lämplig storlek i ek och sedan köpa några lämpliga ben till den på IKEA. De har ju t.ex typ bockar i obehandlad furu. Så kan du ju betsa dem till rätt färg. Och en bänkskiva är ju i alla fall lite tjockare än skivan ser ut på "Norden".

Vill du kosta på lite till kan du ju sätta lämpliga eklister runt kanten på skivan också så att den ser lite tjockare ut.

(Och när du har lessnat på ditt budgetbord och kan köpa det "riktiga" så har du ju kvar byggmaterial till en matchande hylla eller något annat bra som du kan bygga av skivan.)

:) Ulrica
 
Funkar väl att betsa men snyggare att som tidigare nämnts att försöka få tag på ett begagnat och restaurera. Ger nog en mer gedigen känsla. IKEA är ju alltid IKEA även fast de gör riktigt snygga möbler.
 
Har ni tittat på ILVA?

Jag tror de har precis ett sådant bord i "Provence"-stil som du pratar om!

Letade på nätet men hittade inte det där. Kanske värt ett försök!

//M

 
Håller med de andra: satsa på ebgagnat! Oavsett bets och graden av misshandel behåller björk sin jämna struktur och djupa lyster. Du kommer aldrig att få ytan likna ek eller något annat träslag med tydlig ådring/struktur.
 
Honey_ skrev:
Du kommer ALDIG att bli nöjd om du inte köper ett äkta, jag har ett från Frankrike Provence heter det, det är i rubust ek i honungskörsbär Enormt snyggt om jag får säga det själv  ;) jag gav som du säger plenty med stålar men det är värt varenda öre.
Jag sparade i flera år och köpte bordet, fyra stolar, ett vitrin till det och jag har ALDRIG ångrat mig och får alltid kompimanger  ;D
Du kommer inte att ångra idg på köpet, det håller livet ut.
Lycka till!
Hade varit kul med Bilder.. ??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.