Hej,
har en slänt idag som vi skall "terrassera" med stödmur typ "megastone".
Då jag kommer att gå ca. 50 cm in i slänten kan jag inte fylla bakom stödmuren med makadam eller grus. Stödmuren kommer att vara ca 70cm hög och jag vill ha den fylld med matjord eftersom vi skall plantera barrväxter i den.
Alla stenstödmur leverantörer rekommenderar fyllning med dränerings material bakom stödmuren. Vad är risken om jag har matjord direkt bakom murstenen?
Underlaget kommer att göras enligt rekommendationerna ...
 
Jag tror att jordtrycket kan bli ganska högt om man har matjord bakom en sådan stödmur efter några häftiga regn. Jag vet inte hur stor marginalen är på Megastone för det men det är ju tråkigt om muren skulle rasa.

Ni har inte funderat på gabioner? De är ju inte täta och släpper därför igenom vatten, de behöver dessutom ingen gjuten grund eftersom de kan röra sig med jorden. Man kan bygga mycket högre stödmurar med gabioner än med gjutna stödmurar. Kan vara riktigt snygga också. Kostar runt 1500 kr per m2 mur med fyllning. Kan levereras i 50 cm intervall för höjd/bredd/längd.

/Kalle
 
Vi har tänkt att bygga en mur av benders megawall och ovan den vill vi ha en thuiahäck. Muren kommer att vara 70cm från mark och en meter från tomtgräns så vi skulle vilja fylla med jord för att plantera thuarna där.

Frågan är går det att lägga dräneringsgrus 15cm och sen markduk och sen fylla upp med jord för att plantera i?

Under muren gör vi allt som skall göras såklart.

Hälsn Niclas
 
niclasella skrev:
Frågan är går det att lägga dräneringsgrus 15cm och sen markduk och sen fylla upp med jord för att plantera i?
Låter som en bra idé att ha grus längst in mot muren hela vägen ner och jord bakom markduk. Jag har också anlagt mur som på högsta stället är 80 cm - men marken hos mig består endast av sand och sten så jordlagret längst upp blir ganska obetydligt - jag lägger alltså inte någon duk.
 
Är det inte så man ska göra en mur. D v s att lägga dräneringsgrus närmast muren sedan markduk för att skydda dräneringen och sedan matjord att så i?? Glöm inte att lägga en dräneringsslagn längst ned vid muren för att leda bort allt vatten som kommer i dräneringen så att ni slipper ha det rinnande fram under muren och förstöra underarbetet för muren.
 
Dr.Feelgood skrev:
Hej,
Vad är risken om jag har matjord direkt bakom murstenen?
...
Risken är att muren kan frysa sönder om matjorden ligger intill, då den innehåller vatten. Dräneringsgruset är till för att undivka just detta.
 
Det där är en sak jag inte riktigt begriper. Om jorden fryser så utsätter den väl muren och gruset för samma tryck som om jorden hade legat direkt mot muren?:confused:

/Kalle
 
Är det inte så att gruset i sig har en förmåga att röra sig utan att påverka muren. Gruset är ju inte komprimerat eller paddag bakom muren utan fungerar bara som löst liggande dränering varav det kan komprimeras när det utsätts för markkrafter?
 
men efter några säsonger med regn och frost så borde det väl ha förlorat den rörlighet vi pratar om. Sand och grus är stabila material som inte ska röra på sig så mycket. Det har jag fått lära mig iaf... :)

/Kalle
 
Får man inte en större penetration av fukt in i betongen om den ligger an mot något blött, ex. jord? Tänker mig att det kan bli små frysskador under årens lopp - någon form av erosion. Jag spekulerar bara bara nu alltså. :)
 
Jomen...grundproblemet är ju att när våt jord fryser så expanderar den och riskerar därmed att trycka sönder muren på ett eller annat sätt. Ett gruslager mellan jorden och muren borde då göra nytta på flera sätt. Det fördelar ut trycket mer jämnt, vilket borde vara en fördel eftersom jorden kan ha variationer i sammansättning och kompression som gör att den expanderar ojämnt. Det isolerar jorden från muren, vilket borde göra att den inte fryser lika djupt ner. Och kanske fler effekter som jag inte kommer på nu.
 
Mm. Kör med rundsingel med lite markduk över då - det lär aldrig bli så komprimerat att det inte kan röra på sig. Dessutom dränerar det fint. :)
 
Vad om jag också "limar" stenen (megastone) med PL400? Skulle det öka stödet mot jorden? Vår stödmur kommer att vara 70-80cm hög dvs. 8 lager med sten. Vi skall plantera thujahäck övan så därför behöver minst 40 cm matjord under häcken.
Skulle PL400 hjälpa?
 
Efter vad jag läst ska man inte ha grus närmast muren utan makadam(singel, kross, typ 16-32mm). Dessa material packar sig aldrig helt!
 
Krossmaterial låser väl mycket mer än singel? Det är väl det som är hela vitsen med makadam?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.