Vi har en vägg helt utan fönster där vi skulle vilja sätta in ett fönster som är 210x210 cm. Ungefär vad kan man tänka sig att detta skulle kosta?
 
F Fläktköparen skrev:
Vi har en vägg helt utan fönster där vi skulle vilja sätta in ett fönster som är 210x210 cm. Ungefär vad kan man tänka sig att detta skulle kosta?
Svårt att svara på. Vilket typ av fönster ska det vara, behöver väggen växlas av, finns det el m.m. i väggen. Även kostnader för bygglov m.m. måste räknas in. Enklast är nog att ta in några offerter från några företag så får du ett riktpris att gå efter.
 
För ett så stort fönster behövs det nästa säkert en avväxling (förstärkning ovanför fönstret). En sådan kan vara alltifrån ett par timmar extra snickartid, till flera dagar. I värsta fall kräver kommunen dessutom konstruktionsritning med hållfasthetsberäkningar (vilket inte är så illa som det låter).

kolla med ngn. lokal snickare/byggfirma. De rena fönsterbytarföretagen är bättre på rena utbyten av bef. fönster, och ofta inte så bra på det heller.
Bortsett från avväxlingen så gissar jag på ca. en dags arbete för två man.

Om det är högt kan det också behövas byggnadsställning.
 
H hempularen skrev:
För ett så stort fönster behövs det nästa säkert en avväxling (förstärkning ovanför fönstret). En sådan kan vara alltifrån ett par timmar extra snickartid, till flera dagar. I värsta fall kräver kommunen dessutom konstruktionsritning med hållfasthetsberäkningar (vilket inte är så illa som det låter).

kolla med ngn. lokal snickare/byggfirma. De rena fönsterbytarföretagen är bättre på rena utbyten av bef. fönster, och ofta inte så bra på det heller.
Bortsett från avväxlingen så gissar jag på ca. en dags arbete för två man.

Om det är högt kan det också behövas byggnadsställning.
Tackar!
Det är bottenvåning.

Hur kan jag ta reda på om det tar flera dar eller nån timme att avväxla?

Det är ett 1 år gammalt hus med ett 280cm brett fönster i samma långsida om det hjälper.

Kommunen är inga problem det har jag kollat.

Vill av respekt för hantverkarna helst inte be om om offerter innan jag vet att jag har råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.