Claes Sörmland
Jag är lycklig styrelsemedlem i en BRF. 120 år gammalt hus där tappvatten har installerats senare, det tycks huvudsakligen vara en kopparrörsinstallation från 70-talet. Varje lägenhet tycks nästan ha sin egna unika lösning för tappvattenstammarna och de synliga rör i lägenheten som bostadrättsinnehavaren har ansvar för.

Eländet är att det finns skarvar i kopparrören lite varstans och de ligger inte samtliga i våtutrymmen. Inte sällan hittar man gamla klämringskopplingar i garderober hemsnickrade schakt och väggenomföringar på udda ställen som t ex i duschen (mer regel än undantag!). Jag gissar också att det finns lödningar dolda på sina håll men det är ju en gissning.

Problemet är att då medlemmarna renoverar badrum, flyttar kök och liknande så är det ett elände att få detta att följa Säker vatten. Rörmokarna verkar bry sig måttligt, även när medlemmar har använt den vad vi har uppfattat som seriösa (och dyra!) rörfirman som föreningen också använder så hamnar klämringskopplingar lite varstans. Sista incidenten inkluderade att de hade installerat en klämringskoppling på stammen dolt under ett golv. Bostadrättsinnehavarna förstår naturligtvis ingenting och har betalt dyra pengar för jobbet. Vid kontakt så ser firman ingen annan lösning, eller vill börja installera kopplingar och inspektionsluckor i grannlägenheterna (ett juridiskt och socialt elände i en BRF).

Vad gör man? Skiter i Säker vatten, kör på som rörpularfirman har gjort från början? Är det en gammal installation så är det även om den genomgår ändring lokalt? Känns hopplöst svårlöst. Uppslag?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag antar att ni som förening vill att det skall följa säker vatten så att försäkringen täcker ev framtida läckage ?

Antingen får man ju då acceptera att det antagligen inte kommer kunna lbi full ersättning om något händer iframtiden, och så kan föreningen ev fondera för det. Eller så måste man kanske "byta stammar", dvs rusta upp hela huset till en standard som är godkänd.

Det kan ju dra med sig både köksrenoveringar och badrumsrenoveringar (otur för dom som nyss renoverade) - men är ju inte någon skillnad mot de flesta föreningar där ett stambyte krävs...

Sen tydliggör man att det är medlemmends ansvar (och försäkring) som gäller från och med det att vattnet kommer in i lägenheten och att inga äöndringar på föreningens, inbyggda, delar får göras utan godkännande. Och om dom då renoverar med halvdana lösningar så är det också dom som i framtiden kommer behöva betala om det börjar läcka (eller framtida innehavare)...

Det bästa är kanske att fråga medlemmarna vid en stämma vad dom tycker - oavsett vilket så känns det som det kan dra med sig avgiftshöjningar om man nu har upptäckt detta och behöver ta höjd för risken för läckage.
 
Claes Sörmland
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag antar att ni som förening vill att det skall följa säker vatten så att försäkringen täcker ev framtida läckage ?

Antingen får man ju då acceptera att det antagligen inte kommer kunna lbi full ersättning om något händer iframtiden, och så kan föreningen ev fondera för det. Eller så måste man kanske "byta stammar", dvs rusta upp hela huset till en standard som är godkänd.

Det kan ju dra med sig både köksrenoveringar och badrumsrenoveringar (otur för dom som nyss renoverade) - men är ju inte någon skillnad mot de flesta föreningar där ett stambyte krävs...

Sen tydliggör man att det är medlemmends ansvar (och försäkring) som gäller från och med det att vattnet kommer in i lägenheten och att inga äöndringar på föreningens, inbyggda, delar får göras utan godkännande. Och om dom då renoverar med halvdana lösningar så är det också dom som i framtiden kommer behöva betala om det börjar läcka (eller framtida innehavare)...

Det bästa är kanske att fråga medlemmarna vid en stämma vad dom tycker - oavsett vilket så känns det som det kan dra med sig avgiftshöjningar om man nu har upptäckt detta och behöver ta höjd för risken för läckage.
Tack, jag inser att jag nog inte har ett bra topic här. Bara en frustration över situationen.

Men du har rätt det finns nog två vägar att gå. Lev med det eller stambyt och bygg om hela husen. Eftersom det senare inte kommer att hända så får vi nog leva med good enough och alla jobbiga gränsdragningar mellan föreningens ansvar och bostadrättsinnehavarens.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag gissar också att det finns lödningar dolda
det är väl ok att dölja löddade skarvar om jag inte minns fel
 
T tergo skrev:
det är väl ok att dölja löddade skarvar om jag inte minns fel
Nej. Inte enligt säker vatten iallafall.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.