Har en fundering som jag inte hittar svar på. jag ska sätta ett innertak och har tänkt om lite, planen är nu att sätta panel som är 14mm tjock och 120mm bred. Just nu sitter där 11mm tjock osb bakom detta reglat cc30. Frågan är nu om det är möjligt att sätta panelen i samma riktning som reglarna eller finns det risk för att osb skivan blir vågig med tiden. Det är ju inte säkert att jag träffar reglarna vid något tillfälle liksom. Tycker inte att det borde vara några problem men hittar inte några uppgifter om vad osb bär på detta viset. Och nej det är inte möjligt att sätta en gles då jag av olika helt orelevanta anledningar inte kan sänka taket mer. Är det någon som har åsikter eller är det bara att kötta på?
 
Skall du säta penelen ovanpå OSB så borde det funka utmärkt med "samma håll". 11 mm OSB har nog inga problem att bära upp lite panel, särskilt inte om den i sin tur sitter med cc30...

Skall du riva ned OSB'n så behöver du ju gå "tvärs" eller glesa dock
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Skall du säta penelen ovanpå OSB så borde det funka utmärkt med "samma håll". 11 mm OSB har nog inga problem att bära upp lite panel, särskilt inte om den i sin tur sitter med cc30...

Skall du riva ned OSB'n så behöver du ju gå "tvärs" eller glesa dock
Jag har inga planer på att ta ner osb'n. Och jag tror ju inte att det ramlar ner heller utan frågan är ju mest om det fins risk att skivan hänger ner sig. Taket kommer bli belyst så skulle det hänga ner sig om ett år eller två så kommer det troligtvis synas väldigt väl på grund av belysningen. Jag är lite oerfaren med osb i tak, och försöker man söka på det så får man bara fram vad den klarar att bära om man hänger den på en vägg, men då blir ju draget i skivans rikning, det blir ju annorlunda i tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.