K Karl Olssvan skrev:
Att det finns problem ja. Att myndigheter och polisen och lagar inte fungerar vet vi.
Men en bil som är parkerad även på privat är fortfarande någons egendom och det är som att göra inbrott i ett hus att öppna den bilen. Man ska inse det.
Alltså...
Om man kommer hem en kväll efter jobbet och det står en okänd bil parkerad på ens uppfart så håller jag med dig om att man får ta det lugnt och se vad som har hänt innan man blir drastisk. Men det som diskuteras här är när en gammal skrotbil har stått dumpad på någons uppfart under lång tid, kanske flera år. Du måste väl hålla med om att det är två ganska olika fall?
 
  • Gilla
TRJBerg och 12 till
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Att det finns problem ja. Att myndigheter och polisen och lagar inte fungerar vet vi.
Men en bil som är parkerad även på privat är fortfarande någons egendom och det är som att göra inbrott i ett hus att öppna den bilen. Man ska inse det.
Inbrott ska inte behövas. Man kan dra eller knuffa bilen.

Finns massor av praktiska problem i vardagen som reglerna inte når. TS har ju vänt sig till samhället men de svarar bara att de inte kan hjälpa honom. TS måste hjälpa sig själv.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bart Bart skrev:
Så, rådet jag fick av polisen, högst inofficiellt förstås, var att se till att bilen magiskt hamnade på ett ställe där parkering regleras i lag. Skulle ägaren sedan höra av sig med krav på ersättning för bilen är det bara att spela totalt ovetande om hela situationen.
Jag har vissa kontakter in Stockholms bärgarkretsar och ofta fungerar det så att polisen of the record ber bärgare helt olagligt flytta på skrotbilar när de tycker det är lämpligt. Så detta är satt i system, även polisen är pragmatisk i denna fråga.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
en det som diskuteras här är när en gammal skrotbil har stått dumpad på någons uppfart under lång tid, kanske flera år.
Ja TS skapade tråden för 1 år och 1 månad sedan, och troligen kom bilarna inte dit just den dagen utan en tid innan, och TS väntade först, provade sedan ordinarie metoder via myndigheter, och vände sig till slut till forumet.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Man får inte flytta bilar hur man vill. Det är knepigt vet jag, men du kan lösa det genom polisen. TS får ringa och prata med polisen om hur hen ska göra. Sen kommer det ta tid, flera månader säkert men det är bara att vänta. Sen kommer de att hämta bilarna. Jag tror att de ställs på en uppställningsplats först något år. Före de säljs eller skrotas. Det man inte ska göra är att själv flytta dem. Du kan bli ersättningsskyldig för skador och annat.
De du skriver är hur det borde fungera. Tråden har redan avhandlat hur verkligheten fungerar.
Vi är en del här som har praktisk erfarenhet i ämnet...;)
 
Janus82 Janus82 skrev:
Alltså...
Om man kommer hem en kväll efter jobbet och det står en okänd bil parkerad på ens uppfart så håller jag med dig om att man får ta det lugnt och se vad som har hänt innan man blir drastisk. Men det som diskuteras här är när en gammal skrotbil har stått dumpad på någons uppfart under lång tid, kanske flera år. Du måste väl hålla med om att det är två ganska olika fall?
Nja, Man får se det rent juridiskt. Om man ser det som så att en regel för dig och en annan för mig. Att en knarkare och dennes bil är mindre värd än en rik pensionär. Det är lite så som jag läser ditt inlägg?
Att saker måste hanteras rent praktiskt pga ett samhälle som inte fungerar ok. Men man måste också tänka på hur det är tänkt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har vissa kontakter in Stockholms bärgarkretsar och ofta fungerar det så att polisen of the record ber bärgare helt olagligt flytta på skrotbilar när de tycker det är lämpligt. Så detta är satt i system, även polisen är pragmatisk i denna fråga.
Vart kör de bilarna sen?
 
K Karl Olssvan skrev:
Nja, Man får se det rent juridiskt. Om man ser det som så att en regel för dig och en annan för mig. Att en knarkare och dennes bil är mindre värd än en rik pensionär. Det är lite så som jag läser ditt inlägg?
Att saker måste hanteras rent praktiskt pga ett samhälle som inte fungerar ok. Men man måste också tänka på hur det är tänkt.
Om nu den stackars knarkaren är så fäst vid sin bil så får han väl parkera den där den ska och inte på privat mark.
Åter till rubriken.

Två bilar har stått på min fastighet i över ett år - hur blir man av med dem?

Jag måste säga att han har varit väldigt tålmodig!!
Jag hade aldrig låtit det gå så lång tid.
Hade du tyckt det var ok med två skrotbilar på din uppfart.
Du kommer kanske inte in i garaget.
Du får parkera på gatan då det inte finns plats till din bil.
Var och när går din gräns när du skiter i det juridiska och löser problemet????
1 år, 2 år, 3 år 4 år?????
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Nja, Man får se det rent juridiskt. Om man ser det som så att en regel för dig och en annan för mig. Att en knarkare och dennes bil är mindre värd än en rik pensionär. Det är lite så som jag läser ditt inlägg?
Att saker måste hanteras rent praktiskt pga ett samhälle som inte fungerar ok. Men man måste också tänka på hur det är tänkt.
Om ägaren klarat sig utan bilen i mer än ett år så står han säkert ut med att gå 50 meter längre bort och hämta den där i stället för hemma hos TS.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Vart kör de bilarna sen?
Det tar bilägaren givetvis reda på när han har parkerat färdigt. Det ska vi andra inte lägga oss i.
 
A Argastesnickaren skrev:
Om nu den stackars knarkaren är så fäst vid sin bil så får han väl parkera den där den ska och inte på privat mark.
Åter till rubriken.

Två bilar har stått på min fastighet i över ett år - hur blir man av med dem?

Jag måste säga att han har varit väldigt tålmodig!!
Jag hade aldrig låtit det gå så lång tid.
Hade du tyckt det var ok med två skrotbilar på din uppfart.
Du kommer kanske inte in i garaget.
Du får parkera på gatan då det inte finns plats till din bil.
Var och när går din gräns när du skiter i det juridiska och löser problemet????
1 år, 2 år, 3 år 4 år?????
Jag skrev i tråden om hur det är.
Vad man ska göra? Först tycker jag att det inte ska accepteras, skriv till polisen och klaga. Skriv till era politiker osv. Var bråkig så att problemet kan lagas. Att vara pragmatisk är egentligen en dålig lösning.
 
harry73
R Rem skrev:
Jag äger en fastighet i en större stad.

I över ett år har två bilar stått parkerade på vår parkering. Det är uppenbart att att ingen vill ha bilarna, de är inte direkt senaste modellerna. De har inte heller något samband med varandra.
K Karl Olssvan skrev:
Jag skrev i tråden om hur det är.
Nej, du kommer med helt vansinniga jämförelser där du drar in lyxbilar och några veckor semester, Där TS har problem med övergivna skrotbilar som står flera år på sin fastighet.

Det är ju lite samma sak om jag skulle säga att det är ok att köra några km för fort på en 70 väg när man kör om en traktor och du skulle svara att man aldrig ska köra för fort, för krockar man när man kör 200, då dör man garanterat.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Jag skrev i tråden om hur det är.
Vad man ska göra? Först tycker jag att det inte ska accepteras, skriv till polisen och klaga. Skriv till era politiker osv. Var bråkig så att problemet kan lagas. Att vara pragmatisk är egentligen en dålig lösning.
Du missar den drivkraft som är viktigast för de flesta, nämligen att mot så litet eget arbete som möjligt få bort skrotbilar från sin egendom så snabbt som möjligt. Ditt förslag är inte särskilt tidseffektivt utan kommer ta lång tid utan några större chanser till några som helst resultat, inte ens om du är ihärdig nog att få någon sömning lokalblaska att skriva om saken ökar chansen att något händer nämnvärt. Det finns alltså ett tämligen begränsat intresse för den enskilde att slåss mot väderkvarnar i form av myndigheter som mer eller mindre öppet redan överlåtit dylika problem på den enskilde att hantera. Däremot finns ett mycket starkt intresse för den enskilde att få leva i lugn och ro på sin fastighet utan att behöva trängas med skrotbilar i flera år, eller för den delen skriva brev till polismyndigheten och politiker i bästa rättshaveristanda. Själv är bäste dräng helt enkelt.

Däremot finns det absolut ett värde i att ha koll på hur regelverket ser ut, så att man kan vidta nödvändiga åtgärder för att inte själv riskera repressalier till följd av att man vidtagit låt oss säga utomrättsliga åtgärder för att snabbt, smidigt och effektivt återfått full (nåja) rådighet över sin fastighet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
P
F Falckman skrev:
Du missar den drivkraft som är viktigast för de flesta, nämligen att mot så litet eget arbete som möjligt få bort skrotbilar från sin egendom så snabbt som möjligt. Ditt förslag är inte särskilt tidseffektivt utan kommer ta lång tid utan några större chanser till några som helst resultat, inte ens om du är ihärdig nog att få någon sömning lokalblaska att skriva om saken ökar chansen att något händer nämnvärt. Det finns alltså ett tämligen begränsat intresse för den enskilde att slåss mot väderkvarnar i form av myndigheter som mer eller mindre öppet redan överlåtit dylika problem på den enskilde att hantera. Däremot finns ett mycket starkt intresse för den enskilde att få leva i lugn och ro på sin fastighet utan att behöva trängas med skrotbilar i flera år, eller för den delen skriva brev till polismyndigheten och politiker i bästa rättshaveristanda. Själv är bäste dräng helt enkelt.

Däremot finns det absolut ett värde i att ha koll på hur regelverket ser ut, så att man kan vidta nödvändiga åtgärder för att inte själv riskera repressalier till följd av att man vidtagit låt oss säga utomrättsliga åtgärder för att snabbt, smidigt och effektivt återfått full (nåja) rådighet över sin fastighet.
Bra sammanfattning..och bra uttryckt..
Och man lär såklart väga sina egna risker för rättsliga påföljder mot att snabbt och enkelt bli av med skiten från ens mark..
Och handen på hjärtat även om det är olagligt att flytta annans skrotbil så är risken att straffas för det ( om man inte är helt blåst) minimal

Bästa vore såklart att det fanns ett bättre och fungerande system för att bli av med dumpade skrotbilar på laglig väg , men efter som det här är vad som gäller just nu så är det enklast att själv ta en liten risk och flytta ut skrotet på kommunalväg eller mark för att bli av med problemet med minsta möjliga kostnad och tid nedlagd

Dessutom så används samma metod av både polis och kommunfolk där man mer eller mindre ser till att dessa dumpade skrothögar hamnar där dom kan tas om hand.

och jag är rätt säker att i dom få fall pundarpelle eller skrotbils nisse försöker anmäla att deras skrotbil olaglig flyttats så blir det nog rätt snabbt nedlagt såvida det inte finns väldigt bra bevisläge för vem som gjort det. och OM det skulle finnas vilket brott skulle det vara... inte helt enkelt och jag har aldrig hört om nån som straffats för att flyttat på dumpad skrotbil. även polisen rullar ju ibland undan dumpade bilar där nån springer till skogs med bilen mitt på vägen... isåfall är väl det också troligen samma brott i det fallet.. om vi ska grotta ner oss i problemet.. men utan bevis så är det ju bara nedlagt
 
Redigerat:
  • Gilla
Fartland och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Karl Olssvan skrev:
Vart kör de bilarna sen?
Det handlar inte så mycket om att köra bort bilarna som att få dem att hamna på en plats där polisen har möjlighet att flytta dem.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.