Nött och sprucket träfönsterhörn från 1930-talet med flagnad färg och möjlig UV-skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här ser sådär ut, men träet är fortfarande fast. Har pickat med en syl, och tycker det är hårt. En del flisor har lossnat och det är spruckit av UV-strålningen, men ingen direkt lösröta.

Olja, spackla, måla och så är det OK, eller måste man laga? Fönstret är från 30-talet. Känns hyfsat stabilt även utan hörnjärn.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Gränsfall skulle jag säga. Kan hålla en tid ännu.
 
Jo, jag är lite i valet och kvalet. Har två reservbågar, men på de har de bytt ut nederstycket mot ett modernare med annan profil. Oklart virkeskvaliteten också. Får fundera...:thinking:

Dessa skall ju sättas in i "nybygge", så vill att de håller lite längre än "en tid ännu". :D
 
Microkatten
Jag hade nog bytt ut (del av) understycket. Återbruk i all ära, men speciellt om det skall användas i ett 'nybygge' så hade jag nog velat ha det i lite bättre skick.

Edit: med samma profil som original förstås!
 
Kan alltid ta en annan understycke, men den mest slitna delen är sidostyckets nederdel, tyvärr (höger i bild).

Här finns lite föreslagna lagningsmetoder, förresten.

https://core.ac.uk/download/pdf/16329922.pdf
 
Microkatten
Ja, byta ut del av sidostycket skulle jag förstås ha skrivit om jag hade tittat närmare på bilden! :oops:Området vid understyckets tapp kan ev också behöva förbättras.
 
Samma fönster på båda bilder. Före och efter "halvsulning". Laga med tätvuxen kärnfuru. Det är oftast bara så djupt som kittfalsen som behöver tas bort. Under är det kärnfriskt. Då sparar man också profilen på insidan. Bottenstycket sitter bara med träplugg (ev stålstift) under hörnjärnen så de är lätt att demontera. Sätt ihop med nya träpluggar så blir nästa ägare om hundra år glad. ;)
Skadad trädel av ett gammalt fönster inför reparation, synlig röta och hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterrenovering: halvsulat fönsterbåge i trä med nya och gamla delar i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Macarus och 4 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Samma fönster på båda bilder. Före och efter "halvsulning". Laga med tätvuxen kärnfuru. Det är oftast bara så djupt som kittfalsen som behöver tas bort. Under är det kärnfriskt. Då sparar man också profilen på insidan. Bottenstycket sitter bara med träplugg (ev stålstift) under hörnjärnen så de är lätt att demontera. Sätt ihop med nya träpluggar så blir nästa ägare om hundra år glad. ;)
[bild] [bild]
Snyggt! Så hade jag nog också gjort, fast eventuellt bara på sidan. Tycker inte att bottenstycket ser sååå farligt ut på TS bild.
 
Det där kan ju vara en ide, faktiskt. Borde de som gör karmarna kunna fixa? Eller gör man det själv med en japansåg? Vore skoj, men vet inte om jag vågar pröva.
 
M -MH- skrev:
Det där kan ju vara en ide, faktiskt. Borde de som gör karmarna kunna fixa? Eller gör man det själv med en japansåg? Vore skoj, men vet inte om jag vågar pröva.
Japansåg funkar till lagningen på sidan, men du behöver nästan ha en bordssåg/klyvsåg för att kunna ta fram lagningsbitarna. Bottenstycket är bara att ta loss helt och såga bort fram till kittfalsen med klyvsågen. Då får du en jämn och fin yta till limningen.

Sidostycket är lite pilligare, men har du bara tålamod så är det egnetligen inte så svårt. Kan liksom inte bli sådär jättefel heller om det inte är så att du råkar såga av hela bågen. :p
 
hobbs hobbs skrev:
Japansåg funkar till lagningen på sidan, men du behöver nästan ha en bordssåg/klyvsåg för att kunna ta fram lagningsbitarna. Bottenstycket är bara att ta loss helt och såga bort fram till kittfalsen med klyvsågen. Då får du en jämn och fin yta till limningen.

Sidostycket är lite pilligare, men har du bara tålamod så är det egnetligen inte så svårt. Kan liksom inte bli sådär jättefel heller om det inte är så att du råkar såga av hela bågen. :p
Jag har använt enbart japansåg, Det funkar, Men det är förstås effektivare med maskiner och blir rakare. Jag har också en bandsåg till hjälp numera.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.