P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så löser typ varje mack det. Drar ut skrotbilarna i vägen så att de blir en trafikfara som polisen tar hand om.
Det är väl tyvärr enda sättet att bli av med andras skrotbilar som dumpats..
Ut med skrotet på kommunens mark och gator så får dom ta hand om det , för det är nog enda juridiska sättet att kunna ta hand om nån annans dumpade bil. jobbade på en bilfirma där det med jämna mellanrum dumpades skrotbilar på firmans område.. även kommen sa åt oss att dom måste hamna på vår mark för att vi ska kunna göra nåt så nån natt togs hjulastaren med gafflar fram och alla skrothögar ställdes ut på kommunens mark.

Att flytta bilen är olovligt men det är ju bara att göra när ingen ser , eller se till att göra som vissa andra när dom gör jäkelskap på med huvtröja och aningsskydd så även om nån ser så kan dom inte identifiera... :)

Sjukt att det 2022 inte finne ett bättre och korrekt judiskt sätt att bli av med andras dumpade skrotbilar på laglig väg
 
  • Gilla
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
Taggeman Taggeman skrev:
Hej där har det hänt nått i skrotbils ärendet än då (nyfiken)...
Den ena bilen är borta, den fick jag kronofogden att hämta, den tillhörde ett företag.

Den andra står kvar, jag tänker att jag skall kolla med någon bärgare om de kan bogser bort den till nån uppsamlingsplats. Bara jag inte har nått med bilen att göra framåt så kan det vara värt det. Om inte det funkar så finns det en risk att den råka rulla ut i gatan ...
 
R Rem skrev:
Den ena bilen är borta, den fick jag kronofogden att hämta, den tillhörde ett företag.

Den andra står kvar, jag tänker att jag skall kolla med någon bärgare om de kan bogser bort den till nån uppsamlingsplats. Bara jag inte har nått med bilen att göra framåt så kan det vara värt det. Om inte det funkar så finns det en risk att den råka rulla ut i gatan ...
Uppsamlingsplats? De har väl ingen tillgång till nå allmänna sådana och de bärgar knappast bort andras bilar heller utan vidare. Det får du nog antagligen sköta själv i smyg...
 
S Stefan1972 skrev:
Uppsamlingsplats? De har väl ingen tillgång till nå allmänna sådana och de bärgar knappast bort andras bilar heller utan vidare. Det får du nog antagligen sköta själv i smyg...
Så kan det vara, men jag skall ringa och prata med nån bärgare så får vi se vad de säger.
 
R Rem skrev:
Så kan det vara, men jag skall ringa och prata med nån bärgare så får vi se vad de säger.
ja de lär nog inte kunna säga så mycket.............Bärga bort andras bilar och ställa nånstans? Ja du hör ju själv hur konstigt det skulle bli.........
 
  • Gilla
Rem och 1 till
  • Laddar…
Hjullastare
Mörk natt
Bra alibi
Simsalabim. Bilen står på närmaste busshållplats istället.
4 timmar senare är den bortbogserad.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
Man får inte flytta bilar hur man vill. Det är knepigt vet jag, men du kan lösa det genom polisen. TS får ringa och prata med polisen om hur hen ska göra. Sen kommer det ta tid, flera månader säkert men det är bara att vänta. Sen kommer de att hämta bilarna. Jag tror att de ställs på en uppställningsplats först något år. Före de säljs eller skrotas. Det man inte ska göra är att själv flytta dem. Du kan bli ersättningsskyldig för skador och annat.
 
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
harry73
K Karl Olssvan skrev:
Man får inte flytta bilar hur man vill.
Det är väldigt mycket man egentligen inte får. Sedan är det bra att de flesta är lite flexiblare än lagen, så att samhället fortsätter fungera.

Vad skulle du t ex göra när du står och väntar för ett rött trafikljus som aldrig blir grönt? Skulle du ringa polisen och vänta tills de har tid att hjälpa dig därifrån? Även om det skulle ta flera timmar? Eller om det är mitt i natten och det inte finns andra trafikanter i närheten?

Såklart ska TS förflytta bilen från hans fastighet. Öppna dörren, sätt bilen i friläge och dra ner handbromsen. Dra den på närmsta allmän plats och låt den stå där. (dra åt handbroms och sätt i lämplig växel när den är på sin nya plats)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Man får inte flytta bilar hur man vill. Det är knepigt vet jag, men du kan lösa det genom polisen. TS får ringa och prata med polisen om hur hen ska göra. Sen kommer det ta tid, flera månader säkert men det är bara att vänta. Sen kommer de att hämta bilarna. Jag tror att de ställs på en uppställningsplats först något år. Före de säljs eller skrotas. Det man inte ska göra är att själv flytta dem. Du kan bli ersättningsskyldig för skador och annat.
Har gjort det om du läser tråden, klen hjälp därifrån minst sagt. Dåliga lagar i landet kring detta.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Såklart ska TS förflytta bilen från hans fastighet. Öppna dörren, sätt bilen i friläge och dra ner handbromsen. Dra den på närmsta allmän plats och låt den stå där. (dra åt handbroms och sätt i lämplig växel när den är på sin nya plats)
Det här känns ju ganska vattentätt. Om det går att komma in i bilen så kan det ju ha varit slumpen som gjorde att handbromsen släppte eller kanske några stökiga ungdomar som strulade på natten när ingen såg. Om bilen sedan rullar rakt ut på gatan av egen kraft så kan ju inte TS göra något åt det...
 
  • Gilla
Rem
  • Laddar…
Jag vet av erfarenhet att varken polisen eller kommunen bryr sig, överhuvudtaget. Båda instanserna ligger nästan i fejd med varandra om vem som har ansvaret för kvarlämnade bilar utmed vägarna.

Kronofogden kan ta år att få tummen ur det berömda hålet då de är låsta av orimliga lagar kring detta.

Så, rådet jag fick av polisen, högst inofficiellt förstås, var att se till att bilen magiskt hamnade på ett ställe där parkering regleras i lag. Skulle ägaren sedan höra av sig med krav på ersättning för bilen är det bara att spela totalt ovetande om hela situationen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är väldigt mycket man egentligen inte får. Sedan är det bra att de flesta är lite flexiblare än lagen, så att samhället fortsätter fungera.

Vad skulle du t ex göra när du står och väntar för ett rött trafikljus som aldrig blir grönt? Skulle du ringa polisen och vänta tills de har tid att hjälpa dig därifrån? Även om det skulle ta flera timmar? Eller om det är mitt i natten och det inte finns andra trafikanter i närheten?

Såklart ska TS förflytta bilen från hans fastighet. Öppna dörren, sätt bilen i friläge och dra ner handbromsen. Dra den på närmsta allmän plats och låt den stå där. (dra åt handbroms och sätt i lämplig växel när den är på sin nya plats)
Man kan försöka göra så som det är tänkt.
En bil är en privat egendom och vill du bryta dig in i den gör du ett lagbrott.
Tänk själv om du har en dyr bil. Parkerar den och åker på semester. När du kommer hem är bilen skrotad för det var någon som ansåg att den stod på fel plats. Nej, först kommer myndigheterna jaga den som äger bilen via den postadress som är på ägaren. Sen kommer bilen flyttas av polisen.
 
Vad du inte verkar förstå är att om bilen står på privat mark är det helt och hållet fastighetsägarens problem. Polisen bryr sig inte. Då får man gå vägen med Kronofogden som kan ta tid. Lång tid.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Vad du inte verkar förstå är att om bilen står på privat mark är det helt och hållet fastighetsägarens problem. Polisen bryr sig inte. Då får man gå vägen med Kronofogden som kan ta tid. Lång tid.
Att det finns problem ja. Att myndigheter och polisen och lagar inte fungerar vet vi.
Men en bil som är parkerad även på privat är fortfarande någons egendom och det är som att göra inbrott i ett hus att öppna den bilen. Man ska inse det.
 
K Karl Olssvan skrev:
Man kan försöka göra så som det är tänkt.
En bil är en privat egendom och vill du bryta dig in i den gör du ett lagbrott.
Tänk själv om du har en dyr bil. Parkerar den och åker på semester. När du kommer hem är bilen skrotad för det var någon som ansåg att den stod på fel plats. Nej, först kommer myndigheterna jaga den som äger bilen via den postadress som är på ägaren. Sen kommer bilen flyttas av polisen.
Nu är ju problemet med nya fina dyra bilar som står övergivna på privat mark inte så stort!!!
Det stora problemet är ju alla skrotbilar som överges på grund av att dom skiter i dom.
Det vill säga du kan jaga ägaren hur mycket du vill men du blir inte av med bilen för det.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.