Hej på er,

Jag fick en liten stuga på 6kvm som jag tänkte fixa till och göra om till gäststuga.
Så här ser den ut nu, ingen isolering och vart lite tilltufsad när vi lyfte upp den på släpvagnen.
Inuti en oisolerad stuga på 6 kvm med träreglar och oisolerade väggar och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte lägga till 70mm isolering mellan reglarna och sätta plywood över.
Eftersom jag tänkte behålla panelen så kan jag inte lägga vindpapp.
Kommer det orsaka några problem tro? Att det kännbart kommer blåsa genom en vindig dag?
Är det något annat jag behöver tänka på? tänkte så att jag inte får oönskade problem med fukt eller något.

Funderade på att göra en 25mm luftkanal mellan råsponten på taket och isoleringen så det blir lite luftning där.
Denna kommer bli uppvärmd vid behov några gånger per år och sen stå kall är det tänkt.
Tänkte komplettera med friskluftsventiler.

Tänkte att slutresultatet skulle bli något som denna:
3D-modell av en liten stuga med en dörr och ett fönster, inredd med en röd soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte beställa en enklare 2-energiglas kassett som fönster. Sitter enkla 1 glas nu.

/Mvh Lars
 
Jag skulle nog satt vindpapp - går ju sätta mellan reglarna och vika in mot reglarna om man vill unvika "luckor" där det kan blåsa in.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Bara kör. Är det bara gäststuga som inte används så ofta ser jag ingen anledning med vindpapp. Du förlorar en hel del isolering om du sätter luftspalt och vindpapp inifrån så tveksamt om det blir varmare.
 
Jag hade satt asfaboard mellan reglarna och sedan isolering.
Eller isolerat med västkustskivor...

/ATW
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Bara kör. Är det bara gäststuga som inte används så ofta ser jag ingen anledning med vindpapp. Du förlorar en hel del isolering om du sätter luftspalt och vindpapp inifrån så tveksamt om det blir varmare.
Har svårt att se att man förlorar isolering !?
Vinpappen är ju mindre än ngn mm tjock, och luftspalten får man ju på utsidan direkt mot panelen där det ändå inte sitter isolering.

Jag tror nog pap är bra iaf.
Dels pga att det gör att lufta in blåser in i isoleringen (vilket tar ned isolationsförmågan. Och dels håller det isoleringen på plats så den inte ligger dikt an mot panelen utan det blir en liten luftspalt som kan torka ut om panelen skulle släppa in vatten tex
 
Tomture61
L ljs-s skrev:
Hej på er,

Jag fick en liten stuga på 6kvm som jag tänkte fixa till och göra om till gäststuga.
Så här ser den ut nu, ingen isolering och vart lite tilltufsad när vi lyfte upp den på släpvagnen.
[bild]
Tänkte lägga till 70mm isolering mellan reglarna och sätta plywood över.
Eftersom jag tänkte behålla panelen så kan jag inte lägga vindpapp.
Kommer det orsaka några problem tro? Att det kännbart kommer blåsa genom en vindig dag?
Är det något annat jag behöver tänka på? tänkte så att jag inte får oönskade problem med fukt eller något.

Funderade på att göra en 25mm luftkanal mellan råsponten på taket och isoleringen så det blir lite luftning där.
Denna kommer bli uppvärmd vid behov några gånger per år och sen stå kall är det tänkt.
Tänkte komplettera med friskluftsventiler.

Tänkte att slutresultatet skulle bli något som denna:
[bild]
Tänkte beställa en enklare 2-energiglas kassett som fönster. Sitter enkla 1 glas nu.

/Mvh Lars
En byggnad som värmeisoleras bör aldrig kallställas , speciellt inte på höst / vår , när det är som fuktigast .
Man bör ha min +15 gr i byggnaden .
När du monterar vindskydd kan du sätta den runt alla stående reglar + fästa den på horisontella spikreglar .
https://www.byggmax.se/vindskyddsfolie
Luftningen mellan panel / vindskydd borde funka när du har lockläkt panel .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
En byggnad som värmeisoleras bör aldrig kallställas , speciellt inte på höst / vår , när det är som fuktigast .
Man bör ha min +15 gr i byggnaden .
När du monterar vindskydd kan du sätta den runt alla stående reglar + fästa den på horisontella spikreglar .
[länk]
Luftningen mellan panel / vindskydd borde funka när du har lockläkt panel .
Det beror iofs på.
Har man inte plast och isolering som klarar fuktvandring så kan den kallställas utan problem.

Det är plasten som ställer till det. Och den har man ju om man använder isolering där kondens och fukt kan spärras in
 
Tomture61
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det beror iofs på.
Har man inte plast och isolering som klarar fuktvandring så kan den kallställas utan problem.

Det är plasten som ställer till det. Och den har man ju om man använder isolering där kondens och fukt kan spärras in
Blir mycket fuktigt i en kallställd / ouppvärmd / isolerad byggnad .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Blir mycket fuktigt i en kallställd / ouppvärmd / isolerad byggnad .
Njaä... Men nog har många isolerade plastlösa stugor kallställts under många år och klarat sig ganska bra...

/ATW
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Blir mycket fuktigt i en kallställd / ouppvärmd / isolerad byggnad .
Fukt kan det bli, men med tillräcklig ventilation bör det inte bli något problem. Otaliga sommarstugor har kallställts utan problem.

Det som oftast tar mest stryk är ju textilier och stoppade möbler som över tid kan utveckla en "sommarstugelukt".

Problemet med plast är att det är uträknat så att kondensering av varm fuktig innerluft skall kondensera mot plasten på insidan av huset och inte ta sig in i isoleringen. Men kallställer man byggnaden så kan det, tex under våren, vändas på detta och varm utvändig luft, kondenserar då mot plasten inne i isoleringen. Och eftersom vanlig fiberisolering inte andas så spärras den fukten in.

Har man istället ingen plast (vilket rekommenderas i byggnader som kallställs) så kan fukten passera och kondenserar inte mot en plastyta. Jag har haft hus med vanblig fiberull som klarat detta utan problem, men oftast rekommenderas tex isolina eller cellulosa som klarar att ta upp och avge fukt om man inte har plast.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag skulle nog satt vindpapp - går ju sätta mellan reglarna och vika in mot reglarna om man vill unvika "luckor" där det kan blåsa in.
Bra tanke, det skulle jag kunna göra.

A ArneTW skrev:
Njaä... Men nog har många isolerade plastlösa stugor kallställts under många år och klarat sig ganska bra...
/ATW
Tack bra feedback :)

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det som oftast tar mest stryk är ju textilier och stoppade möbler som över tid kan utveckla en "sommarstugelukt".
Bra input, då kan det vara bra att försöka förvara så lite textiler man kan där med andra ord.
Vi har en ikea dagbädd vi tänkte ha där inne, men går ju att försöka ha textilerna någon annan stans när den är kallställd.
 
Vi kallställer en liten stuga i Norrland varje år. Inga problem med fukt på någonting. Fullt möblerad. Motsvarande 70mm isolering.
 
  • Gilla
Buzbuz och 1 till
  • Laddar…
L ljs-s skrev:
...

Bra input, då kan det vara bra att försöka förvara så lite textiler man kan där med andra ord.
Vi har en ikea dagbädd vi tänkte ha där inne, men går ju att försöka ha textilerna någon annan stans när den är kallställd.
I vår camper van har jag gjort så att jag ställer madrasserna på högkant så det inte samlas fukt under dom (det är solida bänkar under). Det borde funka med madrasser också, om det inte är väldigt fuktigt där stugan står...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.