Hej alla,
Jag behöver lite råd och hjälp på vad man skall tänka på gällande dessa varianter då prislapparna är skyhöga så får det ju inte bli fel..:dizzy:

* Har ni någon erfarenhet av dessa varianter eller fabrikat?
* Hur verkar prisbilden?
* Vad skall jag försöka pruta med i ev affär?
* Vilka aspekter skall/bör man ta hänsyn till från teknisk specifikation gällande drift, effekt, etc..?

Vi har "precis" köpt ett hus i Göteborgstrakten med vedpanna och 1800L ackumulatortank som är byggt 1991 med vattenburen golvvärme i två plan 150+60m2.

Detta med värmepumpar av olika slag och fabrikat har jag ingen koll på alls, utan har kontaktat olika installatörer för möte; förslag samt offert.
Alla har konstaterat att ett lämpligt system skulle vara Luft/Vatten VP jämfört med jordvärme eller frånluft VP.



Förslag på pumpar:

Mitsubishi
Ute: Mitsubishi Ecodan PUD SWM80YAA
Inne: Mitsubishi Ecodan Cylindertank EHST20D-YM9D

Uppskattat pris: 122000:- driftsatt och klart (inkl. bortforsling av vedpanna och tank)

IVT
Ute: IVT AirX 413
Inne: Air Module E15

Uppskattat pris: 137000:- driftsatt och klart (inkl. bortforsling av vedpanna och tank)

CTC
Ute: CTC EcoAir 610M
Inne: CTC EcoZenith i255L

Uppskattat pris: 145000:- driftsatt och klart (inkl. bortforsling av vedpanna och tank)

Tack på förhand..(y)
 
Hej! Priserna har tyvärr gått upp kraftigt senaste året. CTC blir dyr i förhållande till effekten den klarar. En del klagar på buller från Mitsubishi och IVT AirX. Inte helt lätt. Är du helt säker på att ni ska skrota vedanläggningen? Det går annars att integrera med t.ex. en luftvattenvärmepump om man har utrymmet. När man eldar tas då automatiskt värmen från ackumulatortanken så länge det räcker. Blir lite extra styrningar.

Hus 2-plan 150+60 kvm låter lite mystiskt. Hur ser ett sådant hus ut? Har ni uppgifter om tidigare elförbrukning och vedförbrukning per år? Tror det vore bra för att kunna bekräfta vilken storlek på värmepump som behövs.
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
Vad är anledningen till att du vill byta ut vedpannan och börja elda ström istället? Har du fått ett föreläggande med eldningsförbud från kommunens miljöförvaltning, eller är vedpannan trasig?
Att elda med ved i en modern panna med ack.tankar är det överlägset effektivaste och billigaste sättet att värma sitt hus.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
A
P Povisen skrev:
Hej alla,
Jag behöver lite råd och hjälp på vad man skall tänka på gällande dessa varianter då prislapparna är skyhöga så får det ju inte bli fel..:dizzy:

* Har ni någon erfarenhet av dessa varianter eller fabrikat?
* Hur verkar prisbilden?
* Vad skall jag försöka pruta med i ev affär?
* Vilka aspekter skall/bör man ta hänsyn till från teknisk specifikation gällande drift, effekt, etc..?

Vi har "precis" köpt ett hus i Göteborgstrakten med vedpanna och 1800L ackumulatortank som är byggt 1991 med vattenburen golvvärme i två plan 150+60m2.

Detta med värmepumpar av olika slag och fabrikat har jag ingen koll på alls, utan har kontaktat olika installatörer för möte; förslag samt offert.
Alla har konstaterat att ett lämpligt system skulle vara Luft/Vatten VP jämfört med jordvärme eller frånluft VP.



Förslag på pumpar:

Mitsubishi
Ute: Mitsubishi Ecodan PUD SWM80YAA
Inne: Mitsubishi Ecodan Cylindertank EHST20D-YM9D

Uppskattat pris: 122000:- driftsatt och klart (inkl. bortforsling av vedpanna och tank)

IVT
Ute: IVT AirX 413
Inne: Air Module E15

Uppskattat pris: 137000:- driftsatt och klart (inkl. bortforsling av vedpanna och tank)

CTC
Ute: CTC EcoAir 610M
Inne: CTC EcoZenith i255L

Uppskattat pris: 145000:- driftsatt och klart (inkl. bortforsling av vedpanna och tank)

Tack på förhand..(y)
Varför byta?
Läs alla. trådar om dyr el här först... elen kommer inte bli billigare.. knappast..
Det läggs ner produktion pga miljökrav vilket gör att med kärnkraften kraftigt reducerad så blir det ett känsligt system vintertid...
Så då är vedeldning enda valet om man vill värma billigt..
Så tror jag nog ni behåller pannan..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hej! Priserna har tyvärr gått upp kraftigt senaste året. CTC blir dyr i förhållande till effekten den klarar. En del klagar på buller från Mitsubishi och IVT AirX. Inte helt lätt. Är du helt säker på att ni ska skrota vedanläggningen? Det går annars att integrera med t.ex. en luftvattenvärmepump om man har utrymmet. När man eldar tas då automatiskt värmen från ackumulatortanken så länge det räcker. Blir lite extra styrningar.

Hus 2-plan 150+60 kvm låter lite mystiskt. Hur ser ett sådant hus ut? Har ni uppgifter om tidigare elförbrukning och vedförbrukning per år? Tror det vore bra för att kunna bekräfta vilken storlek på värmepump som behövs.


Hej, vi har igen tidigare uppgift gällande el eller vedförbrukning då tidigare ägare är en äldre herre med sviktande minne, utan det jag har lyckats få till mig är att han tidigare köpt 30m2 ved/gång men vet inte förbrukningen.

Huset är i två plan där övervåningen är 150m2 och en del under som skall värmas upp på 60m2.

Beräknad energiförbrukning på huset enligt:

Mitsubishi 27535+3000vatten=30535kWh
Offererad effekt på VP 10,6kW (vid DUT 7,3kW)?
(förbrukning enligt schablon ???)
VP drift 6137kWh + tillskott 142kW=7430kWh

IVT 29400kWh
Offererad effekt på VP 13kW
(förbrukning enligt schablon 36500kWh)
VP drift 6900kWh + tillskott 105kW=6965kWh

CTC 30000kWh (uppskattat väntar på Energiberäkning)
Offererad effekt på VP 10kW
(förbrukning enligt schablon ???kWh)
VP drift ???kWh + tillskott ???kW=???kWh
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad är anledningen till att du vill byta ut vedpannan och börja elda ström istället? Har du fått ett föreläggande med eldningsförbud från kommunens miljöförvaltning, eller är vedpannan trasig?
Att elda med ved i en modern panna med ack.tankar är det överlägset effektivaste och billigaste sättet att värma sitt hus.

Vi har idag ingen tillgång till skog eller ved på ett billigt sätt, så därav söker vi efter ett lämpligt alternativ.
Funderade ifall vi skulle konvertera vedpannan till en pelletsbrännare men det verkar vara struligt samt att priserna på pellets drar iväg in takt med elkostnaden så det kanske inte blir någon större besparing?!

Någon som har bra erfarenheter av konverterade vedpannor med automatiserad pelletsbrännare?
 
A
P Povisen skrev:
Vi har idag ingen tillgång till skog eller ved på ett billigt sätt, så därav söker vi efter ett lämpligt alternativ.
Funderade ifall vi skulle konvertera vedpannan till en pelletsbrännare men det verkar vara struligt samt att priserna på pellets drar iväg in takt med elkostnaden så det kanske inte blir någon större besparing?!

Någon som har bra erfarenheter av konverterade vedpannor med automatiserad pelletsbrännare?
om ni inte är så noga med trädslaget så kan ni köpa långved från skogsbönder eller vedförsäljare.. dvs blandved.. al, sälg, björk, asp, gran, tall.. detta sortiment kostar ca 200-250 kr per m3.. medans ren björk har dragit iväg i pris...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P Povisen skrev:
Hej, vi har igen tidigare uppgift gällande el eller vedförbrukning då tidigare ägare är en äldre herre med sviktande minne, utan det jag har lyckats få till mig är att han tidigare köpt 30m2 ved/gång men vet inte förbrukningen.

Huset är i två plan där övervåningen är 150m2 och en del under som skall värmas upp på 60m2.

Beräknad energiförbrukning på huset enligt:

Mitsubishi 27535+3000vatten=30535kWh
Offererad effekt på VP 10,6kW (vid DUT 7,3kW)?
(förbrukning enligt schablon ???)
VP drift 6137kWh + tillskott 142kW=7430kWh

IVT 29400kWh
Offererad effekt på VP 13kW
(förbrukning enligt schablon 36500kWh)
VP drift 6900kWh + tillskott 105kW=6965kWh

CTC 30000kWh (uppskattat väntar på Energiberäkning)
Offererad effekt på VP 10kW
(förbrukning enligt schablon ???kWh)
VP drift ???kWh + tillskott ???kW=???kWh
Ok, synd att det inte finns förbrukningsdata men så är det nog i många fall då tidigare ägaren varit mycket gammal. Jag får inte riktigt ihop siffrorna när jag räknar. Utgår man från ca 30000 kWh värme per år hamnar jag på att värmepumpen kommer att dra runt 9500 kWh el per år. CTC borde bli lite för klen och man skulle valt 614M istället.
 
Redigerat:
Jag tycker du ska ta in offerter på bergvärme. En Nibe onoff pump 8 kwh med beredare och ett 160 m hål kan nog kosta runt de priser du redan fått.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
P Povisen skrev:
Vi har idag ingen tillgång till skog eller ved på ett billigt sätt, så därav söker vi efter ett lämpligt alternativ.
Provokativ fråga: har du tillgång till el på ett billigt sätt vintertid, då?
Ved går att köpa till humana priser, särskilt nu, i vinter är det betydligt dyrare.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Provokativ fråga: har du tillgång till el på ett billigt sätt vintertid, då?
Ved går att köpa till humana priser, särskilt nu, i vinter är det betydligt dyrare.
vi säger ca 7500 kr för 30 m3 blandved..
Den energin är betydligt billigare än vad säg 1 kWh kostar i område 3 eller 4 med alla avgifter och skatter för att bränna el...

om vi räknar på 10.000 kr för 30 m3 ved.
inkl frakten.. färdig kapad och klyvd så är det fortfarande en enorm skillnad mot elen...
speciellt när vi inte vet vad som kommer ske till vintern.

Men TS gör som han vill..
Jag bara hoppas att han tänker många gånger innan han slänger ut pannan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Det är ju inte trådens ämne huruvida vedeldning är billigare än L/V-vp. Om någon här uppe räknar 10.000kr för en säsongs ved är det ju ungefär vad 7'kWh el skulle kosta till VPn, iaf denna vinter som var. Då har vi inte lagt till all tid det tar med vedeldningen och att du blir livegen pannrummet.
 
K Kallens skrev:
Det är ju inte trådens ämne huruvida vedeldning är billigare än L/V-vp. Om någon här uppe räknar 10.000kr för en säsongs ved är det ju ungefär vad 7'kWh el skulle kosta till VPn, iaf denna vinter som var. Då har vi inte lagt till all tid det tar med vedeldningen och att du blir livegen pannrummet.
Som jag uppfattar det är det dumt att avveckla vedeldningen men har full förståelse för att komplettera med värmepump
 
  • Gilla
intrestin och 4 till
  • Laddar…
Göteborg har ju en trevlig medeltemperatur.
1 st luftvärmepump som blåser på i källaren är vettigt att komplettera med.
Behålla vedpannan är ett bra beslut.

Berätta gärna mer om husets isolering och typ av vedpanna och dina förutsättningar att hantera ved.
Beroende på kan ju värmepump vara det bästa för dig.
 
Massor med bra argument om att behålla vedpanna eller inte från olika håll...(y)

Här i trakten strax utanför Göteborg så ligger priserna på kluven blandved ca:400-500kr/m3 samt
björk ca:700kr/m3 och då får man ombesörja transport själv eller betala för frakt.
(viss eldning kommer vi att göra i braskamin under de kallaste dagarna samt mysbrasa)

De offerterna som jag fått in visar att ett teoretiskt effektbehov för värme och varmv. på huset ligger kring 25000-30000kWh/år beroende på de olika leverantörerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.