Hjälp, vi har ett jättedilemma! Vi ska snart bygga hus och har helt kört fast om vi ska ha 1 eller 2 plan. Från början var vi helt inne på ett 2-planshus men efter en hel del diskusioner med olika husleverantörer har flera rekomenderat 1-planshus.

Fördelar med 1-planshus: effektivare planlösning, "allt på samma plan", lättare att installera FTX, bättre ljudisolering till en ev. barndel.

Fördelar med 2-planshus: Billigare? (enl. vår leverantör ingen större skillnad), "utsikt".

Huset vi kommer bygga kommer att ha 7 rum och kök och vara 170-190kvm. Tomten är på 1300kvm. Snälla hjälp oss se födelar med 1- eller 2-planshus så vi kan bestämma oss och gå vidare i processen.
 
Enplanaren har fördelarna att ni inte kommer att ha "allt" på fel våning, släpa damsugare är inge kul tex. Har ni småbarn eller tänker skaffa slipper ni oroa er för att barnet/nen ska ramla i trappen.
 
Vi bygger 1-plan och som jag ser det är det dyrare då plattan blir större.
Men man slipper trappa att springa i och jag inbillar mig att det känns lite bättre kvalitetsmässigt då man slipper ha någon som "hoppar däruppe" osv.

Lycka till!
 
Med 2 plan blir det lättare att skapa en "privat" del, ni får en större trädgård (inte målet för alla i och för sig...) och alla kalkyler jag har sett blir kvadratmeterpriset lägre.

Om ni bestämmer er för 2 plan är mitt tips att satsa på en bra trappa, inte för snäv eller smal - det blir onekligen en del spring. Vi valde en platsbyggd u-trappa med vilplan. Jag tror det är det vi är mest nöjda med i vårt hus!
 
Er husfabrikant har nog rätt i att prisskillnaden blir relativt liten när allt är på plats. Rent teoretiskt blir det billigare, men så kommer detta med trappa, som utan problem kan kosta 50.000kr, och så vill man ha en balkong. Och så vill man ha fullstora badrum på bägge planen. Nackdelen är också att det blir högt när det skall målas, rensas hängrännor eller bytas en panna på taket. Och så är det detta med att lyfta saker upp och ned för trappen. Eftersom hjul inte fungerar i trappor får man bära tungt.

Att det ändå byggs så mycket 2-plan beror på byggytan. Det är inte precis alla tomter som är 1300m2, utan ibland är de inte mer än 250m2.
 
Vet inte om ni bygger i ett lugnt eller rörigt område. Jag är uppvuxen i en enplansvilla. Där kan det kännas lite otryggt när folk springer runt utanför sovrumsfönstren, men ni har ju ganska stor tomt, så det kanske inte är något problem.

Nu tycker jag att det är skönt att ha sovrummen en våning upp. Då kan man våga lämna ett fönster på glänt när man inte är hemma om man vill. Det känns också tryggare på något vis att sova en våning upp tycker jag. Jo, jag vet att det förmodligen egentligen inte är så ur brandutrymningssynpunkt, men ändå. Vi har också en jättemysig terrass daruppe. Men det är klart, trappor har nackdelar också.

Fast om man kollar på olika hus så tycker i alla fall jag att de blir intressantare om de har flera plan eller i alla fall högre takhöjd i någon del. Men det är ju vad jag tycker. Ni kanske tycker annorlunda.

Jag kan tänka mig att ur energisynpunkt är ett tvåvåningshus bättre också. Det blir mindre tak/ytterväggs-yta på det per m2. Ett hus som är en kub eller helst en cylinder eller boll skulle väl vara optimalt ur den synpunkten.

Om jag skulle bygga ett nytt hus på 190 m2 skulle jag nog göra det i två plan. Tänk på att ni kanske vill ha en terrass ute också och garage och kanske bod. Då blir det många m2 av tomten som tas upp av byggnader även om tomten är stor.
 
Jag skulle lätt ta en enplanare!! Vid uppvärmning har man i en-planaren bara slingor i plattan, vid 2 plan både i plattan och vanliga radiatorer på övervåningen. Det har ju visat sig att det inte är en bra lösning att köra båda två då det ofta bildas rost i radiatorerna som sedan åker ner i slingorna i plattan.

1-planare är ju så mycket maffigare och lättare att hantera på alla vis vid underhåll etc. Trapp är ju hel kass.

Lycka till!
 
Tack för alla svar! Kan väl inte säga att det gjort det enklare att bestämma sig! Man får väl bara inse att det finns för- och nackdelar med båda alternativen. Kan bara tillägga att vi tänkt oss 2,70 i takhöjd på bottenplan. Fortsätt gärna med fler råd och tips.
 
När jag ritade mitt hus var det första och absolut viktigaste kriteriet att det skulle vara ett plan. Har man flera våningar blir det bara ett evigt rännande upp och ner för trappor, och jag har sprungit i trappor det jag ska. Man kan även tänka långsiktigt - tänker du bli gammal i huset? Då gäller det att bygga "rullator-säkert". Tänk också på att minsta lilla olycka - ett benbrott på skidsemestern - kan göra halva huset oåtkomligt om du har trappor.
 
Hej!

Vi har ett hus i 2-plan och det var helt klart den avgörande faktorn när vi köpte huset! Hus i flera plan får ett helt annat "liv" än enplansvillor. Man får en mer privat övervåning (man kan ha fönster öppna utan att vara orolig, man kan ha sängen obäddad, om man ligger sjuk så kan man få vara avskiljt mm). Jag ser inga som helst nackdelar med 2 plan.

Släpa dammsugare håller inte som argument för vi har installerat centraldammsugare! :D Eftersom vi har ett relativt fyrkantigt hus så var det otroligt enkelt att installera centraldammsugaren. Vi har själva behållaren i källaren och kunde dra ett rör rakt upp till plan 1 och sedan fortsatte vi rakt upp till plan 2. Ett uttag på varje plan räckte.

Handikappargumentet kan vara viktigt ifall man redan har problem att röra sig eller om man har handikappade barn. Jag ser det dock som så att ifall jag hamnar i rullstol så får vi nog flytta hur vi än gör, hela tomten och området är inte lämpligt om man vill ta sig fram med rullstol... Om jag däremot bestämmer mig för att bo kvar tills jag blir gammal och får problem att gå i trappor så är faktiskt vårt hus tillräckligt stort på nedervåningen. Vi skulle kunna flytta ner vårt sovrum och endast nyttja nedervåningen utan problem.

Så mitt råd är att bygga i 2 plan, mestadels för att husen blir så mycket vackrare då! :D
 
Jag håller med många som förespråkar 2-plan när det gäller tex sover tryggare, man får en privat del osv.

Men om jag skulle bygga nytt (bor nu i 2-plan, utan centraldamsugare ;)),
så skulle det bli 1-plans. jag har två mindre killar 2 och 4 år, och tyvärr så blir det inte att de kan vara själva på övervåningen där ders rum är. pga den minsta inte riktigt klarar trappen själv (eller pappa litar inte riktigt än på att han fixar den, utan blir lite övermodig... )
Om deras rum varit på samma plan, hade deras lek blivit mera "spontan" i deras rum, jag fått mera gjort osv.

Så jag förespråkar 1-plans om man har småbarn.
 
Jag har inte haft problemet med småbarn i trappor eftersom mina barn har haft ett sk. "lekrum" på bottenplanet. Har man möjlighet att offra ett rum nere till lekrum så slipper man problemet med barn som springer i trappen, annars så håller jag med om att det kan vara en anledning till att välja att bygga i enbart ett plan.
 
  • Gilla
Nida M
  • Laddar…
Mikael_L
Ja många av dagens planlösningar är ju rent löjliga, med 80 - 100 kvm på bottenplan och man lyckas ändå inte klämma in mer än kök+vardagsrum+hall+tvättstuga+toalett.
Jag antar att det modet för dagen, med gigantiska vardagsrum/allrum som ställer till det. Minst ett sovrum/arbetsrum/lekrum eller vad vi nu vill kalla det tycker jag är minimum på nedervåningen. Voila, där har vi barnens rum... Sen har man resten av sovrummen på övervåningen.
 
Jag bor i enplansvilla och föredrar det. Vad som jag ser kan vara fördel med två plans är om tomten är mindre och man vill hålla nere byggyta eller att man är i unga år och planerar hus efter förutsättningar och ekonomi så går det att börja med oinredd övervåning och sedan inreda när familjen växer.

Angående sova tryggare på övervåning. Tyvärr hade vi en villabrand i byggden nattetid där familjen förlorade sitt ena barn när de kom ifrån varandra medan de tog sig ut från övervåningen där de sov. Bor man på marknivå så är det säkrare ur brandsynpunkt. Men det är inte därför jag valt enplans. Linnex = Deltidsbrandman.
 
Själv föredrar jag 2 plan :)

Barnen är ju bara små några år. Vår 2-åring går hur bra som helst i trappan och nu har alla sov- och lekrum på ovanvåningen. Det är oxå skönt att ha ett extra tv-rum där uppe till tonåringen och alla kompisarna. "Lagom" långt bort :)

När det gäller brand så finns det utfällbara repstegar att köpa hos försäkringsbolagen som man kan montera under fönsterbrädorna på ovanvåningen. "Bara" att slänga ut och klättra ner om det brinner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.