När det gäller värme tror jag på att beställa av en lokal egenföretagare, och se till att själv vara smidig att arbeta med. Sedan har man en kontakt man förmodligen kan ringa när som, om det skulle vara så.
 
Mekstr Mekstr skrev:
När det gäller värme tror jag på att beställa av en lokal egenföretagare, och se till att själv vara smidig att arbeta med. Sedan har man en kontakt man förmodligen kan ringa när som, om det skulle vara så.
Fast hur är det? Jag köpte en ny spis electrolux för ca 5 år sen, på nätet av bygghemma. Orsaken var att det fanns en vanlig induktion som var 70 bred där. Sen när jag får spisen. Så efter en månad så pajar listen till luckan. Den sitter i spänn och är limmad i skarven. Så jag ringer till bygghemma som säger att jag får ringa servicen på electrolux. För det är inte deras problem. Så jag gör det, och de säger där att det är en slitdel som de inte ersätter. En ny list kostar 600 kr. Jag har fortfarande inte bytt listen.
 
K Karl Olssvan skrev:
Fast hur är det? Jag köpte en ny spis electrolux för ca 5 år sen, på nätet av bygghemma. Orsaken var att det fanns en vanlig induktion som var 70 bred där. Sen när jag får spisen. Så efter en månad så pajar listen till luckan. Den sitter i spänn och är limmad i skarven. Så jag ringer till bygghemma som säger att jag får ringa servicen på electrolux. För det är inte deras problem. Så jag gör det, och de säger där att det är en slitdel som de inte ersätter. En ny list kostar 600 kr. Jag har fortfarande inte bytt listen.
5års garanti antar jag nu att du fick från bygghemma och dom borde då har sett till att det åtgärdades, en ”slitdel” som pajar efter kort tid måste räknas som fabrikationsfel och gå på garantin.
Men kanske står något smått och lurigt i fullständiga garantihandlingarna!!
 
C Comfort Thomas skrev:
5års garanti antar jag nu att du fick från bygghemma och dom borde då har sett till att det åtgärdades, en ”slitdel” som pajar efter kort tid måste räknas som fabrikationsfel och gå på garantin.
Men kanske står något smått och lurigt i fullständiga garantihandlingarna!!
Jag ringde redan då när det pajade. För 5 år sen. Det man kan fundera på är om de som säljer bara kan hänvisa till tillverkarens support.
 
K Karl Olssvan skrev:
Fast hur är det? Jag köpte en ny spis electrolux för ca 5 år sen, på nätet av bygghemma. Orsaken var att det fanns en vanlig induktion som var 70 bred där. Sen när jag får spisen. Så efter en månad så pajar listen till luckan. Den sitter i spänn och är limmad i skarven. Så jag ringer till bygghemma som säger att jag får ringa servicen på electrolux. För det är inte deras problem. Så jag gör det, och de säger där att det är en slitdel som de inte ersätter. En ny list kostar 600 kr. Jag har fortfarande inte bytt listen.
Jag ser bygghemma motsatsen till det jag menade med lokal egenföretagare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Orkade inte läsa igenom igen men har en tekniker varit på plats för att avhjälpa samma fel 3 gånger utan att lyckas så har du enligt konsumentköplagen rätt att kräva en helt ny maskin. Det argumentet brukar sätta fart på dom!

Har själv varit i samma sits som bilmekaniker, hittade dock det verkliga felet på 3e besöket. Kunden hade redan då börjat planera för vad han ville lägga till för utrustning på sin nya bil!

OT men folk är nyfikna: Genom att belasta en kabel med 10-20 gånger högre ström än vad som normalt går igenom kunde ett dåligt pressat kontaktstift lokaliseras och bytas ut.
 
A
K Karl Olssvan skrev:
Fast hur är det? Jag köpte en ny spis electrolux för ca 5 år sen, på nätet av bygghemma. Orsaken var att det fanns en vanlig induktion som var 70 bred där. Sen när jag får spisen. Så efter en månad så pajar listen till luckan. Den sitter i spänn och är limmad i skarven. Så jag ringer till bygghemma som säger att jag får ringa servicen på electrolux. För det är inte deras problem. Så jag gör det, och de säger där att det är en slitdel som de inte ersätter. En ny list kostar 600 kr. Jag har fortfarande inte bytt listen.
Du kan inte haft kontakt med riktiga electroluxservice
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
J jani84 skrev:
Detta är en lång historia som jag ska försöka sammanfatta så kort det går. Syftet är att meddela andra om vad som väntar vid anlitande av polarpumpen.

Min mammas gamla kombipanna gick sönder en kall vinterdag för ca 3år sedan. Efter att ringt ett dussin olika installatörer var det polarpumpen som kunde installera överlägset snabbast. De vara klara med allt efter ca 2-3veckor. Övriga uppgav tider allt från 6v till 12v. Jag var lite fundersam från början pga alla negativa recensioner jag hade läst men det kändes som att vi inte hade något val pga den situation vi befann oss i.

Hur som helst, de kom, de installerade en Mitsubishi Ecodan, allt gick kanon...
Tills 7e december 2021. Då stannade pannan, jag åkte ut. Fick inte igång den. Ringde polarpumpen flera ggr utan att lyckas med annat än att prata med en växel som säger ”vi hör av oss”

Den 10e december 2021 ringer polarpumpen tillbaka (då har jag jagat dom via Mail och telefon ca 10ggr)
Via telefon gör vi en felsökning med deras tekniska support och de kan konstatera att det är något fel på utomhusdelens gasledning/tryck. Eftersom garantitiden inte har gått ut upprättas ett reklamationsärende och han hjälper mig via telefon att slå på pumpen på reservkraft så att mamma slipper frysa under vintern.

Informationen vi fick den dagen var att företaget som har installerat pumpen hos min mamma har gått i konkurs. Polarpumpen ska leta rätt på en ny tekniker som kan komma ut. De hör av sig när det är dags.
december går..
Januari går..
Februari går..

3e mars
Tekniker kommer och felsöker. Hittar en trasig 4-vägs ventil i utomhusdelen. Beställer en ny och meddelar när de har den nya ventilen hemma.

30e mars
Tekniker kommer och byter ventilen. Han ringer mig 14.00 och säger att han är klar och att allt fungerar. Samma dag 16.30 kommer min mamma hem från jobbet och märker att utomhusdelen står still och pumpen går på reservkraft.
Jag åker dit, konstaterar samma sak. Jag kontaktar teknikerns företag utan framgång.

1a April
Jag får jag tag i teknikerns företag och pratar med deras support. De ber mig slå av strömmen och slå på så kommer det fungera. Jag åker dit och gör detta. Då går den inte igång alls längre. Vid uppstartsproceduren går den från 0% till 95% sen larmar den med koden U2. Nu är det kväll och helg jag får inte tag i någon. Pumpen står helt stilla hela helgen och i huset är det 10 grader.

4e april
Jag får jag tag i teknikerns företag. Förklarar att inget fungerar, huset är iskallt och det larmar med koden U2. Jag får då information av dom att U2 betyder att säkringen har gått i huset. Att det inte har något med pumpen och göra. Jag åker dit och kollar detta. Ingen säkring har gått. Jag ringer upp dom igen och då får jag information att de har inga tekniker tillgängliga och jag får vända mig till polarpumpen. Jag ringer polarpumpen och jag mailar polarpumpen totalt utan framgång. Efter 1h i telefon slutar det med ”vi hör av oss”

Idag 5e April.
Jagade polarpumpen förgäves. Kontaktade IF försäkringar om evakueringsboende förgäves, huset måste brinna innan hon får bo på annan plats. Jag får via en kontakt på jobbet numret till en säljare hos Mitsubishi. Jag förklarar hela röran för honom och han blir smått tokig. Han förklarar ganska tydligt vad han personligen tycker om polarpumpen. Han förklarar väldigt tydligt att felkod U2 inte har ett skit med någon säkring att göra. Han förklarar att pandemi eller inte så ska inte ett ärende likt denna ta 4 månader att lösa OCH han guidade mig via telefon hur jag kunde slå på pumpen i nöddrift så att det åtminstone kan värma upp huset.
Han ber mig kontakta Mitsubishis egna support, förklara hur deras återförsäljare har hanterat detta och ifall de kan påskynda detta ärende.

Där är vi nu!
Efter nästan på dagen 4månader, 20 talet samtal och lika många Mail, har vi fortfarande en trasig pump.
Mamma har spenderat 8nätter i ett iskallt hus.
Vi vet fortfarande inte när och om någon kommer och fixar pumpen och ifall vi någonsin för ett korvöre i ersättning för att hon har haft sin primära värmekälla igång i 4månader med elpatron och med de fina elpriserna som råder just nu. Hennes förbrukning är 4ggr högre än vanligt och det finns fakturor som backar det.

Enligt mig är detta riktiga jävla skojare och jag kommer aldrig aldrig aldrig någons att ha något med dessa att göra igen!!
De fixar snabbt när de får sälja nya prylar men fan att få hjälp av dom när något går sönder.

Så ja, det återstår att se hur detta slutar...‍♂️
Ja Polarpumpen ska man inte handla med, det är tydligt.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Handlat två gånger och haft ett reklamationsärende, måste hantverket för har varit proffsig säljstöd och hantering av reklamation.
Trist när det inte alltid funkar så bra.
 
J jani84 skrev:
Detta är en lång historia som jag ska försöka sammanfatta så kort det går. Syftet är att meddela andra om vad som väntar vid anlitande av polarpumpen.

Min mammas gamla kombipanna gick sönder en kall vinterdag för ca 3år sedan. Efter att ringt ett dussin olika installatörer var det polarpumpen som kunde installera överlägset snabbast. De vara klara med allt efter ca 2-3veckor. Övriga uppgav tider allt från 6v till 12v. Jag var lite fundersam från början pga alla negativa recensioner jag hade läst men det kändes som att vi inte hade något val pga den situation vi befann oss i.

Hur som helst, de kom, de installerade en Mitsubishi Ecodan, allt gick kanon...
Tills 7e december 2021. Då stannade pannan, jag åkte ut. Fick inte igång den. Ringde polarpumpen flera ggr utan att lyckas med annat än att prata med en växel som säger ”vi hör av oss”

Den 10e december 2021 ringer polarpumpen tillbaka (då har jag jagat dom via Mail och telefon ca 10ggr)
Via telefon gör vi en felsökning med deras tekniska support och de kan konstatera att det är något fel på utomhusdelens gasledning/tryck. Eftersom garantitiden inte har gått ut upprättas ett reklamationsärende och han hjälper mig via telefon att slå på pumpen på reservkraft så att mamma slipper frysa under vintern.

Informationen vi fick den dagen var att företaget som har installerat pumpen hos min mamma har gått i konkurs. Polarpumpen ska leta rätt på en ny tekniker som kan komma ut. De hör av sig när det är dags.
december går..
Januari går..
Februari går..

3e mars
Tekniker kommer och felsöker. Hittar en trasig 4-vägs ventil i utomhusdelen. Beställer en ny och meddelar när de har den nya ventilen hemma.

30e mars
Tekniker kommer och byter ventilen. Han ringer mig 14.00 och säger att han är klar och att allt fungerar. Samma dag 16.30 kommer min mamma hem från jobbet och märker att utomhusdelen står still och pumpen går på reservkraft.
Jag åker dit, konstaterar samma sak. Jag kontaktar teknikerns företag utan framgång.

1a April
Jag får jag tag i teknikerns företag och pratar med deras support. De ber mig slå av strömmen och slå på så kommer det fungera. Jag åker dit och gör detta. Då går den inte igång alls längre. Vid uppstartsproceduren går den från 0% till 95% sen larmar den med koden U2. Nu är det kväll och helg jag får inte tag i någon. Pumpen står helt stilla hela helgen och i huset är det 10 grader.

4e april
Jag får jag tag i teknikerns företag. Förklarar att inget fungerar, huset är iskallt och det larmar med koden U2. Jag får då information av dom att U2 betyder att säkringen har gått i huset. Att det inte har något med pumpen och göra. Jag åker dit och kollar detta. Ingen säkring har gått. Jag ringer upp dom igen och då får jag information att de har inga tekniker tillgängliga och jag får vända mig till polarpumpen. Jag ringer polarpumpen och jag mailar polarpumpen totalt utan framgång. Efter 1h i telefon slutar det med ”vi hör av oss”

Idag 5e April.
Jagade polarpumpen förgäves. Kontaktade IF försäkringar om evakueringsboende förgäves, huset måste brinna innan hon får bo på annan plats. Jag får via en kontakt på jobbet numret till en säljare hos Mitsubishi. Jag förklarar hela röran för honom och han blir smått tokig. Han förklarar ganska tydligt vad han personligen tycker om polarpumpen. Han förklarar väldigt tydligt att felkod U2 inte har ett skit med någon säkring att göra. Han förklarar att pandemi eller inte så ska inte ett ärende likt denna ta 4 månader att lösa OCH han guidade mig via telefon hur jag kunde slå på pumpen i nöddrift så att det åtminstone kan värma upp huset.
Han ber mig kontakta Mitsubishis egna support, förklara hur deras återförsäljare har hanterat detta och ifall de kan påskynda detta ärende.

Där är vi nu!
Efter nästan på dagen 4månader, 20 talet samtal och lika många Mail, har vi fortfarande en trasig pump.
Mamma har spenderat 8nätter i ett iskallt hus.
Vi vet fortfarande inte när och om någon kommer och fixar pumpen och ifall vi någonsin för ett korvöre i ersättning för att hon har haft sin primära värmekälla igång i 4månader med elpatron och med de fina elpriserna som råder just nu. Hennes förbrukning är 4ggr högre än vanligt och det finns fakturor som backar det.

Enligt mig är detta riktiga jävla skojare och jag kommer aldrig aldrig aldrig någons att ha något med dessa att göra igen!!
De fixar snabbt när de får sälja nya prylar men fan att få hjälp av dom när något går sönder.

Så ja, det återstår att se hur detta slutar...‍♂️
Låter som en riktig soppa, men varför kunde du inte köpa ett element under tiden det var kallt i din mammas hus, måste ju vara mycket bättre än att behöva kolla på evakueringsboende genom försäkringsbolaget osv.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Ett element räcker inte långt och det fanns väl dessutom inget varmvatten om jag minns rätt.
 
element införskaffades tillslut men än sen då. Hon värmde upp sovrummet med den så att det var drägligt där inne men att köpa in dessa element till hela huset och värma upp hela huset med dessa med rådande elpriser är ju direkt larvigt. Dessutom hade hon som sagt inget varmvatten element eller inte.

När/om detta någonsin blir färdigt så blir nästa fight att få ersättning för elräkningarna som är 4-5ggr högre än föregående år för samma period (december-april)






H Helun77 skrev:
Låter som en riktig soppa, men varför kunde du inte köpa ett element under tiden det var kallt i din mammas hus, måste ju vara mycket bättre än att behöva kolla på evakueringsboende genom försäkringsbolaget osv.
 
Känns som att de som installerade maskinen från början har "knäckt" ett rör.
Att kompressor och fyrvägarn skulle paja så fort låter helt orimligt. Att U2 skulle vara säkring låter idiotiskt, det är brist.

Töm maskin, kolla om det går att få kvävas genom Innedelen, går det bra så får man leta efter en läcka.
 
  • Gilla
jani84
  • Laddar…
uppdatering:

2022-05-31 är dagen så pumpen blev lagad. Gick alltså sönder 2021-12-07 och ca 6månader tog det att fixa. Felet = en trasig 4-vägsventil. De bytte den två gånger då tydligen lödde de sönder den nya ventilen vid första bytet.

6 j*pip*a månader för en sketen ventil. Det måste vara något form av rekord?!

Aja. Måtte den fungera framöver nu..


J jani84 skrev:
Detta är en lång historia som jag ska försöka sammanfatta så kort det går. Syftet är att meddela andra om vad som väntar vid anlitande av polarpumpen.

Min mammas gamla kombipanna gick sönder en kall vinterdag för ca 3år sedan. Efter att ringt ett dussin olika installatörer var det polarpumpen som kunde installera överlägset snabbast. De vara klara med allt efter ca 2-3veckor. Övriga uppgav tider allt från 6v till 12v. Jag var lite fundersam från början pga alla negativa recensioner jag hade läst men det kändes som att vi inte hade något val pga den situation vi befann oss i.

Hur som helst, de kom, de installerade en Mitsubishi Ecodan, allt gick kanon...
Tills 7e december 2021. Då stannade pannan, jag åkte ut. Fick inte igång den. Ringde polarpumpen flera ggr utan att lyckas med annat än att prata med en växel som säger ”vi hör av oss”

Den 10e december 2021 ringer polarpumpen tillbaka (då har jag jagat dom via Mail och telefon ca 10ggr)
Via telefon gör vi en felsökning med deras tekniska support och de kan konstatera att det är något fel på utomhusdelens gasledning/tryck. Eftersom garantitiden inte har gått ut upprättas ett reklamationsärende och han hjälper mig via telefon att slå på pumpen på reservkraft så att mamma slipper frysa under vintern.

Informationen vi fick den dagen var att företaget som har installerat pumpen hos min mamma har gått i konkurs. Polarpumpen ska leta rätt på en ny tekniker som kan komma ut. De hör av sig när det är dags.
december går..
Januari går..
Februari går..

3e mars
Tekniker kommer och felsöker. Hittar en trasig 4-vägs ventil i utomhusdelen. Beställer en ny och meddelar när de har den nya ventilen hemma.

30e mars
Tekniker kommer och byter ventilen. Han ringer mig 14.00 och säger att han är klar och att allt fungerar. Samma dag 16.30 kommer min mamma hem från jobbet och märker att utomhusdelen står still och pumpen går på reservkraft.
Jag åker dit, konstaterar samma sak. Jag kontaktar teknikerns företag utan framgång.

1a April
Jag får jag tag i teknikerns företag och pratar med deras support. De ber mig slå av strömmen och slå på så kommer det fungera. Jag åker dit och gör detta. Då går den inte igång alls längre. Vid uppstartsproceduren går den från 0% till 95% sen larmar den med koden U2. Nu är det kväll och helg jag får inte tag i någon. Pumpen står helt stilla hela helgen och i huset är det 10 grader.

4e april
Jag får jag tag i teknikerns företag. Förklarar att inget fungerar, huset är iskallt och det larmar med koden U2. Jag får då information av dom att U2 betyder att säkringen har gått i huset. Att det inte har något med pumpen och göra. Jag åker dit och kollar detta. Ingen säkring har gått. Jag ringer upp dom igen och då får jag information att de har inga tekniker tillgängliga och jag får vända mig till polarpumpen. Jag ringer polarpumpen och jag mailar polarpumpen totalt utan framgång. Efter 1h i telefon slutar det med ”vi hör av oss”

Idag 5e April.
Jagade polarpumpen förgäves. Kontaktade IF försäkringar om evakueringsboende förgäves, huset måste brinna innan hon får bo på annan plats. Jag får via en kontakt på jobbet numret till en säljare hos Mitsubishi. Jag förklarar hela röran för honom och han blir smått tokig. Han förklarar ganska tydligt vad han personligen tycker om polarpumpen. Han förklarar väldigt tydligt att felkod U2 inte har ett skit med någon säkring att göra. Han förklarar att pandemi eller inte så ska inte ett ärende likt denna ta 4 månader att lösa OCH han guidade mig via telefon hur jag kunde slå på pumpen i nöddrift så att det åtminstone kan värma upp huset.
Han ber mig kontakta Mitsubishis egna support, förklara hur deras återförsäljare har hanterat detta och ifall de kan påskynda detta ärende.

Där är vi nu!
Efter nästan på dagen 4månader, 20 talet samtal och lika många Mail, har vi fortfarande en trasig pump.
Mamma har spenderat 8nätter i ett iskallt hus.
Vi vet fortfarande inte när och om någon kommer och fixar pumpen och ifall vi någonsin för ett korvöre i ersättning för att hon har haft sin primära värmekälla igång i 4månader med elpatron och med de fina elpriserna som råder just nu. Hennes förbrukning är 4ggr högre än vanligt och det finns fakturor som backar det.

Enligt mig är detta riktiga jävla skojare och jag kommer aldrig aldrig aldrig någons att ha något med dessa att göra igen!!
De fixar snabbt när de får sälja nya prylar men fan att få hjälp av dom när något går sönder.

Så ja, det återstår att se hur detta slutar...‍♂️
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Exakt sama problem har jag med de i Helsingborg har väntat i 7 månader och efter många ringa samtal och deras löfte att de ska kompensera nu de svarar inte mina mail och i telefon kan man inte ringa .
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.