Hej
Har ett STORT problem med en snickare som tillverkat en Ekport till mig som är utomhus.
Under de senaste 5 åren så har porten svällt. De har försökt avhjälpa problemet med att gång på gång hyvla i träet så det går att stänga den men den fortsätta att svälla. Till slut satte dom bultar i den för att förhindra problemet. Funkade det? Näe...
Porten hade ingen stålkonstruktion inuti för övrigt. Är detta normalt? Lite plus i kanten i eländet är att han nu beskyller mig för att jag inte satt något plåtbleck överst på porten. Vilket är rent skitsnack såklart.
Aldrig varit något sådant krav från honom. Hade ju liksom varit lättare att göra det från början om det nu var problemet. Jag börjar undra om träet ens varit behandlat för att hållas utomhus. Vad tror ni?

Mvh Alex
 
Lite otydligt, bilder skulle säkert hjälpa för att få bättre svar.
@findus42 kan nog annars det som är värt att kunna om träportar.
 
Trä sväller när det blir blött. Trä ruttnar när det blir blött. Det finns ingen behandling som kan förhindra det i längden. Utan skydd av överbleck eller annat så får träportar förr eller senare problem.

Så... vore trevligt om det går att släppa den delen av diskussionen och bara tala om svällning som sådan.

Trä, även ek, sväller någon/några % på bredden och i praktiken ingenting på längden. Genom att bygga upp dörrar som ramar med fyllningar får man mindre trä i bredd.
Trähantverksarbete av dörrramar i snickeri med markerade dörrfyllningar och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I detta fallet 115+55 mm vilket under riktigt usla förhållanden kan öka dörrens bredd med 3-4mm. Normala förhållanden 1-2mm bara för att dörren kommer ut från snickeriet.

Trä sväller därför att cellerna sas återtar sin ursprungliga storlek när de blir blöta men när det svällt klart blir det inte större.

Därför lite underligt att dörren fortsätter öka i bredd och därför måste justeras flera gånger.

När vi råkat ut för sådant så har det visat sig att själva väggen har problem och att både karm och bakomliggande reglar har orsakat problemet.

Det ovanstående är bara allmänna fragment då jag inte vet någonting om hur det ser ut på plats och heller ingenting om hur TS dörr är uppbyggd. Som Nano skriver är bilder bra.

Mvh Findus
 
  • Gilla
rikard454 och 2 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Trä sväller när det blir blött. Trä ruttnar när det blir blött. Det finns ingen behandling som kan förhindra det i längden. Utan skydd av överbleck eller annat så får träportar förr eller senare problem.

Så... vore trevligt om det går att släppa den delen av diskussionen och bara tala om svällning som sådan.

Trä, även ek, sväller någon/några % på bredden och i praktiken ingenting på längden. Genom att bygga upp dörrar som ramar med fyllningar får man mindre trä i bredd.
[bild]
I detta fallet 115+55 mm vilket under riktigt usla förhållanden kan öka dörrens bredd med 3-4mm. Normala förhållanden 1-2mm bara för att dörren kommer ut från snickeriet.

Trä sväller därför att cellerna sas återtar sin ursprungliga storlek när de blir blöta men när det svällt klart blir det inte större.

Därför lite underligt att dörren fortsätter öka i bredd och därför måste justeras flera gånger.

När vi råkat ut för sådant så har det visat sig att själva väggen har problem och att både karm och bakomliggande reglar har orsakat problemet.

Det ovanstående är bara allmänna fragment då jag inte vet någonting om hur det ser ut på plats och heller ingenting om hur TS dörr är uppbyggd. Som Nano skriver är bilder bra.

Mvh Findus
nanowire nanowire skrev:
Lite otydligt, bilder skulle säkert hjälpa för att få bättre svar.
@findus42 kan nog annars det som är värt att kunna om träportar.
Ok. S

Ok. Här är en bild på hur porten såg ut för 5år sedan. Leveransklar. Hur den ser ut nu vet jag inte eftersom porten blev nedmonterad för 2år sedan. Han ska tillverka en ny. Har han sagt i några år iofs.
 
  • Träport i brun ton med svarta smidesbeslag, nyttillverkad och monterad mellan två pelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Creev80 skrev:
Ok. S

Ok. Här är en bild på hur porten såg ut för 5år sedan. Leveransklar. Hur den ser ut nu vet jag inte eftersom porten blev nedmonterad för 2år sedan. Han ska tillverka en ny. Har han sagt i några år iofs.
Ser ut att vara ~3 m brett. Helt väderutsatt. 2 % svällning över 3 m plank i bredd (utan mellanrum för expansion) gör 6 cm. Så typ +2 till +6 cm är vad du kan räkna med i variation mellan årstidsextremerna.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Ser ut att vara ~3 m brett. Helt väderutsatt. 2 % svällning över 3 m plank i bredd (utan mellanrum för expansion) gör 6 cm. Så typ +2 till +6 cm är vad du kan räkna med i variation mellan årstidsextremerna.
Precis. Med andra ord har han gjort fel. Har inte kunnat stänga porten under flera år pågrund av svällningen. Det intressanta är varför han inte satt ett plåtbleck från början? Hyvlat och hyvlat. Har ju inte gått snabbt heller. Ca 1år mellan varje ”lagning”. Och varför säger han att han ska fixa en stålkonstruktion inuti porten för att i nästa andetag skylla på mig om plåtblecket? Är ju bara att erkänna!
Han hade för lite mellanrum mellan port och stolpar. Han skulle satt ett bleck från början.
 
Bleck är nog bra men hjälper nog marginellt för ditt problem.
Om du/ni sågar av ett par cm från kanten (handtagsidan) av dörrbladet är det ju bara att hänga upp igen?
 
Fel och fel..........ni måste väl ha pratat om utseendet i sin helhet? Med material dikt ihop sådär så händer det som sagt saker över tid och väderlek. Finns ju ingen expansionsmöjlighet överhuvudtaget. Var det inget prat alls om det? att typ snickaren ville ha mellanrum och kunden inte ville ha insyn alls? Någonstans där måste det ju ha krockat.
 
nanowire nanowire skrev:
Bleck är nog bra men hjälper nog marginellt för ditt problem.
Om du/ni sågar av ett par cm från kanten (handtagsidan) av dörrbladet är det ju bara att hänga upp igen?
Om man säger så här. Hunnit bli pappa två ggr. Inte kunnat stänga porten sen 2018. Kan inget om snickeri. Lagt ut 75 papp på detta bygget. Hade det varit så enkelt så hade detta varit löst för hundra år sedan. Litade helt på snickaren att han visste vad han höll på med. Men som sagt. Dom hyvlade flera ggr. sen gav dom upp och satte bultar i hela porten. Men inget har förhindrat problemet.
 
S Stefan1972 skrev:
Fel och fel..........ni måste väl ha pratat om utseendet i sin helhet? Med material dikt ihop sådär så händer det som sagt saker över tid och väderlek. Finns ju ingen expansionsmöjlighet överhuvudtaget. Var det inget prat alls om det? att typ snickaren ville ha mellanrum och kunden inte ville ha insyn alls? Någonstans där måste det ju ha krockat.
Nope. Ville ha en cool port i ek med vackra beslag. That’s it! Insyn? Bryr mig inte det minsta.
 
Ja då måste snickaren ha väldigt vaga erfarenheter av hur trä fungerar.........Hade det varit mellanrum mellan varje bräda hade det nog fungerat helt okej.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ja då måste snickaren ha väldigt vaga erfarenheter av hur trä fungerar.........Hade det varit mellanrum mellan varje bräda hade det nog fungerat helt okej.
Han har ett företag där han bara håller på med trä. Mest inomhus iofs. Ska tilläggas att allt på bilden är gjort av honom. Även stolparna. Ska även tilläggas att han haft en mellanman som utfört de så kallade lagningarna.
 
C Creev80 skrev:
Hade det varit så enkelt så hade detta varit löst för hundra år sedan.
Det är så enkelt. Kanske behöver några beslag flyttas också. Att ni inte löst det beror på ngt annat :)
 
C Creev80 skrev:
Han har ett företag där han bara håller på med trä. Mest inomhus iofs. Ska tilläggas att allt på bilden är gjort av honom. Även stolparna. Ska även tilläggas att han haft en mellanman som utfört de så kallade lagningarna.
jo jag förstår det.Ska man lösa det där så får man som sagt göra om allt, inte bara porten. Spelar ju ingen roll om man hyvlar av på porten hela tiden om sidostyckena expanderar och trycker inåt dörrhålet.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Microkatten
Om alla bräder i porten är fästa i varandra (limmade i spont?) så sväller hela porten som @nanowire säger. Då måste man se till att hela svällningen kan tas upp vid handtagssidan.

Om brädorna är fästa individuellt, t.ex. på en klassisk Z-stomme så sväller varje bräda individuellt och det bör vara små mellanrum mellan varje bräda som kan ta upp den lokala svällningen.

Det skall givetvis snickaren veta, det är grundläggande kunskap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.