Har någon koll på om man det går att få ökad tilluft när man kör köksfläkten? Funkar det i så fall både med extern fläkt på vind såväl som fläkt i kåpan?
 
En köksfläkt drar igenom massor med luft om man vrider på den på max. Går inte att få igenom SAM40 och tilluftskanalerna. Öppna ett fönster på springa när du kör köksfläkten (om det inte är bara en kolfilterfläkt).
 
Det verkar ju funka med vanliga FTX-system och deras tilluftskanaler ska väl inte avvika från det man använder för SAM40?
 
Varför öka tilluften? Vill man inte ha lite undertryck och det speciellt när man brassar käk?
Jag har aldrig rört ventilationen på 10år bara för att vi lagar mat. Inga problem att köra köksfläkten på max och det är bra sug i den alltså.
 
Vanliga ventilationen är på ca 200 - 250 kbm/tim i ett vanligt hus beroende på storlek. Köksfläkten suger ut ca 200 - 600 kbm/tim beroende på fläktmodell och läge. Blir otroligt svårt att få allt det genom vanliga tilluftskanalen förutom det ordinarie luftflödet. Vad jag förstått ska man helst ha ett litet svagt undertryck på ca 4 Pa för köksfläkten ska gå som bäst. En ventil med reglerbart motorspjäll som öppnar när köksfläkten slås på vore det bästa.
 
G gimmok skrev:
Har någon koll på om man det går att få ökad tilluft när man kör köksfläkten? Funkar det i så fall både med extern fläkt på vind såväl som fläkt i kåpan?
Jag hade Nibe750+SAM40 i ett hus jag lät bygga upp 2015.
Bodde sen bara där 2år ungefär, men under den tiden ägnade vi inte minsta tanke på detta när vi körde köksfläkten.
Huset byggdes på totalentreprenad, vi ville egentligen inte ha någon av de köksfläktar som var valbara från husleverantören, men de vägrade ta in från annan tillverkare just pga av flödet i köksfläkten var med som en parameter när ventilationen skulle dimensioneras och justeras in. De angav detta som anledning i alla fall, sen kan det ju ha varit något annat som var den egentliga orsaken *host* pengar *host*...

I mitt huvud som inte begriper bättre är detta ett ickeproblem, eftersom det i praktiken blir självjusterande.
Den luft som köksfläkten suger ut måste komma in någonstans, är huset tätt så är enda stället att få in luft genom just tilluftskanalerna. Ett visst undertryck blir det säkert i huset, men det är marginellt och gör varken från eller till i praktiken?

Tända i braskaminen var ett större problem i praktiken.
 
Det kanske är ett icke-problem, har ingen erfarenhet själv. Bara läst på nätet att det går att skicka signal från köksfläkt som reglerar flödet i FTX. Men har ni inte upplevt några problem så lär inte jag heller det. :)

Annars får jag fixa extra tilluft via väggen om det behövs och hitta något sätt att styra det. Någon som vet en produkt för detta?
 
Någonstans måste luften som ska ut via köksfläkten ta sig in i huset. Har man ett modernt välbyggt inplastat hus ska luftläckaget vid sidan av ventilationen vara minimalt. Fick som sagt, i samband med OVK, instruktionen av hustillverkaren att öppna fönster på springa när köksfläkten används. Dock inte 100% optimalt om man vill ha ett lite svagt undertryck. Finns t.ex. motordrivna spjäll liknande detta: https://soliduct.se/spjall-med-motor-160-230v.htm om man vill bygga ihop en lösning. Kostar en slant men lagar man mycket mat och steker ofta är det ju skönt att ha en köksfläkt som fungerar riktigt bra.
 
Tack! Det där såg bra ut, ska kika mer på det. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.