Precis jag ska kunna plocka isär det. Annars hade jag fixat helsvetsat. Men hu får jag rören att sitta stabilt när man skruvar sådär, jag tänkte först ha genomgående m10
 
K karkka skrev:
Precis jag ska kunna plocka isär det. Annars hade jag fixat helsvetsat. Men hu får jag rören att sitta stabilt när man skruvar sådär, jag tänkte först ha genomgående m10
Oo du gängar ett hål i det yttre röret och monterar någon form av stoppskruv så borde det hålla sig still. Skulle tro att det är så de gjort på bilden.

Ett alternativ är väl att skära en slits i det yttre röret och montera som en klämma. Ungefär som cyklar håller fast sadelstolpen.
 
Problemt nu är att jag inte hittar rätt rör. Jag har inte köpt dom andra rören ännu. Sätta vinkelprofil och sen bara skruva blir nog inte stabilt nog.
 
Som sagt, borra ett hål i hörnet och svetsa på en mutter utanpå. Det finns andra sätt ("klämman" som nämns ovan) men de är alla krångligare..

Edit: 50x50x3 blir 44 mm invändigt, kanske är lite stort, men det funkar säkert... 50x50x4 blir 42 mm, och en millimeter per sida är inga problem att ta upp... Du kan säkert gå upp på M12 som fästskruv med 50 mm rör....
 
Så skruven trycker bara fast det innre röret? Känns vi klent.
 
K karkka skrev:
Så skruven trycker bara fast det innre röret? Känns vi klent.
Om du borrar genomgående så har du en enda fördel, och det är om du har dragkrafter i röret.. I ditt fall så är det ingen risk att röret dras ut... Om du borrar genomgående måste du dra ihop det yttre röret, och då blir allt som hindrar röret från att vicka den lilla friktionen mellan rören på den lilla lilla biten de ligger ihop med..

Om du bara borrar i det yttre röret och svetsar på en mutter, så får du lite större yta, men den är fortfarande bara lika stor som spetsen på skruven plus 40x100 på andra sidan... Vet inte hur mycket tryck man kan förvänta sig från en m10/m12, men du får ju tänka dig att du har ett en meter långt rör att bryta med... Hävstången blir enorm...

När du sätter skruven på hörnet trycker du röret in mot motstående hörn, vilket gör att du låser röret.. Om det inre röret deformeras (vilket är osannolikt med m10/12 på ett 40x3-rör) trycks de vinkelräta hörnen på röret utåt och låser röret i 3 hörn...
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 1 till
  • Laddar…
Tackar. Tänker man lite så är ju sjäövklart att bulten gör att innre röret stabiliseras. Det blir ju mkt sidokrafter i olika vinklar men samtigt är det ju på andra sidan som försöker jämna ut åt motstående håll
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.