Familjen skaffade fritidshus i höstas. Ursprungligen byggt -63 men det har sett en del ”projekt” under årens lopp.


Ett av de inte helt lyckade projekten är att en hål på drygt 3x2 m togs upp i yttervägg för ett parti med skjutdörrar där det var fönster + altandörr enligt ursprunglig ritning. Det har resulterat i ett tydligt häng på en del av taket. Ca 15 mm gissar jag utan noggrannare mätning.

Inredning av ett fritidshus med synligt sluttande tak, stora skjutdörrar mot terrass och träväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kanske inte är hela världen på en gammal stuga utan kan kallas charm, men jag lyssnar gärna på idéer på hur man kan hantera detta.


En spontan tanke jag fick är att sätta en domkraft under takstol i mitten av hänget och lyfta lite försiktigt och ”skjuta in” en lagom lång pelare. Dels vet jag inte om det är en bra idé över huvud taget och dels får man en pelare som kanske upplevs vara i vägen.


Tankar och idéer mottages tacksamt :D


/Johan
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Du skulle nog behöva kolla upp hur avväxlingen är utförd.
En halvmeter snö på ett glasparti kan ge en dramatiskt snabb öppning.
 
  • Gilla
Pielstick och 3 till
  • Laddar…
Tack för input.

Min amatörmässiga bedömning är att det hela är mycket amatörmässigt utfört även om det överlevt ca 15 vår (har ingen exakt uppgift men gissar att det är gjort 2004 då förra ägaren renoverade och byggde ut). Oklart om det är någon avväxling öht. Får undersöka om det går att avgöra utan att öppna upp. Det är en extra balk/regel skruvad utvändigt på panelen men jag vet inte om den fyller någon funktion utöver att fästa markis i.

/Johan
 
En pelare behöver nåt stöd under också. Annars kanske du bara flyttar problemet.
 
  • Gilla
johan_modig och 1 till
  • Laddar…
Bra input. Det finns en balk under golvbjälklaget, parallellt med ytterväggen en bit in i rummet. Golvet känns riktigt stumt där. Svårt att säga om det räcker förstås.

Bild på ett golvbjälklag och en balk under det, i en krypgrund med stenar och betongstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(eventuell plasttäckning av mark i krypgrund får bli en annan diskussion :D)

/Johan
 
Var är hänget du talar om, ovanför glaspartierna, det är en bit kvar till taket som är inbyggt, det kan ligga någon regel/balk där. Ska du lyfta så måste du lyfta allt som är vid partiet med en kraftig regel mot taket och minst två domkrafter, det har varit länge så räkna med att det kommer att knaka bra och röra sig på andra ställen med, trä ger sig alltid lite, beroende på belastning så kroknar det, är mycket svårt att det tillbaka, så ta väldigt lugnt om du lyfter och se hur mycket annat rör sig. Kan t.o.m bli så att det vill separera vid taket i hörnet mellan parti och fönster
 
  • Gilla
johan_modig och 1 till
  • Laddar…
Tack jonaserik.

Kanske säkrast att låta det vara så länge och hålla ett öga på det så att det inte förvärras. Jag vill ju inte skapa ett nytt problem som inte finns. Alternativt förstärka i nuvarande läge utan att försöka "böja tillbaka" trä som redan kroknat för att minska risken att det blir värre,
Besiktningsmannen som gjorde överlåtelsebesiktning i höstas noterade hänget men tyckte inte att det var alarmerande.

/Johan
 

Bästa svaret

Vill ni så kan ni sätta stolpar 150X150 en i hörnet och en strax hitom partiet mäta av för en regel 145X 220 på högkant och lyfta lite så avspänning sker på nedhänget, kan nog lyftas någon cm utan risk att annat ger sig, bara för att det inte ska ge sig mera
 
  • Gilla
johan_modig
  • Laddar…
Bra förslag (y). Då slipper man ju en pelare mitt i också :D

/Johan
 
Ber om ursäkt vart en 1:a för mycket där i grovlek, ta 2 st 45X220 skruva ihop dom tajt så blir det starkt
 
  • Gilla
johan_modig
  • Laddar…
Bättre sent än aldrig säger jag och väcker denna tråd igen :)

Började kika på detta idag och steg ett är igång. Satte en domkraft mitt i hänget och har börjat lyfta lite försiktigt. Kanske 3-4 mm, men direkt började skjutdörren funka mycket bättre (hade blivit sämre sedan jag startade tråden). Tyder på att sektionerna börjat ta vikt och bara att hoppas att de inte tagit permanent skada. Min plan nu är att höja en liten smula i taget under en period och sen sätta en (lim)balk stöttad på var sida. Kommer inte att kunna backa hela hänget men förhoppningsvis rädda situationen från värre följder

En domkraft använts för att lyfta en trätakbalk vid en skjutdörr som leder till en träterrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Johan
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Har gjort liknande åtgärd. Kapade bort ca 3 meter vägg för att få dit Ett riktigt stort fönster.

Jag antar att du försäkrat dig om att ha stöd på bjälke/takstol.

Bäst är nog att använda 2-3 domkrafter och flytta nån mm i taget med stöd under varje takstol
 
  • Gilla
johan_modig
  • Laddar…
Ja, precis. Denna lyfter mot en takstol som sitter mitt i öppningen.
Jag ska beväpna mig med ytterligare en eller två domkrafter innan nästa tur till landet :)

Funderar på om det skulle funka att använda två domkrafter och lyfta en tillfällig balk som spänner tre takstolar för att få jämnare/skonsammare lyft.

/Johan
 
Precis så som jag gjorde. Men jag nöjde mig med en 45*120 om jag inte minns fel och hade domkrafterna under varje takstol. Alla 3 tryckte på samma bräda. Hade nån tanke om att det jämnar ut trycket. Hade bräda mot både golv och tak.

Inget man genomför utan hjälp dock. Det gäller att ta lite i taget på varje domkraft annars lossnar en annan. 2 eller rent av 3 personer är bra. Minns att jag var rätt nervös över att kapa bort hela ytterväggen golv till tak.:crysmile: Bytte hela regelverket i väggen för att få dit nya fönstret. Och mer isolering när jag ändå höll på.
 
  • Gilla
johan_modig
  • Laddar…
J johan_modig skrev:
Bättre sent än aldrig säger jag och väcker denna tråd igen :)

Började kika på detta idag och steg ett är igång. Satte en domkraft mitt i hänget och har börjat lyfta lite försiktigt. Kanske 3-4 mm, men direkt började skjutdörren funka mycket bättre (hade blivit sämre sedan jag startade tråden). Tyder på att sektionerna börjat ta vikt och bara att hoppas att de inte tagit permanent skada. Min plan nu är att höja en liten smula i taget under en period och sen sätta en (lim)balk stöttad på var sida. Kommer inte att kunna backa hela hänget men förhoppningsvis rädda situationen från värre följder

[bild]

/Johan
bra löst, får du till det där har du nog även sparat in någon tusenlapp på att inte behöva byta ut ramarna till skjutdörrarna.
 
  • Gilla
johan_modig
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.