Finns det tabeller för vad som passar med så litet glapp som möjligt.

Vill passa in 40x40x3 i ett lite större rör.
 
Jag har aldrig sett några sådana tabeller.
Jag skulle testa med 50x50x4.
Tänk på att om ni blandar VKR och KKR så bör det inre röret i så fall vara KKR, dessa har nämligen större hörnradie.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Svetsen brukar förstöra alla försök till tajt inpassning, så är det ett längre rör där svetsen inte går att slipa ner så kan det vara bra med DOM (sömlösa rör) på det yttre röret.... Om det går att få tag i...

Vad ska du göra för något?
 
  • Gilla
Mickebandsåg och 1 till
  • Laddar…
Ska bygga ihop ett armbrytarbord som jag kan plocka isär, tänkte mig att benen ska kunna gå i undre och över rörramen. Att man sticker upp ca 10cm där man skjuter i benen sen låser fast med m10 bult
 
C profil och mutter bricka.
 
K karkka skrev:
Ska bygga ihop ett armbrytarbord som jag kan plocka isär, tänkte mig att benen ska kunna gå i undre och över rörramen. Att man sticker upp ca 10cm där man skjuter i benen sen låser fast med m10 bult
Då går det utmärkt att slipa ur svetsarna... Enklast är om du svetsar en mutter "på ett hörn" på den yttre profilen, så kan du låsa benet stabilt och bra ...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Då går det utmärkt att slipa ur svetsarna... Enklast är om du svetsar en mutter "på ett hörn" på den yttre profilen, så kan du låsa benet stabilt och bra ...
EXAKT SÅ!!!!!!!!! Man svetsar aldrig en mutter på sidan på ett fyrkantsrör!
Skruven som man stoppar in i den svetsade muttern slipar man plan i änden, och man kan även slipa ur lite på innerrörets kant för fasta höjder.
Gå till närmaste järnleverantör typ Stålcenter och kolla i ställagen och prova dig fram.
Det finns flera varianter som fungerar väl.
Lycka till.

/W
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Bättre att stoppa ett rör i ett annat än ett utanpå.
 
  • Gilla
Topen
  • Laddar…
Jag har hittat 40x40x3 till bra pris 60kr/m men han hade inget rör som passar utanpå. Om nu inte 50x50x3 eller 50x50x2 passar.

Jag måste alltså ha ett rör som är 41x41mm invändigt?

C profil, är väl snarlik fyrkantsrör?
 
Måste det vara *3. Och måste det vara utvändigt?
50 50 *2 och en 45 45 c profil inuti
 
Nu har jag läst på lite. Verkar vanligt att de är byggda av 50 50 *2 då blir det ju ett vanligt 45 45 rör till mittendelen.
 
Han hade 40x40x3.
 
Nåt sånt här tänkte jag mig. Fast samma ram över som under

Varför skruvar man i hörnen. Och inte sidan. Blir det stabilare? Ramverk av bord med skruvar i hörnen och röd toppskiva, konstruktion för stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja. Hörnen är hårda och deformeras inte på samma sätt som mitt på.
 
Bordet är väl mest gjort så för att kunna plockas isär. Inte för att höjas och sänkas? I så fall är ju det inte så noga hur man gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.