Nyinskaffad elbil och därmed blir såklart intresset för billig el viktig. Laddar idag bilen på natten enbart. Läste om Greenely och antar att det är en variant på Tibber?
Jag har svårt att anpassa vardagen med fru och tre småbarn och det enda jag kan styra är laddning av bilen på natten. Allt annat körs på ”vanliga” tider.
Är detta ett bra alternativ för mig ?
 
Jag tror ärligt talat inte det. Jag kör Greenely på landet med nästan optimala förutsättningar med både uppvärmning med direktverkande el (LLVP) som främst körs på natten och elbil som laddas på natten när man är där och sparar några hundralappar i månaden såhär på vintern och med riktigt volatila priser.

Med mer normala mönster tror jag att man kanske rent av går back om man inte kör väldigt mycket bil. Jag skulle killgissa att man behöver solceller för att kunna få ut verklig nytta av timdebitering hemma.
Min tråd om timdebitering på landet hittar du här. Det tog till inlägg 48 innan jag faktiskt kom igång…
 
Usch då, låter inte bra men tack för att du stoppade mig!
 
Davidbagare
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror ärligt talat inte det. Jag kör Greenely på landet med nästan optimala förutsättningar med både uppvärmning med direktverkande el (LLVP) som främst körs på natten och elbil som laddas på natten när man är där och sparar några hundralappar i månaden såhär på vintern och med riktigt volatila priser.

Med mer normala mönster tror jag att man kanske rent av går back om man inte kör väldigt mycket bil. Jag skulle killgissa att man behöver solceller för att kunna få ut verklig nytta av timdebitering hemma.
Min tråd om timdebitering på landet hittar du här. Det tog till inlägg 48 innan jag faktiskt kom igång…
Så om man har greenly och använder el ”som vanligt”, är det då dyrare än rörligt avtal menar du? Tror du inte snittpriset blir ungefär samma?
Mvh
 
Dra inte för stora växlar på en kommentar (som därtill utgår från andra omständigheter). Vi får väl hoppas att någon med omständigheter mer lika era kan chippa in, men jag tror att elbilen är en för liten del av den totala elkonsumtionen för att väga upp att ni som barnfamilj konsumerar rätt mycket under peaktid med matlagning, tvätt osv.
 
Nån som sparat pengar på Greenely?
 
Davidbagare
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Dra inte för stora växlar på en kommentar (som därtill utgår från andra omständigheter). Vi får väl hoppas att någon med omständigheter mer lika era kan chippa in, men jag tror att elbilen är en för liten del av den totala elkonsumtionen för att väga upp att ni som barnfamilj konsumerar rätt mycket under peaktid med matlagning, tvätt osv.
Vi har greenly. Och det som drar mest el är vår bergvärmepump, som inte går att styra några tider på. Vi har ingen elbil, men försöker så gott vi kan att anpassa disk-, tvättmaskin, torktumlare efter elpriset. Min magkänsla är att vi ligger på ungefär samma snittpriser som ett vanligt rörligt avtal..
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Så om man har greenly och använder el ”som vanligt”, är det då dyrare än rörligt avtal menar du? Tror du inte snittpriset blir ungefär samma?
Jo, jag tror att det blir ungefär samma i genomsnitt. Men få matchar nog peakpriser så mycket som en barnfamilj, så jag tror att de naturligt ligger över snittet, medan skiftjobbare, studenter och pensionärer nog ligger under. Kanske inte så mycket, men en del.

Men det är som sagt spekulation. Peaktider är normalt sen eftermiddag/tidig kväll samt morgontimmarna. TS kan nog själv med den här typen av input (och från andra som provat) undersöka/gissa och förkasta min teori eller instämma i den efter egen kunskap om just sin situation.
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Vi har greenly. Och det som drar mest el är vår bergvärmepump, som inte går att styra några tider på. Vi har ingen elbil, men försöker så gott vi kan att anpassa disk-, tvättmaskin, torktumlare efter elpriset. Min magkänsla är att vi ligger på ungefär samma snittpriser som ett vanligt rörligt avtal..
Då anstränger ni er ju, om man får vara lite ofin, till ingen nytta.
 
Davidbagare
En idé är att ladda hem appen, kör in all din info i den, och testa att leva efter den en månad. Då kanske du får en bra känsla för om det är möjligt att bromsa nån förbrukning under peak-tiderna. En risk med att ha greenly om ens partner å familj inte anpassar sig det minsta är att man kan bli smått tokig när man ser de bränna el på peak-tider. Och då är det inte värt det.
 
  • Gilla
Stensson11 och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då anstränger ni er ju, om man får vara lite ofin, till ingen nytta.
Ja, så kan det vara. Vi har väl fått för oss att vi kan påverka med tvättmaskin/torktumlare och diskmaskinen. Men det kanske inte gör någon skillnad alls? Har gått i tankarna att byta, men inväntar bättre tillfälle att binda elen.
 
Vi har kört timdebitering via Greenely sen i somras i vårt radhus med direktel och llvp.
Vi har hamnat under vattenfalls rörliga pris varje månad, dock inte mycket under de kallaste månaderna.
Jag anser inte att vårt förändrade beteende har varit någon stor grej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.