Vi ska skaffa luft/luft-värmepump för att få AC (kyla) på övervåningen i ett 1½ plans hus. Går det att montera inomhusdelen på en snedvägg ? Det skulle passa bäst för oss. Då skulle den hamna mitt i huset och blåsa i vardagsrummet där sovrum finns på båda sidorna.

Men jag vill ju inte att den ska trilla ner eller få sämre kondensavrinning !
 
Ja men du får nog montera den på en "kil" så den ändå sitter rakt.
 
B
Estetiskt så känns ju "kil" modellen lite tveksam, även om den säkert fungerar praktiskt.

Men det finns ju ac med inomhusdel som är gjord för att monteras vid golvet, typ denna (länk nedan)

Det kanske är snyggare lösning? (Exemplet nedan är inget jag rekommendera, det var bara första träffen på google).

Rent tekniskt så är det bättre med tillförsel av kyla högt upp, så kan man leva med "kilen" så är den lite bättre.
med https://www.polarpumpen.se/varmepum...hwRl0C4noOoQLUcJuWK1fe5SRfyETDvgaAjtWEALw_wcB
 
Kör på mitsubishi med en golvinnedel, djävligt effektiv, och tyst. någon modell heter Kj, men finns säkert flera, ser ut som ett konvektorelement.
 
richardtenggren
Du kommer troligen få problem med att kondensvattnet tar egna vägar istället för de designade vägarna ut genom slangen :surprised:
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.