Hej, dags att byta ut min gamla nibe 310p fighter...litet Älvsbyhus 100+50 kvm.

Vad har ni för erfarenheter, märke, modell osv osv.

Tack på förhand
 
nibe-pumpar går i princip inte att köpa nuförtiden vad det verkar. 6+ månaders leveranstid.
 
  • Gilla
ratsit
  • Laddar…
Vi bytte från samma modell som er för ca ett år sedan och valde då en Bosch Compress 3800i, som vi är mycket nöjda med.
 
Har byggt hus 2014 och 2021 med Nibe F370. Mycket nöjd men jag tror att du ska ha en större pga av husstorlek. Bra ekonomi, funktion och support.
 
D D.anne_85 skrev:
Vi bytte från samma modell som er för ca ett år sedan och valde då en Bosch Compress 3800i, som vi är mycket nöjda med.
Ok, har kikat litegrann på den, kan du säga nånting om besparingen (kwh) efter bytet
D D.anne_85 skrev:
Vi bytte från samma modell som er för ca ett år sedan och valde då en Bosch Compress 3800i, som vi är mycket nöjda med.
 
Himmelsfararen Himmelsfararen skrev:
Har byggt hus 2014 och 2021 med Nibe F370. Mycket nöjd men jag tror att du ska ha en större pga av husstorlek. Bra ekonomi, funktion och support.
Den har jag oxå kikat på, tänker du gå upp i storlek för mer besparing, spec mässigt ska den passa mitt hus
 
R ratsit skrev:
Ok, har kikat litegrann på den, kan du säga nånting om besparingen (kwh) efter bytet
Vi bytte precis efter husköp för att kompressorn gått sönder så det är svårt att jämföra med hur det var innan. Det vi vet är att de som hade huset innan oss hade en total elförbrukning på ca 18 000 kWh per år och vi ligger på ca 13 000 kWh. Svårt att säga vad i detta som kommer av bytet men en stor del av det borde man kunna anta.
 
  • Gilla
ratsit
  • Laddar…
R ratsit skrev:
Den har jag oxå kikat på, tänker du gå upp i storlek för mer besparing, spec mässigt ska den passa mitt hus
R ratsit skrev:
Den har jag oxå kikat på, tänker du gå upp i storlek för mer besparing, spec mässigt ska den passa mitt hus
Båda nybyggen. Jag har haft 75 kvm nere och 50 kvm uppe (radiatorer uppe) respektive 100 kvm nere nu med vattenburen golvvärme i båda. (Ytor BOA) Funkat bra ner till som mest minus 25 och 2 vuxna för VV osv. Tre upptagspunkter i kök, bad och tvättstuga, ej FTX. Jag köpte sista pumpen på CDON.com för 36000kr.
 
Himmelsfararen Himmelsfararen skrev:
Båda nybyggen. Jag har haft 75 kvm nere och 50 kvm uppe (radiatorer uppe) respektive 100 kvm nere nu med vattenburen golvvärme i båda. (Ytor BOA) Funkat bra ner till som mest minus 25 och 2 vuxna för VV osv. Tre upptagspunkter i kök, bad och tvättstuga, ej FTX. Jag köpte sista pumpen på CDON.com för 36000kr.
Oj jäklar det var ett bra pris, hoppas man kunde göra en lika bra affär
 
Bytte en 310 till 370 med ca 180m2 uppvärmd yta. Ok men kanske något i underkant. Tror inte jag gav så mycket mer än 36-37' nåt men tillkom lite rördelar som är överraskande dyra numer. Vill minnas att röranslutningar satt på ganska lika ställe.
 
R ratsit skrev:
Oj jäklar det var ett bra pris, hoppas man kunde göra en lika bra affär
Haha, fick 7% rabatt extra på mecenatkortet....
 
J Japp03 skrev:
Bytte en 310 till 370 med ca 180m2 uppvärmd yta. Ok men kanske något i underkant. Tror inte jag gav så mycket mer än 36-37' nåt men tillkom lite rördelar som är överraskande dyra numer. Vill minnas att röranslutningar satt på ganska lika ställe.
Ok, oxå bra pris, nu verkar dom ligga som billigast kring 50000
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Om du funderar på att byta till en ny FLVP med ca 1,6 - 2 kW kompressor kan du lika gärna repa din 310P och uppgradera kompressorn till 650 W om det är den det är fel på.
 
J Josth skrev:
Om du funderar på att byta till en ny FLVP med ca 1,6 - 2 kW kompressor kan du lika gärna repa din 310P och uppgradera kompressorn till 650 W om det är den det är fel på.
Japp kompressor haveri, men för dom pengarna det kostar att byta kompressor så köper jag hellre en ny. Vad rekommenderar du förutom rep av kompressor?
 
Räkna på energibesparingen så du kan jämföra mot t.ex. F730 eller Comfortzone RX50 och se vilken lönsamhet det skulle ge.
 
  • Gilla
ratsit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.