P
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Varför skulle det vara osannolikt?
För att de flesta hus (utanför stadskärnorna) har ett avstånd (stort eller litet) till tomtgränsen. Osannolikt betyder dock inte omöjligt.

TS borde åtminstone titta på Lantmäteriets karta för att bilda sig en uppfattning om var gränsen går. För att var säker måste han dock hitta gränsmarkeringarna.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En svensk ska krypa, alltid vika sig. Lika bra att låta grannen bestämma allt, tex vilka tider gräsmattan ska klippas, när barnbarnen får leka på tomten osv. Lycka till
Även om jag ser ironin flöda.. så är det fortfarande inte fel att bjuda till och vara vänlig/trevlig till människor runt om - ÄVEN om man inte behöver vara det (eller ens tjänar på det).
 
  • Gilla
liran
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Även om jag ser ironin flöda.. så är det fortfarande inte fel att bjuda till och vara vänlig/trevlig till människor runt om - ÄVEN om man inte behöver vara det (eller ens tjänar på det).
Samtliga proppar inkl jordfelsbrytare verkar ju ha gått för grannen så det är svårt att backa bandet nu….
 
F forsstugan skrev:
BMWZ3
Medlem · 19 inläggsöndag 17:24
Tack Claes, det här har pågått sedan augusti så att försöka dämpa grannen och hans familj är något jag försökt. Varför jag lät klippa häcken in the first place var att säljaren sa att "all häck runt din tomt är din och ditt ansvar att hålla i trim". När det gäller rötter så har häcken som även syns på bild massvis med rötter som är på min sida så att säga.

vad är det ni alla som klagar inte förstår i denna text
Inte litar man blint på varken på säljaren eller mäklaren..
(Tyvärr) .. ingen av dem jobbar ju för mig.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Och det säljare säger är alltid rätt?
En säljare som säger att man måste klippa en häck själv måste man ju lita på. Varför ljuga om det?
 
K Kirre2 skrev:
En säljare som säger att man måste klippa en häck själv måste man ju lita på. Varför ljuga om det?
Vad yrar du om? Det var citatet nedan jag frågade om.
F forsstugan skrev:
SÄLJAREN av TS fastighet har sagt att häcken tillhör TS
 
K Kane skrev:
Vad yrar du om? Det var citatet nedan jag frågade om.
Nu är det väl du som yrar i alla fall. Det spelar väl ingen roll vilket citat du frågar om, en säljare som hävdar att du själv måste klippa en häck utan hjälp av grannen måste väl tala sanning.
 
K Kirre2 skrev:
Nu är det väl du som yrar i alla fall. Det spelar väl ingen roll vilket citat du frågar om, en säljare som hävdar att du själv måste klippa en häck utan hjälp av grannen måste väl tala sanning.
Citatfunktionen i forumet är bra då det är lättare följa inläggens syften. Uppenbarligen är inte alla mottagliga för det.
 
K Kane skrev:
Citatfunktionen i forumet är bra då det är lättare följa inläggens syften. Uppenbarligen är inte alla mottagliga för det.
... Jag är en av dem som hävdar att citatfunktionen är guld och bör användas. Missuppfattar vi varandra på nåt vis här?
 
A
BMWZ3 BMWZ3 skrev:
Tvisten om häcken
Flyttade till en ny ort och till en fin villa med häck - Liguster runt hela tomten. Häcken var i mina ögon lite väl hög så jag ville ta ner den till en för mig hanterbar höjd. Orkade inte göra det själv (pensionär) så jag anlitade en person som gjorde det. Det blev snyggt om än på sina ställen kanske lite kort. Häcken var tidigare 1,85 meter hög och efter klippet 1,35. Totallängd 11 meter som tidigare.
Grannen kom hem och blev galen. Gapade och skrek och hotade med polis och advokat och att jag förstört deras häck och att de krävde att jag omedelbart skulle ersätta häcken med en ny. De hävdar också att häcken är helt och hållet deras. De har vid flera tillfällen försökt tvinga mig att betala för en ny häck men jag har nobbat.
När jag mätte och fotograferade häcken (min tomt till höger i bild) ser jag att häcken i nu klippt tillstånd är 1,20 bred och att 50 cm - nästan hälften är inne på min tomt. Tittar jag på rötter och häckens stammar så är det samma sak. De växer även från min tomt.
Hot kvarstår och senast så kom det "Vi ska fixa häcken. Byta den och rör du den kommer du att ångra det". Vad han menar med att "vi ska fixa häcken" vet jag inte. Troligtvis gräva upp den men då kommer jag att få ett dike hos mig som de troligtvis inte kommer att fylla igen.
Jag anser att häcken är delad då den växer lika mycket på grannens tomt som på min. På gränsen alltså. Hur agerar man mot en sådan människa? Vem kan hjälpa mig? Ska jag polisanmäla eller vad?[media]
NJA 1990 s. 71 | lagen.nu
https://lagen.nu/dom/nja/1990s71

Det kommer han inte långt med.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
För att de flesta hus (utanför stadskärnorna) har ett avstånd (stort eller litet) till tomtgränsen. Osannolikt betyder dock inte omöjligt.

TS borde åtminstone titta på Lantmäteriets karta för att bilda sig en uppfattning om var gränsen går. För att var säker måste han dock hitta gränsmarkeringarna.
Det exempel jag gav dig (som du klippte bort ut citatet, snyggt...) var en rätt ordinarie villamatta, 700m fågelvägen från ortens "torg". (Tomterna är avstyckade med ungefär 15x45m format, så att få plats med 8-9m hus med 4m mot respektive gräns skulle resultera i en rätt svårutnyttjad tomt, så därav föll valet på detta redan när detaljplanen gjordes på 70-talet.)

Det finns även gott om andra exempel som jag både själv stött på i verkligheten i och i trådar här på forumet.
(Bara på min ort finns de åtminstone 10 olika villaområden som har en långsida av huset placerat utmed tomtgränsen och väldigt stora mängder med individuella hus som av en eller annan orsak är placerade så.)

Så att säga att det är osannolikt att TS kommer med korrekt information än vad som presenterats är ett tämligen tilltaget språkbruk.

Jag kan sträcka mig till att anse att det vanligaste är att ha 4m mellan hus och tomtgräns, men det finns inget på bilden som indikerar att så skulle vara fallet.
 
F forsstugan skrev:
SÄLJAREN av TS fastighet har sagt att häcken tillhör TS
Och då är detta per definition sant?

K Kirre2 skrev:
en säljare som hävdar att du själv måste klippa en häck utan hjälp av grannen måste väl tala sanning.
Hur menar du? Varför måste han det? Och han kanske tror att han talar sanning för att han ser det på det sättet. Grannen kanske ser det på ett helt annat sätt. Vad vet vi?
 
  • Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju vara en pessimist igenom hela sitt liv
Eller förutsätta att folktalar sanning tills motsatsen är bevisad

varför skulle säljaren medvetet hitta på eller ljuga när den bara skulle kunnat HÅLLA KÄFTEN
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F forsstugan skrev:
varför skulle säljaren medvetet hitta på eller ljuga när den bara skulle kunnat HÅLLA KÄFTEN
Det kan väl bara säljaren svara på.
 
Jag tror fortfarande det är ett missförstånd, vad säljaren sa var antagligen att TS har ansvaret att klippa sin sida
 
  • Gilla
Byggarbobare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.