hej! senaste problemet i renoveringen hemma, Målning av furupanel i tak som går ner lite på väggarna i vardagsrum. det första jag ser när jag väll får in lyse i rummet är att färgen inte täcker helt utan mörkare partier syns bakom i skarven tak/väggpanel ca 20cm ner på panel osv. flickvän hade ingen lust att tjaffsa med mer hantverkare så vi tänkte måla ett lager till själva. då ser jag att det är rinningar lite överallt på väggen mitt på panelen och nästan överallt där panelen slutar antingen i list under, eller hängandes där inte list finns över fönster. ska man verkligen godkänna detta?

Tog in målare just för detta då det finns hundra saker till att göra, tänkte måla väggarna denna vecka nästa slipa golv sen skulle det rummet i princip bli klar. extra tröttsamt då man själv ville ha kvar furupanelen så något i huset skulle vara "original"

Ska man bara ta det här? låta det se ut så här något år och sen slipa och göra om allting själv så det blir?

/
 
  • Dåligt målad furupanel i taket med synliga rinningar och mörkare partier där tak möter vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dålig täckning och rinnmärken på nymålad furupanel i tak och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på nymålad furupanel med synliga rinningar av färg och otäckt täckande vid skarvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Målat tak med furupanel som visar genomblödning och rinningar av färg på panel och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Målningsfel på furupanel med otillräcklig täckning och rinningar vid skarv tak/vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt målad vit furupanel i tak med synliga mörkare partier och rinningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade jag gjort det där själv så hade jag fixat eller låtit det vara.
Men har ni tagit in och betalat någon så är det väl inte orimligt att denne få komma tillbaka, slipa av och måla på ?
Borde ju inte ta så fruktansvärt lång tid ?
 
  • Gilla
Ubbe55
  • Laddar…
Råkade ut för exakt samma sak då vi renoverade köket. Frun hade bestämt att vi för en gångs skull betalar målare för att vitmåla vårat vitmjölkade furutak. Kom överens med arbetsledare & målare att de skulle spärrmåla mot kvistar 1gg och täckmåla 2ggr.
Efter spärrstrykningen med roller!? så var det nästan igenfyllt med färg på vissa ställen i panelen, med droppnäsor som skapade synliga porer samt droppade lite här och var. (Vi hade själva lagt täckpapp efter vi spacklade golvet)
Ringde då målaren och påtalade detta samt att jag efterstrykit taket med pensel och fick till svar att spärrfärgen var som filmjölk och ”alltid betedde sig så” och han skulle fixa det med täckstrykningen.

Efter 1:a täckstrykningen så var det inte mycket bättre, varpå jag frågade varför man ej använder panelpensel och att jag efterstrykit igen.
Ringde då arbetsledaren och meddelade att slutresultatet inte blir bättre än underarbetet ( som jag hjälpt till med) och fick svaret att spärrfärgen är som filmjölk å ett otyg att jobba med och att de kommer att göra en 3:de täckstrykning ifall det behövs.

Då sa jag att denna gång fick de anpassa sitt arbetssätt med en panelpensel ist för med roller… när de ändå var medvetna om förutsättningarna.
Sa också att ”istället för att ”fortsätta att spackla” igen våran furupanel med färglager, så hade jag ju själv lika gärna kunna renoveringsgips över den..

Summasummarum:
Vi blev iaf alla nöjda till slut
Målaren gjorde ett kanonjobb med tapetseringen samt målningen av murstocken. Vi tänker/stirrar inte på taket längre och ingen annan har märkt något pga den fina helheten i köket som blev så lyckat
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Hade jag gjort det där själv så hade jag fixat eller låtit det vara.
Men har ni tagit in och betalat någon så är det väl inte orimligt att denne få komma tillbaka, slipa av och måla på ?
Borde ju inte ta så fruktansvärt lång tid ?

tagit in men betalar får vi se, han kommer tillbaks och målar igen då det inte täcker ordentligt, rinningar var enligt honom omöjligt att komma ifrån, har slipat av lite själv nu innan han kommer ikväll testade även med maskin fick färg i ögat slant med maskin och gjorde en repa mitt i ett fönster.....så ger upp om detta, väggarna ska jag måla själv så det vet jag blir bra, blir golvet schysst slipat nu med så går det nog att leva med, fönster rutan vettifan men vi ska nog ändå bygga ut åt det hållet om ett par år om man inte flyttat till hyreslägenhet innan..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
W Whitehorse skrev:
tagit in men betalar får vi se, han kommer tillbaks och målar igen då det inte täcker ordentligt, rinningar var enligt honom omöjligt att komma ifrån, har slipat av lite själv nu innan han kommer ikväll testade även med maskin fick färg i ögat slant med maskin och gjorde en repa mitt i ett fönster.....så ger upp om detta, väggarna ska jag måla själv så det vet jag blir bra, blir golvet schysst slipat nu med så går det nog att leva med, fönster rutan vettifan men vi ska nog ändå bygga ut åt det hållet om ett par år om man inte flyttat till hyreslägenhet innan..
Skitsnack, det är klart att det går att måla utan rinningar. Det är bara kräva att dom gör om och gör rätt.
 
Roga1337 Roga1337 skrev:
Råkade ut för exakt samma sak då vi renoverade köket. Frun hade bestämt att vi för en gångs skull betalar målare för att vitmåla vårat vitmjölkade furutak. Kom överens med arbetsledare & målare att de skulle spärrmåla mot kvistar 1gg och täckmåla 2ggr.
Efter spärrstrykningen med roller!? så var det nästan igenfyllt med färg på vissa ställen i panelen, med droppnäsor som skapade synliga porer samt droppade lite här och var. (Vi hade själva lagt täckpapp efter vi spacklade golvet)
Ringde då målaren och påtalade detta samt att jag efterstrykit taket med pensel och fick till svar att spärrfärgen var som filmjölk och ”alltid betedde sig så” och han skulle fixa det med täckstrykningen.

Efter 1:a täckstrykningen så var det inte mycket bättre, varpå jag frågade varför man ej använder panelpensel och att jag efterstrykit igen.
Ringde då arbetsledaren och meddelade att slutresultatet inte blir bättre än underarbetet ( som jag hjälpt till med) och fick svaret att spärrfärgen är som filmjölk å ett otyg att jobba med och att de kommer att göra en 3:de täckstrykning ifall det behövs.

Då sa jag att denna gång fick de anpassa sitt arbetssätt med en panelpensel ist för med roller… när de ändå var medvetna om förutsättningarna.
Sa också att ”istället för att ”fortsätta att spackla” igen våran furupanel med färglager, så hade jag ju själv lika gärna kunna renoveringsgips över den..

Summasummarum:
Vi blev iaf alla nöjda till slut
Målaren gjorde ett kanonjobb med tapetseringen samt målningen av murstocken. Vi tänker/stirrar inte på taket längre och ingen annan har märkt något pga den fina helheten i köket som blev så lyckat


Resten av huset är spraymålat med spärrfärg och tråkig matt vitt i tak, men det blev skitbra inte en rinning och täcker bra, men det var en annan firma och dom var något sämre på annat samt dyra så vi snålade på denna. nä det är nog som du säger man ser det inte sen kanske
 
Gimp Gimp skrev:
Skitsnack, det är klart att det går att måla utan rinningar. Det är bara kräva att dom gör om och gör rätt.
Jo jag vet har själv målat tak tidigare dock mindre rum, trodde aldrig ett "proffs" skulle göra såhär. Nu kommer målaren imorgon och golvet börjar slipas på tisdag och vi här hemma är rätt slut/trött på hantverkare. vi måste bli lite klara så vi kan koppla av.
Målarn hävdar bestämt att så blir det bara. fårse vad han hittar på imorgon.......
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
W Whitehorse skrev:
Jo jag vet har själv målat tak tidigare dock mindre rum, trodde aldrig ett "proffs" skulle göra såhär. Nu kommer målaren imorgon och golvet börjar slipas på tisdag och vi här hemma är rätt slut/trött på hantverkare. vi måste bli lite klara så vi kan koppla av.
Målarn hävdar bestämt att så blir det bara. fårse vad han hittar på imorgon.......

Jobbar som kulturmålare och han måste va en riktigt dålig målare om han påstår det. Ni ska inte acceptera detta utan avdrag eller åtgärd.
Har han någon yrkesstolthet så borde han skämmas om han försöker inbilla en kund detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.