Jämför inte äpplen och päron. Medell beteckningarna skall vara samma på inne och utedel om ni skall jämföra.
Ps. fsg av LVP
 
X
M maria01 skrev:
[länk]

[länk]

ser du nån skillnad
S Skyflakes skrev:
Har du ens fått något garantibevis?

Polarpumpen hävdar att kvittot gäller som garantibevis. Men där står inget om det eller garantitid. Jag har ringt och bett dem fixa garantibevis men de hänvisar till kvittot.

Mitsubishi hävdar å sin sida att man själv ska registrera produktens garanti på deras hemsida och i samband med det intyga att en auktoriserad mitsubishiinstallatör gjort installationen.
Hur ska man kunna intyga det?




QUOTE="jani84, post: 4702997, member: 165486"]Detta är en lång historia som jag ska försöka sammanfatta så kort det går. Syftet är att meddela andra om vad som väntar vid anlitande av polarpumpen.

Min mammas gamla kombipanna gick sönder en kall vinterdag för ca 3år sedan. Efter att ringt ett dussin olika installatörer var det polarpumpen som kunde installera överlägset snabbast. De vara klara med allt efter ca 2-3veckor. Övriga uppgav tider allt från 6v till 12v. Jag var lite fundersam från början pga alla negativa recensioner jag hade läst men det kändes som att vi inte hade något val pga den situation vi befann oss i.

Hur som helst, de kom, de installerade en Mitsubishi Ecodan, allt gick kanon...
Tills 7e december 2021. Då stannade pannan, jag åkte ut. Fick inte igång den. Ringde polarpumpen flera ggr utan att lyckas med annat än att prata med en växel som säger ”vi hör av oss”

Den 10e december 2021 ringer polarpumpen tillbaka (då har jag jagat dom via Mail och telefon ca 10ggr)
Via telefon gör vi en felsökning med deras tekniska support och de kan konstatera att det är något fel på utomhusdelens gasledning/tryck. Eftersom garantitiden inte har gått ut upprättas ett reklamationsärende och han hjälper mig via telefon att slå på pumpen på reservkraft så att mamma slipper frysa under vintern.

Informationen vi fick den dagen var att företaget som har installerat pumpen hos min mamma har gått i konkurs. Polarpumpen ska leta rätt på en ny tekniker som kan komma ut. De hör av sig när det är dags.
december går..
Januari går..
Februari går..

3e mars
Tekniker kommer och felsöker. Hittar en trasig 4-vägs ventil i utomhusdelen. Beställer en ny och meddelar när de har den nya ventilen hemma.

30e mars
Tekniker kommer och byter ventilen. Han ringer mig 14.00 och säger att han är klar och att allt fungerar. Samma dag 16.30 kommer min mamma hem från jobbet och märker att utomhusdelen står still och pumpen går på reservkraft.
Jag åker dit, konstaterar samma sak. Jag kontaktar teknikerns företag utan framgång.

1a April
Jag får jag tag i teknikerns företag och pratar med deras support. De ber mig slå av strömmen och slå på så kommer det fungera. Jag åker dit och gör detta. Då går den inte igång alls längre. Vid uppstartsproceduren går den från 0% till 95% sen larmar den med koden U2. Nu är det kväll och helg jag får inte tag i någon. Pumpen står helt stilla hela helgen och i huset är det 10 grader.

4e april
Jag får jag tag i teknikerns företag. Förklarar att inget fungerar, huset är iskallt och det larmar med koden U2. Jag får då information av dom att U2 betyder att säkringen har gått i huset. Att det inte har något med pumpen och göra. Jag åker dit och kollar detta. Ingen säkring har gått. Jag ringer upp dom igen och då får jag information att de har inga tekniker tillgängliga och jag får vända mig till polarpumpen. Jag ringer polarpumpen och jag mailar polarpumpen totalt utan framgång. Efter 1h i telefon slutar det med ”vi hör av oss”

Idag 5e April.
Jagade polarpumpen förgäves. Kontaktade IF försäkringar om evakueringsboende förgäves, huset måste brinna innan hon får bo på annan plats. Jag får via en kontakt på jobbet numret till en säljare hos Mitsubishi. Jag förklarar hela röran för honom och han blir smått tokig. Han förklarar ganska tydligt vad han personligen tycker om polarpumpen. Han förklarar väldigt tydligt att felkod U2 inte har ett skit med någon säkring att göra. Han förklarar att pandemi eller inte så ska inte ett ärende likt denna ta 4 månader att lösa OCH han guidade mig via telefon hur jag kunde slå på pumpen i nöddrift så att det åtminstone kan värma upp huset.
Han ber mig kontakta Mitsubishis egna support, förklara hur deras återförsäljare har hanterat detta och ifall de kan påskynda detta ärende.

Där är vi nu!
Efter nästan på dagen 4månader, 20 talet samtal och lika många Mail, har vi fortfarande en trasig pump.
Mamma har spenderat 8nätter i ett iskallt hus.
Vi vet fortfarande inte när och om någon kommer och fixar pumpen och ifall vi någonsin för ett korvöre i ersättning för att hon har haft sin primära värmekälla igång i 4månader med elpatron och med de fina elpriserna som råder just nu. Hennes förbrukning är 4ggr högre än vanligt och det finns fakturor som backar det.

Enligt mig är detta riktiga jävla skojare och jag kommer aldrig aldrig aldrig någons att ha något med dessa att göra igen!!
De fixar snabbt när de får sälja nya prylar men fan att få hjälp av dom när något går sönder.

Så ja, det återstår att se hur detta slutar...‍♂️
[/QUOTE]

Ja.
Modellbeteckning, COP, temperatur,...
 
useless useless skrev:
Sverige brukar väl ha ganska höga priser generellt jämfört med många andra europeiska länder? Det är bara att kolla på t ex bildelar eller byggmaterial så som fönster, dörrar, radiatorer, etc.
vitvaror fordon är det biligare i sverige med normalt
 
Fordonspriser skiljer ganska mycket på grund av punktskatter och andra avgifter.
 
X
useless useless skrev:
Fordonspriser skiljer ganska mycket på grund av punktskatter och andra avgifter.
Som i Danmark där en vanlig låt säga V90 som i Sverige kostar till exempel 500.000 men i Danmark landar på en bra bit över en miljon (närmare 1,5 faktiskt).
 
Det finns även något som kallas "förlängd ångerrätt" upp till 1 år. Förutsättningen för att det ska gälla är att företaget inte informerat korrekt om ångerrätten.
Se konsumentverkets hemsida:
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/om-kunden-angrar-sitt-kop/

Vad är ångerfrist
Tiden konsumenten har på sig att ångra köpet kallas för ångerfrist. Ångerfristen börjar löpa dagen efter konsumenten tagit emot varan. Om du säljer en tjänst räknas ångerfristen från dagen efter konsumenten ingick avtalet.

Om ångerfristens sista dag infaller under en lördag, söndag eller en helgdag förlängs ångerfristen så att den även gäller nästkommande vardag.

Om du inte ger konsumenten rätt information om ångerrätten har konsumenten upp till ett år från den ursprungliga ångerfristen på sig att ångra köpet.

Säljarens ansvar att informera om ångerrätten
Det är säljarens ansvar att informera konsumenten om ångerrätten innan konsumenten ingår avtalet. Informationen ska vara tydlig och ska innehålla det konsumenten behöver veta för att kunna utnyttja sin ångerrätt.

För att ångerfristen ska påbörjas måste företaget informera om:

  • Om det finns ångerrätt eller om något av undantagen gäller.

  • Hur lång ångerfristen är och när den börjar gälla.
  • Hur konsumenten ska gå tillväga för att ångra köpet.
  • Att det finns en ångerblankett och var konsumenten kan hitta den.
Om det finns ångerrätt ska du även ge konsumenten en ångerblankett innan avtalet ingås. Ångerfristen förlängs dock inte om du missar det.



Se även: https://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/2044708/lurad-av-mobilegroup

"Om företaget inte har informerat dig på rätt sätt om ångerrätten, kan den förlängas i upp till ett år."
 
X Xanthopteryx skrev:
Som i Danmark där en vanlig låt säga V90 som i Sverige kostar till exempel 500.000 men i Danmark landar på en bra bit över en miljon (närmare 1,5 faktiskt).
Danmark är extrema då dom har en bilaccis på över 100%.
 
Om fyrvägsventilen är kass är även kompressorn kass, 90% av fallen
 
uppdatering #2

idag 7e april kom två tekniker ut som lovat igår av polarpumpen (det finns en uppdatering #1 i tråden)

Dessa killar kommer från samma bolag som den förra teknikern som bytte 4-vägsventilen (utskickade av polarpumpen)

Efter att jag förklarat vad som har gjorts och vilka DIP-swichar jag har bytt läge på så gjorde de en felsökning. Utedelen går igång precis som den gjorde förra gången när deras kille bytte 4-vägsventilen. Men den stannar efter ca 30min. Ledningarna blir väldigt varma där ute men det går inte vidare in. Dvs det går inte iväg efter denna ventil som redan bytts en gång. killarna felsöker, ringer Mitsubishis support. De kollar gastryck, provar att fylla på mer gas, läcktestar men alltid med samma resultat, värmen går inte vidare in i till innedelen.
efter ca 2h ger de upp. De vet inte vad som är felet men de tror att det kan vara den nya 4-vägsventilen som deras tekniker satte dit vid förra ”reparationen”
De ska nu beställa en ny ventil och testa att byta den..igen..som jag tolkar deras kroppsspråk så är detta sista möjligheten. Om det inte är denna ventil som spökar så vet de inte vad det är som strular..

nu väntar vi på en ny ventil och ett tredje besök.

fortsättning följer..



J jani84 skrev:
Detta är en lång historia som jag ska försöka sammanfatta så kort det går. Syftet är att meddela andra om vad som väntar vid anlitande av polarpumpen.

Min mammas gamla kombipanna gick sönder en kall vinterdag för ca 3år sedan. Efter att ringt ett dussin olika installatörer var det polarpumpen som kunde installera överlägset snabbast. De vara klara med allt efter ca 2-3veckor. Övriga uppgav tider allt från 6v till 12v. Jag var lite fundersam från början pga alla negativa recensioner jag hade läst men det kändes som att vi inte hade något val pga den situation vi befann oss i.

Hur som helst, de kom, de installerade en Mitsubishi Ecodan, allt gick kanon...
Tills 7e december 2021. Då stannade pannan, jag åkte ut. Fick inte igång den. Ringde polarpumpen flera ggr utan att lyckas med annat än att prata med en växel som säger ”vi hör av oss”

Den 10e december 2021 ringer polarpumpen tillbaka (då har jag jagat dom via Mail och telefon ca 10ggr)
Via telefon gör vi en felsökning med deras tekniska support och de kan konstatera att det är något fel på utomhusdelens gasledning/tryck. Eftersom garantitiden inte har gått ut upprättas ett reklamationsärende och han hjälper mig via telefon att slå på pumpen på reservkraft så att mamma slipper frysa under vintern.

Informationen vi fick den dagen var att företaget som har installerat pumpen hos min mamma har gått i konkurs. Polarpumpen ska leta rätt på en ny tekniker som kan komma ut. De hör av sig när det är dags.
december går..
Januari går..
Februari går..

3e mars
Tekniker kommer och felsöker. Hittar en trasig 4-vägs ventil i utomhusdelen. Beställer en ny och meddelar när de har den nya ventilen hemma.

30e mars
Tekniker kommer och byter ventilen. Han ringer mig 14.00 och säger att han är klar och att allt fungerar. Samma dag 16.30 kommer min mamma hem från jobbet och märker att utomhusdelen står still och pumpen går på reservkraft.
Jag åker dit, konstaterar samma sak. Jag kontaktar teknikerns företag utan framgång.

1a April
Jag får jag tag i teknikerns företag och pratar med deras support. De ber mig slå av strömmen och slå på så kommer det fungera. Jag åker dit och gör detta. Då går den inte igång alls längre. Vid uppstartsproceduren går den från 0% till 95% sen larmar den med koden U2. Nu är det kväll och helg jag får inte tag i någon. Pumpen står helt stilla hela helgen och i huset är det 10 grader.

4e april
Jag får jag tag i teknikerns företag. Förklarar att inget fungerar, huset är iskallt och det larmar med koden U2. Jag får då information av dom att U2 betyder att säkringen har gått i huset. Att det inte har något med pumpen och göra. Jag åker dit och kollar detta. Ingen säkring har gått. Jag ringer upp dom igen och då får jag information att de har inga tekniker tillgängliga och jag får vända mig till polarpumpen. Jag ringer polarpumpen och jag mailar polarpumpen totalt utan framgång. Efter 1h i telefon slutar det med ”vi hör av oss”

Idag 5e April.
Jagade polarpumpen förgäves. Kontaktade IF försäkringar om evakueringsboende förgäves, huset måste brinna innan hon får bo på annan plats. Jag får via en kontakt på jobbet numret till en säljare hos Mitsubishi. Jag förklarar hela röran för honom och han blir smått tokig. Han förklarar ganska tydligt vad han personligen tycker om polarpumpen. Han förklarar väldigt tydligt att felkod U2 inte har ett skit med någon säkring att göra. Han förklarar att pandemi eller inte så ska inte ett ärende likt denna ta 4 månader att lösa OCH han guidade mig via telefon hur jag kunde slå på pumpen i nöddrift så att det åtminstone kan värma upp huset.
Han ber mig kontakta Mitsubishis egna support, förklara hur deras återförsäljare har hanterat detta och ifall de kan påskynda detta ärende.

Där är vi nu!
Efter nästan på dagen 4månader, 20 talet samtal och lika många Mail, har vi fortfarande en trasig pump.
Mamma har spenderat 8nätter i ett iskallt hus.
Vi vet fortfarande inte när och om någon kommer och fixar pumpen och ifall vi någonsin för ett korvöre i ersättning för att hon har haft sin primära värmekälla igång i 4månader med elpatron och med de fina elpriserna som råder just nu. Hennes förbrukning är 4ggr högre än vanligt och det finns fakturor som backar det.

Enligt mig är detta riktiga jävla skojare och jag kommer aldrig aldrig aldrig någons att ha något med dessa att göra igen!!
De fixar snabbt när de får sälja nya prylar men fan att få hjälp av dom när något går sönder.

Så ja, det återstår att se hur detta slutar...‍♂️
J jani84 skrev:
Detta är en lång historia som jag ska försöka sammanfatta så kort det går. Syftet är att meddela andra om vad som väntar vid anlitande av polarpumpen.

Min mammas gamla kombipanna gick sönder en kall vinterdag för ca 3år sedan. Efter att ringt ett dussin olika installatörer var det polarpumpen som kunde installera överlägset snabbast. De vara klara med allt efter ca 2-3veckor. Övriga uppgav tider allt från 6v till 12v. Jag var lite fundersam från början pga alla negativa recensioner jag hade läst men det kändes som att vi inte hade något val pga den situation vi befann oss i.

Hur som helst, de kom, de installerade en Mitsubishi Ecodan, allt gick kanon...
Tills 7e december 2021. Då stannade pannan, jag åkte ut. Fick inte igång den. Ringde polarpumpen flera ggr utan att lyckas med annat än att prata med en växel som säger ”vi hör av oss”

Den 10e december 2021 ringer polarpumpen tillbaka (då har jag jagat dom via Mail och telefon ca 10ggr)
Via telefon gör vi en felsökning med deras tekniska support och de kan konstatera att det är något fel på utomhusdelens gasledning/tryck. Eftersom garantitiden inte har gått ut upprättas ett reklamationsärende och han hjälper mig via telefon att slå på pumpen på reservkraft så att mamma slipper frysa under vintern.

Informationen vi fick den dagen var att företaget som har installerat pumpen hos min mamma har gått i konkurs. Polarpumpen ska leta rätt på en ny tekniker som kan komma ut. De hör av sig när det är dags.
december går..
Januari går..
Februari går..

3e mars
Tekniker kommer och felsöker. Hittar en trasig 4-vägs ventil i utomhusdelen. Beställer en ny och meddelar när de har den nya ventilen hemma.

30e mars
Tekniker kommer och byter ventilen. Han ringer mig 14.00 och säger att han är klar och att allt fungerar. Samma dag 16.30 kommer min mamma hem från jobbet och märker att utomhusdelen står still och pumpen går på reservkraft.
Jag åker dit, konstaterar samma sak. Jag kontaktar teknikerns företag utan framgång.

1a April
Jag får jag tag i teknikerns företag och pratar med deras support. De ber mig slå av strömmen och slå på så kommer det fungera. Jag åker dit och gör detta. Då går den inte igång alls längre. Vid uppstartsproceduren går den från 0% till 95% sen larmar den med koden U2. Nu är det kväll och helg jag får inte tag i någon. Pumpen står helt stilla hela helgen och i huset är det 10 grader.

4e april
Jag får jag tag i teknikerns företag. Förklarar att inget fungerar, huset är iskallt och det larmar med koden U2. Jag får då information av dom att U2 betyder att säkringen har gått i huset. Att det inte har något med pumpen och göra. Jag åker dit och kollar detta. Ingen säkring har gått. Jag ringer upp dom igen och då får jag information att de har inga tekniker tillgängliga och jag får vända mig till polarpumpen. Jag ringer polarpumpen och jag mailar polarpumpen totalt utan framgång. Efter 1h i telefon slutar det med ”vi hör av oss”

Idag 5e April.
Jagade polarpumpen förgäves. Kontaktade IF försäkringar om evakueringsboende förgäves, huset måste brinna innan hon får bo på annan plats. Jag får via en kontakt på jobbet numret till en säljare hos Mitsubishi. Jag förklarar hela röran för honom och han blir smått tokig. Han förklarar ganska tydligt vad han personligen tycker om polarpumpen. Han förklarar väldigt tydligt att felkod U2 inte har ett skit med någon säkring att göra. Han förklarar att pandemi eller inte så ska inte ett ärende likt denna ta 4 månader att lösa OCH han guidade mig via telefon hur jag kunde slå på pumpen i nöddrift så att det åtminstone kan värma upp huset.
Han ber mig kontakta Mitsubishis egna support, förklara hur deras återförsäljare har hanterat detta och ifall de kan påskynda detta ärende.

Där är vi nu!
Efter nästan på dagen 4månader, 20 talet samtal och lika många Mail, har vi fortfarande en trasig pump.
Mamma har spenderat 8nätter i ett iskallt hus.
Vi vet fortfarande inte när och om någon kommer och fixar pumpen och ifall vi någonsin för ett korvöre i ersättning för att hon har haft sin primära värmekälla igång i 4månader med elpatron och med de fina elpriserna som råder just nu. Hennes förbrukning är 4ggr högre än vanligt och det finns fakturor som backar det.

Enligt mig är detta riktiga jävla skojare och jag kommer aldrig aldrig aldrig någons att ha något med dessa att göra igen!!
De fixar snabbt när de får sälja nya prylar men fan att få hjälp av dom när något går sönder.

Så ja, det återstår att se hur detta slutar...‍♂️
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Varför är det så? Berätta gärna så har jag lite ”kött på benen” när de kommer och ska byta den där ventilen för andra gången..

Randomguy Randomguy skrev:
Om fyrvägsventilen är kass är även kompressorn kass, 90% av fallen
 
Ja de är enkelt och prata om det nu men när vi stod där med en trasig panna mitt i vinter och företagen vi kontaktade pratade om att det kommer dröja 6-8veckor innan de kan komma ut och installera. Nej då går bara inte. All kontakt i övrigt kändes bra med polarpumpen. Det var just recensionerna som var väldigt varierande som gjorde mig osäker. Men ska tilläggas att långt ifrån alla var negativa. Tänkte väll i stil med ”vi har inget annat val” och ”hur illa kan det va” dom är ändå rätt stora i branschen.

Primus falk Primus falk skrev:
Trots dåliga vitsord anlitade ni polarpumpen ??? Eftersom dom var överlägset snabbast ???
För bra att vara sant eller? Jag blir ledsen att vi aldrig lär oss. Varje dag hör man folk som loggar in på bank-id på uppmaning man får i telefon. ” Ja men dom sa…..” Är det nån som ser nåt hopp för mänskligheten ?
 
Ja samma metod använde jag för att få polarpumpen att agera och skicka ut gubbar första gången de kom ut och ”lagade”

G Granström2 skrev:
Allmänna Reklarationsnämnden var mitt sätt att få ett ärende avslutat hos BGH group, Bygghemma, Polarpumpen och flera andra företag. Var helt uppenbart en taktik att skicka ärenden hit och dit tills kunden ledsnar hos Bygghemma. Inte någon slump utan en utarbetad affärsmodell.
 
J jani84 skrev:
Varför är det så? Berätta gärna så har jag lite ”kött på benen” när de kommer och ska byta den där ventilen för andra gången..
Därför blir det stopp i fyrvägaren är det stor risk att den gör sönder kompressionen i, vad jag antar är en scrollkompressor. Är det en kolvkompressor är det ventilerna som går sönder av stoppet i fyrvägaren.

Du får då många gåner en mycket hög hetgas men ingen förågning, den suger inte ens ner sig och bryter på LP. Kompressorn bara låter och stoppar säkerligen på att sug/förångargivarna inte får det värdet de skall ha

Kan även finnas någon backventil på vätskesidan som orsakat problemet. Vet ej riktigt hur dessa ecodan ser ut då jag enbart vart på ett fåtal av denna modell.

Kan de inte lägga pannan i enbart tillskott under tiden så ni fortfarande får värme/vv?
 
E evojenza skrev:
Finns ett värmetråg som monteras under värmepumen med ett avrinningsrör. Har det själv monterat och har funkat felfritt i 5 år. Googla på värmetråg pancake.
Tack för tipset!
 
electroluxaren skrev:
mitsubishis dipswitchar är ju en djungel och känns lite omodernt...
Man-maskininterfacet är inte gjort för vanliga människor. Har bytt från 15-årig Autoterm till Ecodan. Hade jag satt mig in i interfacet hade jag valt något annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.