Undra om det här funkar så att ritningen går att tyda..:surprised:
 
kanske 4 blandningsventiler för tappvarmvattnet?
 
kanske 4 blandningsventiler för tappvarmvattnet?
Ja, satt själv och funderade. Tack för synpunkten!
 
Du klarar dig nog bra med 2 st blandningsventieler, man skall inte krångla till det för mycket.

Anslut pannan på toppen av ack tanken istället och luta röret mot upp mot ack tanken så slipper du en massa extra avluftningar.

Laddomaten har inbyggda ventiler så du behöver inte sätta dom två som du har ritat.

Använd minst 42 ledning till och från panna så funkar självcirkulationen bra. Här menar du att montera stålrör om jag tolkar dig rätt?
 
det blir inte så mycket mer krångel med 4 jämfört med 2 stycken. jag har då satt 2 ventiler "utanför" laddomaten, den nedre på samma ställe som i bilden och den övre "bortanför" t-et närmare tanken. då kan jag om det skulle behövas behålla vattnet i tanken och bara tappa pannan och laddomaten. sen så har jag satt en vakumventil på tanktoppen.
 
Hej vedeldaren! Tack för svaret!

Acktanken blev beställd med sju st 2" (50R) uttag. Det följde med 5 st 2" färdiggängade stålrör, ca 40 cm långa. Anslutningarna kan då göras efter att acktanken är färdigisolerad. Blir ju lätt om man vill ansluta mera i framtiden, slipper riva upp isoleringen. Tänker även sätta T-rör med ventiler som jag pluggar.

Panna och ack står knappt 2m från varandra så jag tänkte dra koppar från pannan fram till anslutningsrören. Från toppen av pannan tänkte jag dra 42 koppar. Returen från ack till panna tänkte jag använda 35 koppar (laddomaten har ju 32R). Är det bättre med 42 även på returen?
 
jag undrar om man inte ska dra 42 överallt, annars blir väl 35 cu den som begränsar flödet? jag köpte laddomaten utan dom där avstängarna, va dom nu heter och valde istället R32 kulventiler. detta eftersom det ibland blir problem med att dom vill läcka. har inte laddomaten 2" anslutning? eller minns jag fel. det optimala hade isåfall varit att dra 2" järn mellan tank och laddomat/panna och ha 2" kulventiler (kostar tyvärr mer) och allra helst 2" anslutningar på pannan.
 
och allra helst 2" anslutningar på pannan
.

Pannan har 2" både på stigare och retur.. Han som skall hjälpa mig vill bara löda.
 
det är roligare att "gänga":)
det kanske räcker br med 32 till 40 kW, tänkte som i mitt fall med calmar v65,65kW och även i extremfall upp till 80kW. men ingen nackdel med grovt vid elavbrott.
 
Unionventiler kallas avstängningarna som vanligtvis medföljer en Laddomat, tror jag.

Jag är väl medveten om att min solanläggning inte betalar sig jämfört med att elda med ved enbart.
Men min källare behöver lite värme på sommaren också, för att hålla klimatet där trevligt. Det gör att rejäl tankisolering inte är meningsfullt, för då får jag släppa det i elementet istället.
Om jag skulle eldat ungefär en gång i veckan hade det gått åt 12 - 15 m³ ved till varje år. Kostnaden för den är liten, jämfört med för solpanelerna, men det tar mig 40 arbetstimmar att producera den. Alltså ger panelerna mig i princip en extra semestervecka om året, om jag vill räkna på det sättet.

Dessutom är det så, att jämfört med olja, som jag eldade med innan, lönar sig snart sagt vadsomhelst. Så jag gör som ekonomerna gör, jag räknar tills jag får det svar jag vill ha. Då ser jag att totalinstallationen, ved+sol+(helst inte) el, betalar sig på fem år. Att det hade betalat sig på 3½ år utan solen kan jag alltid förtränga.
Då har jag det oljebekvämt halva året, ungefär, till en niondel av driftkostnaden. Om jag inte hade haft solen hade jag kanske inte velat ha veden heller, utan hade komromissat och hamnat ur oljetunnan i pelletsditon. Känns mer "fritt" med ved än med något som måste passera en pelletspress först. Vedpannan sväljer dessutom lätt snickeriavfall och annat sånt som det ofta blir, när man mixtrar med ett gammalt hus.

Sen tycker jag det är lite "kul" och "känns rätt" med solvärme, men strikt ekonomiskt förnuftigt är det inte. Då vore det ju bättre att vänja sig vid att duscha kallt och hålla värmen med åkarbrasor.

Nu är det mer än tre veckor sedan jag eldade senast. Har snart glömt hur man gör.

Så till Åskar säger jag att jag har redan valt, och jag hade gjort samma val en gång till. Fast då hade jag nog gjort som du har möjlighet till, när det gäller inkopplingen. Varmvatten i slinga 3 och 1, sol i 2 och 4, räknat uppifrån.
 
Kopparrör är snuskigt dyrt, använd stålrör.
 
Sen tycker jag det är lite "kul" och "känns rätt" med solvärme, men strikt ekonomiskt förnuftigt är det inte. Då vore det ju bättre att vänja sig vid att duscha kallt och hålla värmen med åkarbrasor.
Jo så är väl så med mycket annat också. Man måste även tycka det är lite intressant. Veden är ju också en hel del jobb så man får inte vara rädd att kröka på ryggen ibland.. Jag tycker att solvärmen skulle vara bra att ha till varmvattnet under sommaren, både för brandrisken men även som "semester" från vedhanteringen.

Har kollat på en solanläggning med värmeväxlare i stället för slingor. Beroende på årstid och väder så matade man flera olika anslutningar i acktanken. Torde kostat en slant att bygga men oj vad intressant det såg ut, speciellt för dem som själva kan löda och kröka sina system!

Vi får se hur min vedanläggning blir då den är färdig. Jag fick ju pannan och tanken så billigt, inte omöjligt att det även blir solvärme om något år..
 
Jag kan hälla med om att det blir svårt att räkna hem en solfångar anl när man eldar med ved .Men för mig är det nog ett sätt att orka med veden.det är skönt att stänga av tankarna på att elda 4-6månader om året.
Det råd jag kan ge är att jag nog tycker att man ska satsa på en "lagom" stor anl.Att köpa en för stor anl för att klara varmvatten på sommaren leder ofta till en dyr investering och risk för kokning heta dagar.
Jag tycker att en liten solfångare med möjlighet att byggas ut om man vill satsa mera pengar är det bästa. Nu bor jag i ett av Sveriges soligaste hörn och här behövs ingen jätte investering med massa styrning mm för att ha vv från solen i 4-5 månader.Ett billigt litet system ger iofs inte så mycket på vintern men då är det så få soltimmar att det inte spelar så stor roll hur många kw per m2 fångaren ger.Liten kapital kostnad ger nog snabbare lönsamhet trots mindre effekt.Tänk på att du ersätter billig energi med gratis vid ved eldning.
 
Åskar skrev:
Undra om det här funkar så att ritningen går att tyda..:surprised:
Ritningen ser bra ut, jag har några synpunkter:

- Nöj dig med Cu35 i laddkretsen, laddomaten är ändå den svaga punkten flödesmässigt.

- Push 15 behövs ej när du redan har pump och shunt.

- Cu28 räcker som ångrör, anslut så nära pannan som möjligt. Röret mellan ångrör och tanktopp blir bara avluftning så det räcker med tex Cu12

- Det är tråkigt att behöva tappa ur tanken, sätt kulventilen på nedre röret så nära tanken som möjligt.

- Mer än två blandningsventiler är nog inte lönt, dom ska underhållas också...

-Sätt i en elpatron till medans tanken är tom.

I övrigt perfekt design!
 
Åskar skrev:
Undra om det här funkar så att ritningen går att tyda..:surprised:
Din skiss påminner en hel del om min egen installation (dock ej radiatordelen).

Jag har lite synpunkter/funderingar på din utformning:

Tycker att du skall separera radiator- och golvvärmereturerna eftersom de kommer med största sannolikhet att ha olika temperatur (rätta mig om jag har fel). Min GV-retur ligger för det mesta kring 22-25°, tror inte ett radiatorsystem kommer ned så lågt. Så GV-returen skall placeras så långt ner i tanken som det går, medans radiatorreturen bör sitta högre upp. Detta för att ett ev. framtida solsystem skall få så kallt vatten som möjligt att "jobba" mot. Kanske så skall rad-returen upp ett "elpatronhål" medans GV-returen skall ner ett "elpatronhål".

Sedan kan man ju alltid koppla alla slingorna i serie, men har du det minsta tanke på att i framtiden installera solfångare så skulle iallafall jag "hoppa över" VV dragningen via dessa slingor.

Körde själv med "endast" två slingor för VV i 6 år innan solfångarna kom upp. Och när man sedan monterar dessa så "slipper" man omkopplingen som din skiss erfordrar.

Min acktank laddas via två solslingor placerade högt (under övre VV-slingan) och lågt. Den senaste tiden har den undre tempen i acken pendlat mellan 80-97°.


I övrigt håller jag med Matss synpunkter.

Edit:
Kom på ytterligare en sak. När jag håll på att "komstruera" mitt egna system så fick jag ett tips från en "solguru" att placera blandningsventilerna lågt, i förhållande till acktankstoppen, även om det skulle bli lite mer rördragning. Detta för att de skulle "må bättre" i det långa loppet och inte "ständigt" utsättas för den värme som oftast finns i toppen på acktanken. Att ständigt utsättas för denna värme skulle påverka blandningsventilens patron och med tiden försämra funktionen.

Om detta stämmer eller inte vet jag inte men jag gjorde iallafall så, lite mer rör är billigare än att behöva byta "känselpatron" med jämna mellanrum (rätt eller fel ??? ett litet tips iallafall).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.