Jag ska dränera huset till sommaren och vill flytta altanen så man kommer åt att gräva riktigt med grävmaskin. kan man på något sätt flytta altanen utan att riva allt för mycket? Taket måste ju förstås tas ner. Det bästa är ju att bygga upp en ny men det har jag inte råd med detta år så det vore bra om man kunde använda den gamla så länge det går.
28732Huset4.jpg
 
Kanske går det med någon form av virkestruck eller dyl med långa gafflar så du kommer in under hela altanen och kommer åt alla bärlinorna? Borde gå att lyfta undan den försiktigt. Men det beror ju förståss på hur den är konstruerad...
 
Vad tror ni, kan det gå? Hur i så fall?

Jocke
 
Jag får väl klura ut något själv.
 
Det är nog svårt att svara på utan att se hur den är uppbyggd.

Lite förenklat:

Plocka ner så mycket du kan utan att göra skada. Kanske plocka ner i hanterbara sektioner som kan sättas ihop igen senare. Dvs. plocka bort tak och väggar.

Om du lyckas plocka ner så att du bara har själva golvet kvar så är det nog ganska självbärande. Står antagligen på en bärlina som sitter fast i huset och minst en bärlina som står på plintar.

Lossa infästningarna i plintarna (låt bärlinan sitta kvar fast i altanen) och lossa infästningen i bärlinan mot huset. Den bärlinan kan sitta kvar i huset eller följa med altanen, beroende på vilket som är enklast att lossa.

Lyft bort altanen i så stora stycken du kan. Det är tungt. Därav trucken.Någonstans kommer du nog att behöva kapa lite. Du skulle tex kunna dela altanen i två mindre altaner. Dela i så fall långs med en ås så kan du bygga ihop igen.

Lycka till
 
Altenativt så kan du ju plocka ner i minsta beståndsdel som du lägger på hög. Detta material så kan du använda för att bygga upp en ny altan senare.
 
Jag har börjat riva ner skiten. Det blir att bygga en ny nästa år.

Jocke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.