Hejsan.

Idag skulle jag hänga upp mina gitarrer. Jag använde mig av gipsplugg som expanderas m.h.a. polygrip.

Det visade sig dock vara bökig uppgift. Pluggen ville inte expandera och det slutade med att jag tryckte sönder polygripen. Förmodligen var väggen djupare än vad pluggen var avsedd för. Och ja, väggen är ganska djup.

Nu spacklade jag precis igen hålen för de var så fula. Jag använde vanligt lättspackel och försökte komma då långt in i hålen som möjligt.

Nu till frågan: om jag vill använda de två hålen som nu är igenspacklade, går det tro? Ska jag borra nya hål i spacklet när det har härdat och köra i en plugg? (Jag kommer använda universalpluggar i nästa försök, det är idiotsäkert och 2 hål bör klara av att bära en gitarr).

Berätta gärna hur ni hade gjort. Tusen tack!
 
  • Två igenspacklade hål i en mörkgrå vägg, misslyckat försök att hänga upp gitarrer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20220407_142401.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte träskiva bakom gipset? Då räcker träskruv.

Gipsplugg som expanderas med polygrip, hur en sådan plugg ut?
 
Z Ziggi skrev:
Hejsan.

Idag skulle jag hänga upp mina gitarrer. Jag använde mig av gipsplugg som expanderas m.h.a. polygrip.

Det visade sig dock vara bökig uppgift. Pluggen ville inte expandera och det slutade med att jag tryckte sönder polygripen. Förmodligen var väggen djupare än vad pluggen var avsedd för. Och ja, väggen är ganska djup.

Nu spacklade jag precis igen hålen för de var så fula. Jag använde vanligt lättspackel och försökte komma då långt in i hålen som möjligt.

Nu till frågan: om jag vill använda de två hålen som nu är igenspacklade, går det tro? Ska jag borra nya hål i spacklet när det har härdat och köra i en plugg? (Jag kommer använda universalpluggar i nästa försök, det är idiotsäkert och 2 hål bör klara av att bära en gitarr).

Berätta gärna hur ni hade gjort. Tusen tack!
Tycker mig se trä efter gipset. Satt det möjligtvis en osbskiva innanför?
 
Z Ziggi skrev:
Ni har rätt båda två, högst troligt är det en träskiva bakom gipsskivan.

Pluggen jag försökte använda är en sån här: [länk]
En sådan plugg kan du använda om den är avsedd för dubbelgips. Men onödigt om det är träskiva bakom, kör träskruv.
Tekniken med polygrip skulle vara intressant att se. Antingen har man en tång för ändamålet eller så skruvar man ihop expandern med skruven (lite vanskligt ibland dock).
Tång för montering av polygriplåsningar på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag visste faktiskt inte hur uppsättningen av väggar såg ut, jag antog att det var en eller två gipsskivor bara. Men nu när jag har gjort en omgång misslyckande med hålen som nu är igenspacklade, kan jag använda mig av samma hål på något vis?
 
Ja, om du använder en gipsexpander (molly) för dubbelgips, montera med korrekt verktyg.
 
Eventuellt kan du använda de hål du redan har borrat.
Först måste du ta reda på hur tjockt väggskivorna är ihop, å sedan köpa mollyplugg för rätt väggtjocklek, å sedan expandera pluggen på ”rätt” sätt.
 
Förlåt mig. Självklart är det en sådan jag har använt. Polygrip är något helt annat ser jag nu haha. Killen i affären kallade "molly" för polygrip så jag tog med mig det ordet. Det funkade iallafall inte. Jag tror väggen är alldeles för djup. Den vägrade expandera, jag tog i så hårt att "mollyn" gick sönder.
 
Jag förstår hur en mollyplugg och molly funkar. Det jag är ute efter är hur jag på bästa sätt kan göra för att slippa borra hål på en ny plats, och köra på de som nu är lättspacklade.
 
Då hade jag personligen valt denna modell av plugg, eller något liknande:
https://www.amazon.se/Fischer-vippmunstycken-panhuvudskruv-2-komponentpluggar-hålhålhålhålrumspynt/dp/B01MZFICB6/ref=asc_df_B01MZFICB6/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476575374609&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=3961735322706567806&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012566&hvtargid=pla-421648499269&psc=1

EDIT:
Molly är ju fortfarande det bästa alternativet dock.
Du kanske kan borra upp hålen du spacklat över och mäta väggtjockleken?
Då kan du välja rätt plugg därefter. Annars kanske det är något i vägen för att mollyn skall kunna expandera korrekt? Om du borrat precis bredvid en regel exempelvis.
 
Byt till universalplugg det funkar alldeles säkert.

 

Bästa svaret

sunnis
Man behöver inte molly-expanders för att hänga upp en gitarr. Totalt overkill.

Det räcker med en vanlig plugg, typ en röd. Eller spelar egentligen knappt någon roll bara det är en skruvplugg.
 
sunnis sunnis skrev:
Man behöver inte molly-expanders för att hänga upp en gitarr. Totalt overkill.

Det räcker med en vanlig plugg, typ en röd. Eller spelar egentligen knappt någon roll bara det är en skruvplugg.
Eller hur. Lite slitsamt att försöka vara perfekt. Jag får skylla mig själv. Helt onödigt att ens försöka med mollyplugg.

Jag har nu spacklat igen hålen och ska ge mig på att måla över dem ikväll eller imorgon. Tänker sedan att jag bara hänger fast krokarna med skruv rätt i väggen. Det borde gå bra eftersom där var en OSB skiva bakom gipset. Om jag förstått rätt. Det hade varit skönt.
 
  • Gilla
JSE och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.