Hej,

Vi har efter lång tids spaning äntligen köpt vår tomt i Stockholmstrakten och kan nu börja realisera vårt arkitektritade drömhus.
Vad tror ni att ett lösvirkeshus med totalentreprenad kostar per kvm i dagsläget?
Då menar jag allt ovanför mark. Är 35”/kvm ett rimligt antagande?

Tacksam för vägledning.
 
För ett par år sen sa man väl ca 25'/kvm som schablon.
Så att numer ta i med 35' kvm låter inte orimligt - och lägga till en liten buffert på det.

Om ni nu inte skall ha värsta drömklåken med masa speciallösningar, för då kan det förstås bli hur dyrt som helst. Men en "normal" villa som ändå är anpassad till era behov borde kunna komma in på 35 tycker jag...med reservation för att jag byggde hus själv för ca 15 år sen...
 
  • Gilla
Drömmenomhus
  • Laddar…
Tumregeln har ju vart att mellan halva och 2/3 av byggkostnaden är arbete/hantverkare. Nu vet jag inte om hantverkarpriserna har ökat i samma takt som materialpriserna, troligen inte. Så 50/50 material och arbete kanske är ett rimligt antagande.

Materialet till en normal (inget lyx men bättre än Älvsbyhus) landar nog runt 15.000/m2 så följaktligen bör ju 35.000/m2 inte vara långt från sanningen om man köper allt komplett och färdigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.