Allmänna Reklarationsnämnden var mitt sätt att få ett ärende avslutat hos BGH group, Bygghemma, Polarpumpen och flera andra företag. Var helt uppenbart en taktik att skicka ärenden hit och dit tills kunden ledsnar hos Bygghemma. Inte någon slump utan en utarbetad affärsmodell.
 
J jani84 skrev:
Detta är en lång historia som jag ska försöka sammanfatta så kort det går. Syftet är att meddela andra om vad som väntar vid anlitande av polarpumpen.

Min mammas gamla kombipanna gick sönder en kall vinterdag för ca 3år sedan. Efter att ringt ett dussin olika installatörer var det polarpumpen som kunde installera överlägset snabbast. De vara klara med allt efter ca 2-3veckor. Övriga uppgav tider allt från 6v till 12v. Jag var lite fundersam från början pga alla negativa recensioner jag hade läst men det kändes som att vi inte hade något val pga den situation vi befann oss i.

Hur som helst, de kom, de installerade en Mitsubishi Ecodan, allt gick kanon...
Tills 7e december 2021. Då stannade pannan, jag åkte ut. Fick inte igång den. Ringde polarpumpen flera ggr utan att lyckas med annat än att prata med en växel som säger ”vi hör av oss”

Den 10e december 2021 ringer polarpumpen tillbaka (då har jag jagat dom via Mail och telefon ca 10ggr)
Via telefon gör vi en felsökning med deras tekniska support och de kan konstatera att det är något fel på utomhusdelens gasledning/tryck. Eftersom garantitiden inte har gått ut upprättas ett reklamationsärende och han hjälper mig via telefon att slå på pumpen på reservkraft så att mamma slipper frysa under vintern.

Informationen vi fick den dagen var att företaget som har installerat pumpen hos min mamma har gått i konkurs. Polarpumpen ska leta rätt på en ny tekniker som kan komma ut. De hör av sig när det är dags.
december går..
Januari går..
Februari går..

3e mars
Tekniker kommer och felsöker. Hittar en trasig 4-vägs ventil i utomhusdelen. Beställer en ny och meddelar när de har den nya ventilen hemma.

30e mars
Tekniker kommer och byter ventilen. Han ringer mig 14.00 och säger att han är klar och att allt fungerar. Samma dag 16.30 kommer min mamma hem från jobbet och märker att utomhusdelen står still och pumpen går på reservkraft.
Jag åker dit, konstaterar samma sak. Jag kontaktar teknikerns företag utan framgång.

1a April
Jag får jag tag i teknikerns företag och pratar med deras support. De ber mig slå av strömmen och slå på så kommer det fungera. Jag åker dit och gör detta. Då går den inte igång alls längre. Vid uppstartsproceduren går den från 0% till 95% sen larmar den med koden U2. Nu är det kväll och helg jag får inte tag i någon. Pumpen står helt stilla hela helgen och i huset är det 10 grader.

4e april
Jag får jag tag i teknikerns företag. Förklarar att inget fungerar, huset är iskallt och det larmar med koden U2. Jag får då information av dom att U2 betyder att säkringen har gått i huset. Att det inte har något med pumpen och göra. Jag åker dit och kollar detta. Ingen säkring har gått. Jag ringer upp dom igen och då får jag information att de har inga tekniker tillgängliga och jag får vända mig till polarpumpen. Jag ringer polarpumpen och jag mailar polarpumpen totalt utan framgång. Efter 1h i telefon slutar det med ”vi hör av oss”

Idag 5e April.
Jagade polarpumpen förgäves. Kontaktade IF försäkringar om evakueringsboende förgäves, huset måste brinna innan hon får bo på annan plats. Jag får via en kontakt på jobbet numret till en säljare hos Mitsubishi. Jag förklarar hela röran för honom och han blir smått tokig. Han förklarar ganska tydligt vad han personligen tycker om polarpumpen. Han förklarar väldigt tydligt att felkod U2 inte har ett skit med någon säkring att göra. Han förklarar att pandemi eller inte så ska inte ett ärende likt denna ta 4 månader att lösa OCH han guidade mig via telefon hur jag kunde slå på pumpen i nöddrift så att det åtminstone kan värma upp huset.
Han ber mig kontakta Mitsubishis egna support, förklara hur deras återförsäljare har hanterat detta och ifall de kan påskynda detta ärende.

Där är vi nu!
Efter nästan på dagen 4månader, 20 talet samtal och lika många Mail, har vi fortfarande en trasig pump.
Mamma har spenderat 8nätter i ett iskallt hus.
Vi vet fortfarande inte när och om någon kommer och fixar pumpen och ifall vi någonsin för ett korvöre i ersättning för att hon har haft sin primära värmekälla igång i 4månader med elpatron och med de fina elpriserna som råder just nu. Hennes förbrukning är 4ggr högre än vanligt och det finns fakturor som backar det.

Enligt mig är detta riktiga jävla skojare och jag kommer aldrig aldrig aldrig någons att ha något med dessa att göra igen!!
De fixar snabbt när de får sälja nya prylar men fan att få hjälp av dom när något går sönder.

Så ja, det återstår att se hur detta slutar...‍♂️
jag föreslår att du kontaktar kommunens konsumentrådgivare och frågar om de har något alternativ att föreslå, t.ex se om det går att häva köpet.
 
ToHell ToHell skrev:
Men, vafan!

[bild]
förmiddagens godaste skratt!!!
 
ToHell ToHell skrev:
Men, vafan!

[bild]
Nyttja ångerrätten!
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
M Michael_P skrev:
Problemet beror delvis , tror jag , att du köpte pumpen och letade sedan en fristående installatör. Att de gick i konkurs nu, när det finns hur mycket jobb som helst för pumpinstalatörer säger allt om deras kompetens! Jag köpte ett annat fabrikat på Bauhaus och de samarbetar med ”egen” fast fristående installation företag . Det blir en slags “total entreprenad” . Pumpen installerade en trevlig möntör som sade att det är det nyaste modellen som han hittills installerade bara en gång , vilket gjorde mig något orolig . Det skedde andra mars och hittills har den funkat perfekt ”peppar peppar ta i trä” Installationen skedde 2 mars . Skulle det inträffa något som börjar likna din mors följetong så åker jag direkt till Bauhaus (!) och erinrar dem om ”totalentreprenad”!!! De är stora i pumpar och har omdömen från köpare på sin hemsida vilket jag skulle onekligen påminna de om!! Tror inte de som ”totalentreprenör” skulle vilja bli utskällda där….
Det enda problemet med pumpen är att avleda kondensvatten bort från huset , vill inte att det fuktar ner grunden, den står bara 10 cm från från trävägg , huset står på plintar . Är det någon som har något tips om detta?
Finns ett värmetråg som monteras under värmepumen med ett avrinningsrör. Har det själv monterat och har funkat felfritt i 5 år. Googla på värmetråg pancake.
 
L
Haha, jag pratade med polarpumpens telefonsupport igår för att kolla var den bästa placeringen av airmove 2,0 bäst placeras (inköpta på polarpumpen). Jag hade mailat planritningen av huset som killen inte kunde tyda, hur svårt kan det vara..? Han förstod inte ens dörr-symbolerna och var totalförvirrad och kunde inte alls ge mig något besked. Jag har löst frågan själv genom att läsa på. Så svårt var det inte, men jag hade gärna fått supporten ifrån försäljaren/polarpumpen av luftförflyttarna istället.
 
Mats-S
Installerade en Mitsubishi Electric FH25 LLVP för 2½ år sedan via Polarpumpen.
Allting fungerade klockrent, killarna som kom och installerade var trevliga och kunniga. Har inte haft ett enda problem med den installationen.
En nära släkting anlitade även han Polarpumpen, samma positiva intryck från honom.

Så det här kan nog variera, tråkigt för TS att det gick så snett.
 
  • Älska
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
De flesta som har fungerande anläggningar är nog nöjda. Problemen med Polarpumpen verkar uppenbara sig när nånting krånglar och man vill ha hjälp.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 5 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Installerade en Mitsubishi Electric FH25 LLVP för 2½ år sedan via Polarpumpen.
Allting fungerade klockrent, killarna som kom och installerade var trevliga och kunniga. Har inte haft ett enda problem med den installationen.
En nära släkting anlitade även han Polarpumpen, samma positiva intryck från honom.

Så det här kan nog variera, tråkigt för TS att det gick så snett.
Har någon av er behövt reparera er värmepump?
 
Mats-S
Nope,
valde Mitsubishi Electric eftersom det är en av dom absolut mest felfria LLVP som man kan köpa, allt enligt flera märkesoberoende reparatörer som inte snackar upp ett märke pga kickbacks.
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
satt och jämförde produkter billigast är dom inte heller samma produkt var 10000 kr billigare här nere

sverige brukar ha bättre priser på värmesystem så nåt skumt är det med Polarpumpen
 
M maria01 skrev:
satt och jämförde produkter billigast är dom inte heller samma produkt var 10000 kr billigare här nere

sverige brukar ha bättre priser på värmesystem så nåt skumt är det med Polarpumpen
Ingen koll alls på priser jämfört med Frankrike som du verkar bo i men det brukar inte vara exakt samma modellbeteckningar så det kan finnas skillnader.
Postorderföretag är många gånger inte billigast men man ser rätt ofta röda rea priset och ett rätt högt ”ordinarie” pris som man kan bli lurad av.
 
C Comfort Thomas skrev:
Ingen koll alls på priser jämfört med Frankrike som du verkar bo i men det brukar inte vara exakt samma modellbeteckningar så det kan finnas skillnader.
Postorderföretag är många gånger inte billigast men man ser rätt ofta röda rea priset och ett rätt högt ”ordinarie” pris som man kan bli lurad av.
https://www.polarpumpen.se/varmepum...kw-t-cap-3-fas-luft-vattenvarmepump/p-1533244

https://www.climamarket.eu/fr/chaud...uS5Ce3njSifVd5jbsHUUMqV5EO6y7KFMaAupFEALw_wcB

ser du nån skillnad
 
M maria01 skrev:
sverige brukar ha bättre priser på värmesystem så nåt skumt är det med Polarpumpen
Sverige brukar väl ha ganska höga priser generellt jämfört med många andra europeiska länder? Det är bara att kolla på t ex bildelar eller byggmaterial så som fönster, dörrar, radiatorer, etc.
 
M maria01 skrev:
[länk]

[länk]

ser du nån skillnad
Modellbeteckningen ser inte ut att vara samma om jag såg rätt , vet ej skillnaden på dom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.