I vårt fritidshus har vi en frånluftsvärmepump Nibe F-370 CU 3x400V som är ca 1 år gammal. Jag har kopplat upp den mot NIBE-uplink så jag kan justera värmen från appen.

Eftersom vi är i huset på helger så sätter vi ner temperaturen i huset när vi åker och höjer före vi åker dit. Just nu har vi mellan 16-17 grader i huset (enligt Verisures rökdetektorer - obs taktemperatur). För några dagar sedan fick jag ett "informationsmeddelande" via appen att frånluftstemperaturen är för låg (enligt appen 15,8 grader just nu) och pumpen går därför enbart på el.

Är det ett problem för pumpen att enbart gå på el?

Skulle det kunna vara mer lönsamt att höja temperaturen i huset några grader och då kunna använda frånluften?
 
Det är framför allt ett problem för plånboken att pumpen går på el. Det är ett känt fenomen att många frånluftvärmepumpar behöver minst ~16 grader för att kompressorn ska gå.

Rent generellt så är en frånluftvärmepump en ganska dålig lösning i ett fritidshus. Värmepumpen ska återvinna spillvärme från ventilationsluften, men i ett hus som står helt tomt blir det inte särskilt mycket spillvärme.
Det finns modernare värmepumpar som dels klarar lägre temperatur och dels kyler avluften mer så man kan spara några kronor mer, men det är en klen tröst för er.
 
useless useless skrev:
Det är framför allt ett problem för plånboken att pumpen går på el. Det är ett känt fenomen att många frånluftvärmepumpar behöver minst ~16 grader för att kompressorn ska gå.

Rent generellt så är en frånluftvärmepump en ganska dålig lösning i ett fritidshus. Värmepumpen ska återvinna spillvärme från ventilationsluften, men i ett hus som står helt tomt blir det inte särskilt mycket spillvärme.
Det finns modernare värmepumpar som dels klarar lägre temperatur och dels kyler avluften mer så man kan spara några kronor mer, men det är en klen tröst för er.
Tack för svar! Lite så jag misstänkte. Förra ägarna bodde permanent i huset och behövde aldrig fundera kring detta. Men det är ju ändå lönsamt att dra ner värmen när vi inte är där än att ligga på 20 grader då.
 
En liten besparing gör ni såklart genom att dra ner tempen till ~17 grader. Drar ni ner lägre så att värmepumpen går på el blir det snarare dyrare istället.
 
  • Gilla
Joacim Fredriksson
  • Laddar…
Joacim Fredriksson Joacim Fredriksson skrev:
I vårt fritidshus har vi en frånluftsvärmepump Nibe F-370 CU 3x400V som är ca 1 år gammal. Jag har kopplat upp den mot NIBE-uplink så jag kan justera värmen från appen.

Eftersom vi är i huset på helger så sätter vi ner temperaturen i huset när vi åker och höjer före vi åker dit. Just nu har vi mellan 16-17 grader i huset (enligt Verisures rökdetektorer - obs taktemperatur). För några dagar sedan fick jag ett "informationsmeddelande" via appen att frånluftstemperaturen är för låg (enligt appen 15,8 grader just nu) och pumpen går därför enbart på el.

Är det ett problem för pumpen att enbart gå på el?

Skulle det kunna vara mer lönsamt att höja temperaturen i huset några grader och då kunna använda frånluften?
Om huset är stort som en villa och har en traditionell frånluftsvärmepump med ganska liten kompressor kan man spara en del energi genom att komplettera med en bra luftluftvärmepump oavsett permanent- eller fritidshus. Kompressorn i F370 klarar kanske värmen i huset ner till ca 6° ute om man snålar med varmvattnet och sedan måste el-patronen arbeta allt mer och på vintern blir det väldigt mycket el-patron.
 
  • Gilla
Joacim Fredriksson
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om huset är stort som en villa och har en traditionell frånluftsvärmepump med ganska liten kompressor kan man spara en del energi genom att komplettera med en bra luftluftvärmepump oavsett permanent- eller fritidshus. Kompressorn i F370 klarar kanske värmen i huset ner till ca 6° ute om man snålar med varmvattnet och sedan måste el-patronen arbeta allt mer och på vintern blir det väldigt mycket el-patron.
För att förstå så har jag gjort tre scenarier 1-3 nedan. (man skulle nog kunna ha fler...)
1. Fullt med folk i huset ca 20 grader: optimalt för frånluftspumpen utnyttjar spillvärmen maximalt
2. Tomt hus ca 16 grader och över 6 grader ute: värmepump + elpatron
3. Tomt hus ca 16 grader och under 6 grader ute: främst elpatron
Kan man resonera så här?
 
Nja, låter lite krokigt. Allt handlar om värmeförluster ut och värmeeffekt in. Huset förlorar värme via ventilationen, via transmission genom golv, väggar och tak samt lite grann infiltrationsförluster via oplanerat luftläckage. Huset tillförs värmeeffekt via värmesystemet, via diverse hushålls-apparater, belysning och hemelektronik, via solinstrålning och via människor i huset (ca 100 W per person). Kompressorn i F370 ger ca 2 kW när den går så du ska inte ha lägre än 17° inne för att inte riskera att den stoppar.
 
  • Gilla
Joacim Fredriksson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.