Mats-S
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Kan man koppla cykellysen kan man koppla elcentraler, vad kan gå fel liksom?
Ofta har det känts som att det är svårare att få ett cykellyse att fungera :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Mats-S
.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hey, det är inklusive fika och lunch hos Ahlsell också!
Nänänä, försök inte.
Ahlsell serverar bara (mut)frukost.!

Det vet alla (host)elektriker(host) som har suttit där från öppning till 9-fikat... :cool::crysmile:
 
  • Gilla
Panters och 1 till
  • Laddar…
Stämmer det att det var halvdag för svagström?!
 
  • Gilla
  • Haha
cdx873v och 2 till
  • Laddar…
April,April
 
  • Haha
maCsSwe
  • Laddar…
Inte värre än de som jobbat i skogen i 30 år måste ha behörighet (gått kurs) att fälla träd på kommunal mark.

De betraktades också som ett april skämt men var verklighet.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Finns det behörigheter för trädfällning? Jag bortser nu från motorsågskörkort.
 
L
Jag är glad över att ha hittat en elektriker som låter oss dra slangar, sätta upp dosor, allt förutom just installeringen utförs av oss. Så sparar vi en hel del pengar och elektrikern har hursomhelst fullt upp med jobb nu i byggboomen. Jag har också reflekterat över hur mycket elmaterial man kan köpa på biltema, bauhaus etc., det är ju uppenbarligen så att många gör jobbet själva redan.
 
L LyckansHus skrev:
Jag är glad över att ha hittat en elektriker som låter oss dra slangar, sätta upp dosor, allt förutom just installeringen utförs av oss. Så sparar vi en hel del pengar och elektrikern har hursomhelst fullt upp med jobb nu i byggboomen. Jag har också reflekterat över hur mycket elmaterial man kan köpa på biltema, bauhaus etc., det är ju uppenbarligen så att många gör jobbet själva redan.

Jag är glad att jag har hittat en polis som låter mig köra för fort, köra mot rött mm. Jag slipper betala böter och polisen har ju ändå fullt upp nu med all gängkriminalitet. Det går ju att köpa trimdelar på Biltema, etc så det är ju uppenbarligen så att många kör för fort redan.



Ja, det var kanske lite ironiskt, men dock en väldigt relevant jämförelse utifrån hur lagarna ser ut...
 
  • Haha
  • Gilla
CCPusher och 2 till
  • Laddar…
A
Fario Fario skrev:
Finns det behörigheter för trädfällning? Jag bortser nu från motorsågskörkort.
Nja krav på avlagda prov och dokumentation..på praktiskt och teoriskt prov... motorsågskörkort är en produkt... inget krav..
 
  • Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
L
useless useless skrev:
Jag är glad att jag har hittat en polis som låter mig köra för fort, köra mot rött mm. Jag slipper betala böter och polisen har ju ändå fullt upp nu med all gängkriminalitet. Det går ju att köpa trimdelar på Biltema, etc så det är ju uppenbarligen så att många kör för fort redan.



Ja, det var kanske lite ironiskt, men dock en väldigt relevant jämförelse utifrån hur lagarna ser ut...
Till skillnad från att köra för fort är det lagligt att utföra dessa arbeten själv som jag nämnde. Så din liknelse stämmer ju inte, men jag är glad över att du roar dig ;)
 
  • Haha
Lulaua
  • Laddar…
L LyckansHus skrev:
Till skillnad från att köra för fort är det lagligt att utföra dessa arbeten själv som jag nämnde.
Du begår brott när du "dra slangar, sätta upp dosor". Det finns ingen elektriker i världen som kan förändra detta faktum.
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Du begår brott när du "dra slangar, sätta upp dosor". Det finns ingen elektriker i världen som kan förändra detta faktum.
gör han? :thinking:
utan elkabel installerad?
sätta upp dosa utan kabel tror jag är okej..
samt att dra slang... Utan att ha en installerad kabel...
 
  • Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
Du får göra mycket jobb, dra slang inkl sladd, sätta dosor mm helt utan tillstånd.
Kravet är en behörig installation. En behörig elektriker som kopplar och godkänner.
Allt annat här är bara fack chafs.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Maskintok skrev:
sätta upp dosa utan kabel tror jag är okej..
samt att dra slang... Utan att ha en installerad kabel...
Nej du tror fel! Är slang/dosa avsedd för elinstallation är det inte tillåtet för en lekman att utföra arbetet. Det är utrett in i absurdum.

Att det sen förekommer hela tiden och att "ingen" bryr sig är en annan sak men att det är brottsligt att dra slang och spika dosor avsedda för starkström är fullkomligt glasklart!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.