K Kurtivan skrev:
Härligt att äntligen se en sommarstuga som inte är ett fritidshus för ett par miljoner.
Har gjort den resan från -84 som delägare och -03 ensam ägare. Från enkel sommarstuga till fritidshus.
Och därför tjatar om att planera! Allt utifrån erfarenhet vad som krävs, där vår riktiga planering påbörjades först -03 när man kunde själv kunde bestämma.
 
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Husgrunden är totalt katastrof.
Tycker du överdriver rejält men visst finns det förbättringspotential som en mäklare skulle ha sagt....
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Vissa plintar är dessutom byggda med asbeströr.
Spelar det någon roll?
 
  • Gilla
Flintylaren och 3 till
  • Laddar…
Det är klart att det går att åtgärda, men jag tycker det ser fördjävligt ut.
Konstruktionen på bjälklaget ser hemsk ut och plintarna står def. inte på tjälfritt djup.
Det är det som är problemet. Man får helt enkelt försöka gräva sig ner typ 120 cm vid varje plint och montera en ny, för så länge de står på tjälfarlig mark för grunt, så kommer det att röra sig upp och ner varje år.
 
Jag skulle vilja se bilder på insidan av stugan, där finns nog att göra...
 
J Johnsson 56 skrev:
Man får helt enkelt försöka gräva sig ner typ 120 cm vid varje plint
Fast det finns massor av byggnader som inte har denna perfekta grundläggning men ändå står stilla nog för att fungera väl. Vi behöver inte skrämma upp TS utan mitt råd är att börja använda kåken och njuta av det nya fritidshuset och ta problemen när de kommer. Hus kommer alltid att kräva underhåll och jag tror inte detta är värre än väldigt många andra fritidshus.
 
  • Gilla
Flintylaren och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det finns massor av byggnader som inte har denna perfekta grundläggning men ändå står stilla nog för att fungera väl. Vi behöver inte skrämma upp TS utan mitt råd är att börja använda kåken och njuta av det nya fritidshuset och ta problemen när de kommer. Hus kommer alltid att kräva underhåll och jag tror inte detta är värre än väldigt många andra fritidshus.
Håller med dig helt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
LindaE84 LindaE84 skrev:
Hej!

Jag har precis skrivit kontrakt för ett fritidshus men då jag inte var på plats själv gick min svärfar i god för mig.
Jag har upptäckt flera vad jag ser är extremt allvarliga problem men som min svärfar hävdar inte är något jag behöver oroa mig för.

Huset är byggt på 70-talet med sparsamma renoveringar sen dess.
Verkar främst vara allvarliga problem med grunden till huset. Ser ut som någon plastmatta har lossnat, att vissa pelare står helt snett, att jorden luckrats upp och känns allmänt ostabil?

All hjälp uppskattas verkligen då jag börjar få panik inför mitt köp... Är det så allvarliga problem som jag innbillar mig?
Ser ut som att man har fixat lite allteftersom huset har satt sig.
Det kommer nog fortsätta kräva fix "då och då" om man inte tar tag i det och gräver ned nya plintar (på tillräckligt djup/med tillräcklig stabilitet).
Man får bli lite skitig och krypa under huset, höja upp med domkraft på ställe efter ställe och stämpa upp eller sätta nya plintar så huset kommer i våg.

Ser ut som en klassisk "stuga", jag byggde en själv för ett par år sen och också med tiden satte sig lite med ett par plintar som inte satt optimalt. När den väl hade satt sig så var det dock iofs inga problem och två-tre av plintarna gjorde jag faktiskt inget åt (det var mest estetiskt), medans tre st satte jag om efter ett par år (då det varje år blev sättningar på våren).

PLasten, med isolering under, kanske bör ses över - kanske kan man sätta masonit/trossbottenskivor istället. Eller tilläggsisolera med EPS underifrån som man skruvar med brickor tex...

Du kommer nog hitta massa småsaker med tiden. Det viktigaste är ju att huset är tätt nu när du flyuttar in, annars bör du se till det i första hand. Det andra är ju det man tillbringar somrarna med att fixa :)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det finns massor av byggnader som inte har denna perfekta grundläggning men ändå står stilla nog för att fungera väl. Vi behöver inte skrämma upp TS utan mitt råd är att börja använda kåken och njuta av det nya fritidshuset och ta problemen när de kommer. Hus kommer alltid att kräva underhåll och jag tror inte detta är värre än väldigt många andra fritidshus.
Helt enig där.
Börja använda stuga och fixa allteftersom. Antingen fixar man grunden för steg/håller den i schack genom att justera när det behövs, eller tar tag i det "totalt" någon sommar...
 
  • Gilla
Flintylaren och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det finns massor av byggnader som inte har denna perfekta grundläggning men ändå står stilla nog för att fungera väl. Vi behöver inte skrämma upp TS utan mitt råd är att börja använda kåken och njuta av det nya fritidshuset och ta problemen när de kommer. Hus kommer alltid att kräva underhåll och jag tror inte detta är värre än väldigt många andra fritidshus.
Ja, det finns massor av hus som inte står på tjälfarlig mark, men om de gör det, så måste man ner till tjälfritt om man vill ha kvar huset i framtiden.
 
J Johnsson 56 skrev:
Ja, det finns massor av hus som inte står på tjälfarlig mark, men om de gör det, så måste man ner till tjälfritt om man vill ha kvar huset i framtiden.
Om man vill att det ska stå underhållsfritt i framtiden ja.

Som synes så står huset kvar 38 år efter bygget än så länge trots nuvarande konstruktion.
Rätar man upp de nuvarande och fortsätter att åtgärda dem i ungefär samma tempo som gjorts de senaste 4 decennierna så står det nog kvar tills dess att det är något annat än grunden som gör att man vill riva huset. (Rätt få hus står ju mer än i något århundrade innan de anses behöva bytas ut av någon orsak)
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Beror på vad ts vill använda det nyinköpta huset till! Stå kvar i 40 år till som en 70-tals sommarstuga eller skapa ett fritidshus som kan användas större delen av året och förbättrad standard.;)

Om det vet vi inte, har lyft de funderingarna tidigare med ts har ännu inte svarat.
Utan att få mera input från ts blir det "hur långt är ett snöre".
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om man vill att det ska stå underhållsfritt i framtiden ja.

Som synes så står huset kvar 38 år efter bygget än så länge trots nuvarande konstruktion.
Rätar man upp de nuvarande och fortsätter att åtgärda dem i ungefär samma tempo som gjorts de senaste 4 decennierna så står det nog kvar tills dess att det är något annat än grunden som gör att man vill riva huset. (Rätt få hus står ju mer än i något århundrade innan de anses behöva bytas ut av någon orsak)
Jag byggde en koja för 55 år sedan som står kvar, så ditt råd är nog det bästa....
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Hej igen & tack för alla svar! Så snällt av er alla verkligen... Jag har varit uppe i stugan nu & tittat för första gången och det känns rätt hopplöst. Verkar vara så mycket problem som bara följer efter varandra. Har lagt in ett par bilder från innefrån stugan med massa problem som jag ser från mitt håll. Sviktande tak, sprickor i vägg, vinden verkar vara helt katastrof?? En del av taket hade tydligen brakat in för 20 år sedan, vilket gjorde att det finns en fuktskada på ena spånskivan i taket i vardagsrummet. Ska vara åtgärdat sägs det men.... ?? Men då har kanske fukten spridit sig till fler ställen??

Eftersom ni frågade så kommer huset egentligen mest användas som sommarstuga typ, men känns som att det finns risk för mögel eller massa andra problem som gör att det inte ens är beboligt att vara där just nu...
 
  • Förfallen vind med skadade takpannor, sviktande träbjälkar och synliga fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak i stuga med synliga träbjälkar och fuktfläckar på spånskivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vind med fuktskador och isoleringsmaterial synligt mellan träreglar, en del av taket syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med gamla isoleringsmaterial och synliga träbjälkar, tecken på möjlig fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad träpanel med fuktfläckar och mögelskador bakom rörledningar i en stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiörbild av ett rum i en stuga som visar sprickor i taket och sviktning som kan tyda på strukturproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett hörn av ett rum som visar sviktande tak och sprickor i väggpanelen, tecken på potentiell fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktskada på spånskiva i taket med synlig mörk fläck och exponerade träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en skadad träbjälke och brun väggspånskiva med mögel- och fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närvaro av fuktskada syns på spånskivevägg, tydliga tecken på skador och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak i stuga med synlig svikt och sprickor som kan tyda på vattenskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak med synlig spricka och svikt nära trälisten i en stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en försummad vind med skadat isoleringsmaterial och exponerade träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med synliga träbjälkar, isoleringsmaterial och skenor av ljus från ficklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat vindsutrymme med exponerad isolering, trästolpar och sprickor i svart takmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak i stuga med synliga träbjälkar och skadad spånskiva samt sviktande delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinden i en stuga med tydliga tecken på skador; synliga träbjälkar, sviktande delar och isoleringsmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad stuga med problematisk vind, synliga sviktande takdelar och tecken på fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade träbjälkar och isolering i en vind med tecken på förfall och fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med synliga träbjälkar, isoleringsmaterial och skadade takplattor som indikerar underhållsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inga direkt stora problem. Takplåten borde väl lyftas upp och sen läggas lite råspont och papp under. För att slippa kondens.
Lite hängande tak och någon gammal fuktfläck borde inte vara så farligt.
Sprickor i väggar är inte ovanligt i hus byggda av trä. I vanliga fall döljs de av lister mm.
 
  • Gilla
Flintylaren och 10 till
  • Laddar…
I övrigt ser ju vinden frisk och bra ut.
 
  • Gilla
Flintylaren och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.