Jag har 2 st 100W solceller som är kopplade till regulator och två bilbatterier a 80Ah men skulle vilja ha en hyfsat billig permanent amperemeter så man kan se hur mkt ström som kommer ifrån panelerna.
Några förslag ?
 
useless useless skrev:
[länk]


tack men jag tror att den ofta laddar ngn enstaka A och då blir det väldigt litet utslag på denna ...
 
Hm vet inte om jag fattat rätt men detta ser ut att vara bara mätartavlan ?!


Tomtom79 Tomtom79 skrev:
[länk]

Något sånt här?
 
O olah46 skrev:
Hm vet inte om jag fattat rätt men detta ser ut att vara bara mätartavlan ?!
Ja, länkade fel där. klickade vidare lite och tog fel länk.

https://se.rs-online.com/web/c/automation-control-gear/process-control/ammeters/

Där hittar du lite matnyttigt. Åtminstone kan man filtrera lite och se vad utbud är och ungefär vilka priser man kan tänka sig. Sen kan man säkert hitta på andra ställen eller ebay när man är redo att köpa.

Blir ju ofta så att man har en tanke från början med en enkel visare, sen kanske man inser att om man vill kunna se lite detaljer vid 0-2 A samtidigt som man vill kunna se när den laddar för fullt på 16A så kanske en digital variant för någon hundring mer är rätt väg att gå. Hellre än att först köpa och montera en 0-40A och sen inse sitt misstag och börja om med en annan typ :)
 
  • Gilla
olah46
  • Laddar…
O olah46 skrev:
Det är möjligt att jag inte förstår men kan verkligen 50A gå igenom denna som det står eller behövs ngt mer? Kablarna ser tunna ut - eller ??
Strömmen går genom shuntmotståndet. Det ser ut att klara 50A.
Oklart dock om det ingår till den billigaste varianten av mätaren. Den här har iallafall en shunt med på bilderna:
https://www.amazon.se/DollaTek-LED-skärm-voltmeter-amperemätare-spänningsströmmätare/dp/B081JMSQ5B/

Digital voltmeter och amperemätare med röd och blå LED-skärm och ett shuntmotstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
olah46
  • Laddar…
Jag brukar köra med den här från Aliexpress. Bara att leta på DC volt meter så kommer den upp från många olika säljare. Den visar också spänning och inkommande effekt. Och totala produktionen nere till höger. Mätaren klarar 20A så du behöver ingen shunt till dina paneler:

DC voltmeter monterad på vägg visar spänning, ström, effekt och energiförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
olah46
  • Laddar…
Den ser toppen ut , vill helst inte köpa ifrån Amazon men jag kanske kan hitta den annorstädes.
"Shunt" är det den till vänster på bilden ?


F Finndjävel skrev:
Jag brukar köra med den här från Aliexpress. Bara att leta på DC volt meter så kommer den upp från många olika säljare. Den visar också spänning och inkommande effekt. Och totala produktionen nere till höger. Mätaren klarar 20A så du behöver ingen shunt till dina paneler:

[bild]
 
O olah46 skrev:
Den ser toppen ut , vill helst inte köpa ifrån Amazon men jag kanske kan hitta den annorstädes.
"Shunt" är det den till vänster på bilden ?
Japp, det är en 100A shunt. Men du behöver ingen sån då två 100W paneler kommer att producera 12-15Ampere.
 
Et shuntmotstånd är aldrig fel. Dels slipper köra hela strömmen genom instrumentet och dels slipper man bli strömlös om instrumentet går sönder.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det funkar också, men bukar vara lite mindre exakt. Dock är det kanske inte större fel på den än ett billigt shuntmotstånd från Kina...
 
  • Gilla
olah46
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.