Hur hade ni gjort? Vi har köpt 60-tals hus och tänkte göra om en del. Vi snackar nya golv, flytta väggar, takfönster etc. Frun har redan en massa idéer men för skoj skull tänkte jag höra hur ni hade gjort om detta hus om ni renoverat det. Jag tänker disposition, hur hade ni planerat ytorna?

Vi har tre barn så 4 sovrum är ett måste.

Övre planritning av ett hus med fyra sovrum, hall och WC, markerade med bokstäver G för garderober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bottenvåningsplan av 60-talshus med vardagsrum, kök, matrum, sovrum, garage och hobbyrum tydligt markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fler bilder: https://historiskahem.se/object/OBJ18440_1889037130#gallery_images-1

Alla tips och idéer är välkomna! :)
 
Redigerat:
  • Gilla
JonasTu
  • Laddar…
Vilket coolt hus!

Jag skulle vilja påstå att det redan är en bra och genomtänkt planlösning som det är! Det finns dessutom redan de sovrum ni behöver plus ett extra, om ni kan tänka er att använda genomgångsrummet på övervåningen som sovrum också. Annars går det att använda som ett lite mer privat sällskapsrum, till skillnad från vardagsrummet på nedervåningen.
En planlösning är en noga uttänkt helhet, och det är långt ifrån alltid en radikal förändring med rivna eller flyttade väggar blir bättre än utgångsläget.
 
  • Gilla
gaia och 9 till
  • Laddar…
Tycker också det är en bra planlösning.

Genomgångsrummet där uppe kan ju agera allrum.

Möjligen så hade jag öppnat väggen mellan kök och matplats för att få in en köksö och således få mer arbetsyta + mer sammanhängande kök/matplats. Väggen mot v-rum hade jag dock låtit vara.

En annan sak jag hade funderat kring är ytterligare ett badrum. Så om det är någon del av huset jag sett till att se över så är det garage/tvätt/hobbyrum. Lite ommöblering där och ni bör kunna få in ett till badrum och få till en bättre tvättstuga
 
  • Gilla
  • Älska
partyoverallt och 1 till
  • Laddar…
Jag hade absolut kollat möjligheten att ta bort väggarna vid matrummet så man får en mer öppen planlösning vid kök/vardagsrum. Kanske även väggen på övervåningen mellan övre hallen och genomgångsrummet.

Det är en smaksak, själv gillar jag inte en massa "onödiga" små rum.
 
Jag hade inte gjort så stora ingrepp faktiskt, tycker i princip det ser bra ut som det är! Hade kanske gjort några småjusteringar som dessa:
Grundplan av ett hus med markerade småjusteringar i köksområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av övre våningsplan med handskrivna justeringar för två barnrum, ett föräldrasovrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Håller med ovan. 60-talshus har generellt väldigt funktionella planlösningar. Men som ovan tycker jag att sovrummet vid trappan är ett alllrum och att väggen mellan kök och matsal ska ner. De rummen känns lite små och trista för funktionen.
 
  • Gilla
partyoverallt
  • Laddar…
Tack för gryma tips. Efter ovan och lite snack med de nya grannarna är utkastet enligt följande, men vi ritar om varje dag :D

Övre plansritning av ett hus med sovrum och badrum, markerade ändringar i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av ett hus med markerade rum som vardagsrum, kök och sovrum, vissa med egna anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Fler tips välkomnas! :)
 
Om ni nu vill ha alla sovrum på ovanvåningen så hade jag nog hellre satsat på att dela upp det stora sovrummet i 2 också för att kunna ha ett allrum där uppe.

Mot framsidan hade jag ersatt ena eller båda takfönstrena med en kupa likt de befintliga.

På baksidan hade jag satt en dubbelkupa och gjort det rummet något större, så att det är möjligt att få in en dubbelsäng :cool:

Jag hade inte gjort om sovrummet där nere likt ert förslag. Köket är välplanerat idag och samma layout som är idag är fördelaktig att behålla men med en köksö som tillägg.

I tvättavdelningen hade jag gjort hobbyrummet något mindre och flyttat ner dörren så man kunnat ha inredning mot köksväggen.

Kanske räcker det med ett duschrum? Då tar det upp lite yta och mer kan användas till tvätt.
 
  • Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
Åh grattis, ni köpte detta fina! Övervägda att flytta igen när jag såg radhuset på Hemnet, älskar det :)
Åh, var varsamma! Jag tycker er lösning på ovanvåningen kan funka, gör väggen enkel att ta ner om man vill återställa. Däremot hade jag nog inte lagt ner pengar på takkupan, men om den ska göras så behöver den ju bli lika snygg med takvinkeln som de befintliga. TV-rum där nere löser andra tankar om ett sådant där uppe.
Köket däremot: jag hade behållt den supersmarta infällda delen av kyl, frys och skafferi men självklart skaffat inbyggnadvarianter som skapar en snygg och slät linjerad vägg. Så gjorde vi i förra radhuset från -68 (kan skicka bild om du vill) Att flytta dörren till kontoret kommer bara att stöka till det och skapa en sluten yta vid entrén som inte behövs. Sparade pengar med! Väggen till matrummet ska självklart ner och jag hade flyttat diskhon och centrerat den över det vackra fönsterpartiet där arbetsbänken i köket är. På så sätt kan spisen hoppa in ett hack och inte kännas för nära öppningen till ytan där bakom. En långsmal köksö hade jag absolut satsat på men behållt matrumsytan golvmässigt intakt så att ett stort matbord får plats där.
Grattis igen! :)
 
  • Gilla
partyoverallt
  • Laddar…
Ungefär så här vad gäller köket. Eller ett runt matbord såklart. Köksön blev aningens bred på bilden bara :)

Sovrummet uppe, det nya mindre, varför är det en knyck på väggen? Om tanken är en garderob hade jag istället köpt ett klädskåp till barnrummet och haft mycket av kläderna på annat ställe istället. Min syster har en stor garderobsvägg i tvättstugan med de flesta av barnens kläder, enkelt och smidigt och behöver inte bäras henom huset.
Gör ni väggen rak in till vad som då blir en slags genomgångsklk kan ni ha en sådan där stor dubbelbyrå, ex Hemnes med 4x2 lådor längs med väggen mot nya sovrummet. En sådan har vi med alla barnens kläder i idag. Med snygga tavlor över och bordsbelysning blir det riktigt fint.

Översiktsritning av husets planlösning, inklusive köksö, sovrum och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Lengan skrev:
Ungefär så här vad gäller köket. Eller ett runt matbord såklart. Köksön blev aningens bred på bilden bara :)

Sovrummet uppe, det nya mindre, varför är det en knyck på väggen? Om tanken är en garderob hade jag istället köpt ett klädskåp till barnrummet och haft mycket av kläderna på annat ställe istället. Min syster har en stor garderobsvägg i tvättstugan med de flesta av barnens kläder, enkelt och smidigt och behöver inte bäras henom huset.
Gör ni väggen rak in till vad som då blir en slags genomgångsklk kan ni ha en sådan där stor dubbelbyrå, ex Hemnes med 4x2 lådor längs med väggen mot nya sovrummet. En sådan har vi med alla barnens kläder i idag. Med snygga tavlor över och bordsbelysning blir det riktigt fint.

[bild]
Yes knycken som du nämner är menat att vara garderob. Rummet är litet som det är och att ställa in fler möbler hade tagit för mycket av golvytan tänker vi. Därav garderob där. Sedan har jag 2 döttrar och en son. Tjejerna kommer nog fylla en garderob av denna storlek och sedan börja bära ut mina kostymer för att få in sina klänmningar i min garderob i framtiden :D, så mycket förvaring som möjligt försöker vi få till :)
 
L Lengan skrev:
Att flytta dörren till kontoret kommer bara att stöka till det och skapa en sluten yta vid entrén som inte behövs.
syftet med detta var att få in ljuset från södersidan (kontoret). det ska vara skjutdörr också tänker vi
 
Var rädd om det fina parkettgolvet som finns!
 
  • Älska
  • Gilla
partyoverallt och 1 till
  • Laddar…
Aha, men kan inte innehavaren av det mindre sovrummet ha sina kläder i den snygga grnomgångsklk istället då? Och i föräldrasovrummet få plats med fler garderober där? Håller med om att plats för kläder behövs men hade inte valt att göra en knyck, låser dessutom väggen mitt på till att enbart dölja en garderobsdörr :) Beroende på ålder räcker ju en byrå länge för barnkläder har jag märkt.
 
Jag förstår! Älskar söderljuset.

Kanske ska ni göra ett magiskt kök och matrum så här istället då? Med ett snyggt kontor där matplatsen ligger idag? Bygger på att man får bygglov för likadana pardörrar ut från det befintliga köksfönstret hade nog jag tyckt. Även om man inte använder dem särskilt många månader om året.
Ritning av ett hus med förslag på ombyggt kök och kontorsyta, inklusive pardörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.