Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Husgrunden är totalt katastrof.
Känns väl som att ta i lite va? Ja, den behöver ju absolut åtgärdas, så en domkraft kan vara en lämplig inflyttningspresent från Svärfar, men majoriteten av plintarna är ju räta och det har ju placerats mellanlägg lite här och där, så man ser ju att det har justerats allt eftersom.
(Dessutom ser det ju ut att vara bra kryp-höjd och inte allt för obekvämt att ta sig runt)

Vissa plintar är dessutom byggda med asbeströr.
Ja? Det är ju strålande i det här fallet. De kommer ju hålla för evigt. Snudd på lika bra som om de placerat granitblock där. Visst, man behöver inte slipa ned dem och andas in dammet varje sommar, det är ohälsosamt i längden.

Det är nödvändigt att göra en ordentlig grundläggning innan du gör någon annan renovering på huset.
Vad menar du med grundläggning? Det är ju ett hus som ska ha plint-grund och så länge plintarna står upp och regelverket är plant så finns det väl inget hinder från att göra vad man vill inne i huset?
(Visst, jag skulle undvika kakel och klinkers som ytmaterial)
 
  • Gilla
MrMagoo82 och 13 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
kan vara fiber cement rör ser ju lika dana ut
Ett fibercementrör ifrån 70-talet är med allra största sannolikhet just asbest som utgör fibrerna.
 
  • Gilla
emilvikstrom och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Känns väl som att ta i lite va? Ja, den behöver ju absolut åtgärdas, så en domkraft kan vara en lämplig inflyttningspresent från Svärfar, men majoriteten av plintarna är ju räta och det har ju placerats mellanlägg lite här och där, så man ser ju att det har justerats allt eftersom.
(Dessutom ser det ju ut att vara bra kryp-höjd och inte allt för obekvämt att ta sig runt)

Det är en salig blandning av olika plintar och uppmurade stöd och någon stubbe det kallar jag katastrof. I min värld så gör man alla stödpunkter med samma material så man får en enhetlig grundläggning utan massa uppallningar och toksneda plintar samt nyare plintar i bättre skick.

Ja? Det är ju strålande i det här fallet. De kommer ju hålla för evigt. Snudd på lika bra som om de placerat granitblock där. Visst, man behöver inte slipa ned dem och andas in dammet varje sommar, det är ohälsosamt i längden.

flera av asbestplintarna lutar kraftigt och rimligtvis borde även någon som ser rak ut på bilderna var för låg.


Vad menar du med grundläggning? Det är ju ett hus som ska ha plint-grund och så länge plintarna står upp och regelverket är plant så finns det väl inget hinder från att göra vad man vill inne i huset?
(Visst, jag skulle undvika kakel och klinkers som ytmaterial)
huset har plintgrund som är en form av grundläggning som är ganska vanlig på fritidshus. Men eftersom grundläggningen är för dåligt gjord så har huset satt sig och förmodligen behöver det lyftas på sina ställen så att bjälklaget blir plant och i våg. När man gör det ingreppet så kommer golv/väggar och tak röra sig så risken för sprickor i husets ytskikt är överhängande. Sedan bör man absolut gräva djupare och göra plintarna stadigare än tidigare så att man slipper sättningar i huset som skapar skador både på ytskikt men även konstruktion.
 
  • Gilla
EM.A och 1 till
  • Laddar…
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Ett fibercementrör ifrån 70-talet är med allra största sannolikhet just asbest som utgör fibrerna.
vem säger att den är samma tids ålder som huset
 
M maria01 skrev:
vem säger att den är samma tids ålder som huset
Utseendet på röret säger mig att det är ett fibercementrör av asbestfibrer. Jag har varit med om många sådana rör som demonterats i hus alla har varit asbestsarmerade. Även staketstolpar och plintar till olika byggnadsdelarna varit av samma sort med asbest som armering. Därför är det troligt att även dessa är med asbest. Har du sett sådana rör som inte påvisat asbest som armering vid provtagning?
 
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Utseendet på röret säger mig att det är ett fibercementrör av asbestfibrer. Jag har varit med om många sådana rör som demonterats i hus alla har varit asbestsarmerade. Även staketstolpar och plintar till olika byggnadsdelarna varit av samma sort med asbest som armering. Därför är det troligt att även dessa är med asbest. Har du sett sådana rör som inte påvisat asbest som armering vid provtagning?
sluta skräma folk om asbest röret är inte farligt för nån där det sitter
 
  • Gilla
StorTummen och 9 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
sluta skräma folk om asbest röret är inte farligt för nån där det sitter
Exakt. Så länge rören står där dom står är det ingen fara. Fattar inte denna panik över asbest som inte rör sig ett dugg. Ge bara F i att börja såga i ett rör så det dammar. Och ska dom tas bort så ska de lämnas till en deponi som tar emot asbest - oftast mot en avgift per ton. Och ja - privatpersoner får lov att ta bort mindre mängder asbest.
 
  • Gilla
Flintylaren och 6 till
  • Laddar…
K krillan skrev:
Plasten bör du riva bort för att inte få fuktproblem.
Plasten skall ligga direkt på marken för att förhindra att fuktig luft stiger upp mot trossbotten. Ta bort plasten från huset.
 
  • Gilla
Husanders och 1 till
  • Laddar…
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Exakt. Så länge rören står där dom står är det ingen fara. Fattar inte denna panik över asbest som inte rör sig ett dugg. Ge bara F i att börja såga i ett rör så det dammar. Och ska dom tas bort så ska de lämnas till en deponi som tar emot asbest - oftast mot en avgift per ton. Och ja - privatpersoner får lov att ta bort mindre mängder asbest.
Asbest som hanteras rätt är inte farlig. Du behöver ha varit utsatt för asbest i fri form under många år innan det på ålderns höst ev går att påvisa något i dina lungor. Om du måste ta bort rören så knacka sönder dom. Ta med en sprayflaska med vatten och fukta på ytan. Lägg bitarna i en plastpåse och som Ellenkaramellen –Maria01 skriver, ta det till deponi. Mindre mängd brukar inte kosta något.

Tänk på att asbest finns ju i alla eternittak (vanligt på äldre ladugårdar, stall etc), asbest finns ju också på många fasader i form av eternitplattor. Övertygad om det inte har dött någon av att vistas på dom platserna.
 
  • Gilla
Flintylaren och 1 till
  • Laddar…
Som ts skulle jag bli rätt orolig av diverse lösryckte råd som ges här utan att helhetsbilden är klar och vad som behöver göras, t.ex. vi har ingen aning om hur husets tak är, hur det ser ut inomhus, men även hur bjälklaget är byggt, etc.
Att börja oroa sig för ett gjutrör utomhus och vad det kan bestå av är kanske inte så relevant:crysmile:

Håller kvar vid mitt tidigare inlägg #11 att det är vad ts bör göra. Man skaffar sig en helhetsbild av status för huset och utifrån det gör en plan med de åtgärder som ev. behöver göras utifrån hur stora ev. problem det finns och vad ts även har för ekonomi för åtgärd. I vissa fall får man göra temporära åtgärder för att senare göra det permanent, allt har ett pris/kostnad.
 
  • Gilla
Flintylaren och 9 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
sluta skräma folk om asbest röret är inte farligt för nån där det sitter
M maria01 skrev:
sluta skräma folk om asbest röret är inte farligt för nån där det sitter
Vart i min text har jag påstått att de är farliga? Jag bara påpekade att det förmodligen är just asbeströr.
 
S
Det kan bli lite otrevlig stämning om du påstår dig blivit lurad av din egen svärfar, skulle vara väldigt försiktig med det :)
 
  • Gilla
Flintylaren och 1 till
  • Laddar…
Grunden ser ut lite som "man tager vad man haver".

Jag har byggt en altan efter liknande princip, är tokstabil efter 10 år, men skulle aldrig få för mig att göra ett seriösare bygge på samma sätt.

Finns det inte plintar som man kan justera i höjdled, typ med inbyggd "domkraft". Det hade ju varit det smidigare. problemet är väl att se vart man behöver göra justeringar. Jag har hjälpt en släkting att justera deras altan under 3 somrar nu, genom att lossa plankor, krypa ner och sen hissa upp inviduella plintar med domkraft. den blir fan aldrig helt platt, trots nivålaser.

/S
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Grunden ser ut lite som "man tager vad man haver".

Jag har byggt en altan efter liknande princip, är tokstabil efter 10 år, men skulle aldrig få för mig att göra ett seriösare bygge på samma sätt.

Finns det inte plintar som man kan justera i höjdled, typ med inbyggd "domkraft". Det hade ju varit det smidigare. problemet är väl att se vart man behöver göra justeringar. Jag har hjälpt en släkting att justera deras altan under 3 somrar nu, genom att lossa plankor, krypa ner och sen hissa upp inviduella plintar med domkraft. den blir fan aldrig helt platt, trots nivålaser.

/S
Efter man kontrollerat hur bjälklaget är byggt får man välja metod för att stabilisera och förstärka husgrunden utifrån vad som krävs på kort eller längre perspektiv utifrån vad ts vill göra med huset i framtiden..
Så det kan vara med enskilda förstärkningspunkter eller förstärka hela bjälklaget.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Härligt att äntligen se en sommarstuga som inte är ett fritidshus för ett par miljoner.
 
  • Gilla
Ursviken och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.