Köpte luft/vatten 2018 i augusti av polarpumpen och det krånglar sedan dec 2018 och nu är det bara el uppvärmning som funkar ute delen har dom bytt 2 gånger tidigare och jag hade dit en opartisk möntör som familjens jurist ville att jag skulle och den montören sa att kompressorn går väldigt hårt och att den håller inte så länge till och han hade rätt den har lagt av igen, den har inte funkat sedan i månads skiftet mars/april 2021 och det böjar bli kallt ute. Så jag bara undrar om när det kommer en lösning på problemet och om det är dags att tag i problemet och ge ett besked om när det ska fixsas till och tala om för mig hur det blir med mitt värmesystem.
Jag skrev ett mail den 14/9-2021 och ej fått något svar så vad händer ?
Jag har inte fått något svar än sedan jag skrev sist och det är ett tag sen som ni ser och idag är det 23/2-2022 så jag tror inte jag får något svar den frågan.
Jag varken hört av polarpumpen eller Mitsubishi hur det blir med mitt Luft/Vatten värmesystem fasten Mitsubishi säger att det är 5 Års garanti och det verkar som att ingen av de båda parterna vill ta på sig något ansvar för värmesystemet.
Glömde att nämna att Polarpumpen skrev svar på mitt omdöme.
Svar från Polarpumpen AB
12 maj 2021
Hej,
Vi är i dialog med Mitsubishi gällande detta och återkopplar till dig så fort vi fått svar ifrån dem.
Vad ska man säga om detta i månads skiftet mars/april 2021 slutade utedelen fungera som är utbytt 2 gånger tidigare.
Varför kan man inte få ett svar från någon av parterna om hur det blir med värmesystem.
 
Det är återförsäljaren som i första hand är garantiansvarig och ska avhjälpa felet, kruxet att Mitsubishi inte tar tag i det hela kan vara att återförsäljaren köpt aggregatet utan garanti och då lär tillverkaren inte vara så sugen på att hoppa in om det nu är så.
Sur situation och nästa steg är att ta det via någon myndighet eller kommunal tjänst för att få fart på det hela men har dock inte koll på vart du ska vända dig först.
 
C Comfort Thomas skrev:
Det är återförsäljaren som i första hand är garantiansvarig och ska avhjälpa felet, kruxet att Mitsubishi inte tar tag i det hela kan vara att återförsäljaren köpt aggregatet utan garanti och då lär tillverkaren inte vara så sugen på att hoppa in om det nu är så.
Sur situation och nästa steg är att ta det via någon myndighet eller kommunal tjänst för att få fart på det hela men har dock inte koll på vart du ska vända dig först.
Jag har försökt att ta hjälp av radio värmland och även nwt och har fått lite hjälp av familjensjurist och mästare steg är Tingsrätten men kostnaden är stor för en advokat den ligger på 50-70 tusen innan det blir ärende för tingsrätten
 
M Micke-65 skrev:
Jag har försökt att ta hjälp av radio värmland och även nwt och har fått lite hjälp av familjensjurist och mästare steg är Tingsrätten men kostnaden är stor för en advokat den ligger på 50-70 tusen innan det blir ärende för tingsrätten
Tror det är konsumentombudsmannen eller liknande på kommunen som man först vänder sig till eller allmänna reklamationsnämnden.
Bör vara någon instans där företaget/företagen riskerar hamna på svarta listan som råd&rön publicerar för där vill dom nog inte hamna.
Eventuellt har du hjälp med jurist via hem/villaförsäkring.
 
C Comfort Thomas skrev:
Tror det är konsumentombudsmannen eller liknande på kommunen som man först vänder sig till eller allmänna reklamationsnämnden.
Bör vara någon instans där företaget/företagen riskerar hamna på svarta listan som råd&rön publicerar för där vill dom nog inte hamna.
Eventuellt har du hjälp med jurist via hem/villaförsäkring.
Jag hade och om jag vill fortsätta så kostar det en massa var ju bara 15 timmars gratis rådgivning
 
M Micke-65 skrev:
Jag hade och om jag vill fortsätta så kostar det en massa var ju bara 15 timmars gratis rådgivning
Konsumentvägledaren/konsumentombudsmannen eller allmänna reklamationsnämnden tar väl inte betalt ?

15 timmar rådgivning lät ganska mycket så det borde väl räcka för dom att skicka lite Mail till företaget/företagen om ärendet och eventuella efterföljande åtgärder!
 
C Comfort Thomas skrev:
Konsumentvägledaren/konsumentombudsmannen eller allmänna reklamationsnämnden tar väl inte betalt ?

15 timmar rådgivning lät ganska mycket så det borde väl räcka för dom att skicka lite Mail till företaget/företagen om ärendet och eventuella efterföljande åtgärder!
Pratade med familjens jurist i ca 2timmar och dom hjälpet mig med två brev till polarpumpen men inget händer och så var dom timmarna slut , och arn tar inte i ärendet efter som det är över ett år gammalt så det verkar kvitta hur jag gör så får jag nog ingen ordning på detta utan får väl skaffa ett nytt värme system , surt är det för betalade ju med sorge pengar .
 
Märkligt att ARN inte hjälper till, dom borde ju inse att man kanske försöker ords det själv först och att det kan ta lite tid.
Riktig rävsax du hamnat i
 
C Comfort Thomas skrev:
Märkligt att ARN inte hjälper till, dom borde ju inse att man kanske försöker ords det själv först och att det kan ta lite tid.
Riktig rävsax du hamnat i
Har du någon idé så hör gärna av dig och om du vill kan jag maila alla mail som skickats till polarpumpen och alla svar.
Jag vill ju även att det ska hjälpa andra så att dom inte handlar på detta ställe.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
M Micke-65 skrev:
Har du någon idé så hör gärna av dig och om du vill kan jag maila alla mail som skickats till polarpumpen och alla svar.
Jag vill ju även att det ska hjälpa andra så att dom inte handlar på detta ställe.
Har ingen erfarenhet hur man går vidare så kan ej ge något vettigt förslag, borde dock finnas andra som läser detta och kan komma med tips vart och hur man går vidare.
 
C Comfort Thomas skrev:
Har ingen erfarenhet hur man går vidare så kan ej ge något vettigt förslag, borde dock finnas andra som läser detta och kan komma med tips vart och hur man går vidare.
Hej Thomas.
Jag gjorde en chansning genom att ringa Mitsubishi supporten ingen efter ett år och fick ett svar som jag inte räknat , dom frågade om jag kom ihåg vem som monterade min värme anläggning och det gjorde jag ju och dom sa till mig att kontakta dom ocg då får jag och det fick jag och det blev en ny kompressor och ett nytt moderkort till utedelen men det kostade en del kunde ha varit dyrare och nu funkar det igen vi får väl se till hösten och vintern om det funkar då med.
Mvh
Mikael Olsson
 
Har du garanti kan det väl inte ha kostat något ?
Du kanske menar att du inte kunnat utnyttja värmepumpen och kört på direktel som inte är så kul med dyra elpriser !!
 
C Comfort Thomas skrev:
Har du garanti kan det väl inte ha kostat något ?
Du kanske menar att du inte kunnat utnyttja värmepumpen och kört på direktel som inte är så kul med dyra elpriser !!
Ja så är det menvi får väl se om det håller ihop tills hösten och vintern kommer.
Mvh
Mikael Olsson
 
Vore riktigt surt om det inte går att få ordning på grejerna för dig.
 
C Comfort Thomas skrev:
Vore riktigt surt om det inte går att få ordning på grejerna för dig.
Ursäkta mig att jag inte svarat tidigare men ringde en bra support och fick hjälp vidare och det visade sig att jag skulle kontakta dom som gjort installationen och hoppa över polarpumpen och det skede före påsk i fjol och dom kom och undersökte vad som inte funka och konstaterade att kompressorn va skrot och att det även var fel på moderkortet och det fixsades nya delar och dom kom efter påsk och monterades de nya delarna och det har funkat sen dess även i vinter när det har varit över -20 grader ute så nu är jag nöjd
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.