Vilken laddbox ör den bästa? Motivera valet i tråden.

  • Antal röster
    56
Vispen74 Vispen74 skrev:
Det blev riktigt bra med Garo och fint att kunna se hushållets belastning på huvudsäkringarma i mobilen, även per fas.
En nackdel är dock att den inte stöds av Tibber eller Greenely (i dagsläget) om man vill ha smartladdning med timpris så blir det då alltså mer handpåläggning.
Har beställt en laddbox av Eways till till en ennan adress, då blir det en Zaptec Go med separat lastbalansering likt Garon för att vara säker på att bilen laddas även om internet går ner, men som då stöder smartladdning integrerat med dessa elleverantörer. Får se hur det funkar.
Hur ser du lastbalanseringen i telefonen med Garo?
Jag kör med Garo GLB och en modbus i skåpet för lastbalansering, men har inte sett att jag kan se fasbelastningen live nånstans.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Nej jag är inte elektriker så jag har tyvärr inte någon bra rabatt hos Ahlsell.

Hur mycket rabatt har du på en Garo box? 60%

Är Garo klara med återkallningen av boxar?
Det beror ju på vad vi vill sälja dem för. Men nu är det svårt att ta ut mer än 23 % vinst på en sådan. På twin har vi dragit ner till 17 %. Så nej några 60 % är det inte och har aldrig varit heller. Som max 28 % för några år sedan. Då skall man komma ihåg attman relativt ofta också får ställa upp med goodwill samtal osv mest därför kunden inte lyssnade tillräckligt vid genomgång. En del är helt otroliga med sina jävla skypemöten osv som de skall göra samtidigt som man kör sin genomgång. Nej att sätta laddboxar ,inte laddare är ingen speciellt lukrativ bransch men något som det är bra att vara med på få det ofta genererar merförsäljning runt omkring, förstärkning av elanläggningar etc.
 
C chrille-gäddan skrev:
Hur ser du lastbalanseringen i telefonen med Garo?
Jag kör med Garo GLB och en modbus i skåpet för lastbalansering, men har inte sett att jag kan se fasbelastningen live nånstans.
Om det är en ny box så är det fel någonstans.
Äldre boxar behöver en ny programvara.
Senaste mjukvaran är 1.3.6 Kolla vad du har på inställningar längst ner och uppdatera vid behov.
 
C chrille-gäddan skrev:
Hur ser du lastbalanseringen i telefonen med Garo?
Jag kör med Garo GLB och en modbus i skåpet för lastbalansering, men har inte sett att jag kan se fasbelastningen live nånstans.
Det är väldigt primitivt, men ändå.
Skärmdump av en app för elbilsladdare och lastbalanseringsmätare med status och mätvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Det beror ju på vad vi vill sälja dem för.
Nej, vad du har för rabatt hos grossisten har inget att göra med vad du vill sälja den för. Det är ett enkelt förhållande mellan hittepåpriset och det du betalar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vispen74 Vispen74 skrev:
Det är väldigt primitivt, men ändå.
[bild]
tack!
Med uppdaterad mjukvara så ser jag det.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, vad du har för rabatt hos grossisten har inget att göra med vad du vill sälja den för. Det är ett enkelt förhållande mellan hittepåpriset och det du betalar.
Ööööö
 
  • Gilla
Narfez
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Ööööö
Är det det intelligentaste du kan få ur dig? Det var inte jag som ställde frågan, jag upprepade den bara.

Men att inte svara på frågor verkar lite vara grejen för dig i den här tråden. Är det så svårt att svara på vad du skär emellan på listpris kontra rabatterat pris eller för den delen varför Easee skulle vara dålig?

TS har ju en ganska utförlig jämförelselista, så om du på allvar menar att det faktum att du är elektriker skulle tillföra något i sak i tråden så kan du ju försöka visa det med något annat än gutturala läten.
 
  • Gilla
  • Haha
fsn och 1 till
  • Laddar…
Är även jag intresserad av varför Easee skulle vara dålig? Handlar det i så fall om att den är drygare att installera bara eller något som slutkund faktiskt märker av?
Ska till o köpa laddbox själv så man vill ju veta :)
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
T TriNitro skrev:
Är även jag intresserad av varför Easee skulle vara dålig? Handlar det i så fall om att den är drygare att installera bara eller något som slutkund faktiskt märker av?
Ska till o köpa laddbox själv så man vill ju veta :)
Ja Easee har en design som tilltalar många.
Dock så är den trång o bökig att koppla.
Dessutom så ju mindre och kompaktare en box är desto svårare att laga en sådan box.

Många gånger sitter allt på ett kretskort utan någon vettig möjlighet att laga. Easee är inte sämst i det sammanhanget dock inte något som jag vill ha.

Den som är sämst i det perspektivet är en box som heter Wallbox Pulsar. Där sitter den fasta kabeln fastlödd på kretskortet. Och kontaktorn är en liten jävla kretskortrelä.

Bra boxar som är bra att koppla och lätta att underhålla är Garo Glb/ Twin och modellerna från svenska Eldon.

Allt beror på vad kunden vill ha. Det billigaste för stunden eller det som blir billigt på sikt.

Hej då.
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Allt beror på vad kunden vill ha. Det billigaste för stunden eller det som blir billigt på sikt.
Det är nog snarare funktioner än pris som är styrande för de flesta. Att prylarna håller är förstås viktigt, men om de är lätta eller svåra att koppla in – nej, det tror jag inte många bryr sig om.

Så det som är viktigt för dig är rätt oviktigt för dina kunder. Det bör du nog tänka på innan du ger råd utifrån din bekvämlighet.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är nog snarare funktioner än pris som är styrande för de flesta. Att prylarna håller är förstås viktigt, men om de är lätta eller svåra att koppla in – nej, det tror jag inte många bryr sig om.

Så det som är viktigt för dig är rätt oviktigt för dina kunder. Det bör du nog tänka på innan du ger råd utifrån din bekvämlighet.
Nej priset är det viktigaste för de flesta, sedan utseende !
 
Tro du det. TS har i alla fall tydliga förväntningar enligt nedan. ”Lätt att installera” är för övrigt inte med bland de åtta punkterna.

Vispen74 Vispen74 skrev:
båda har ett pris på drygt 9000 kr monterat och klart i denna konfig:
  • Inklusive "Standardinstallation"
  • 3 fas / 16 A
  • Lastbalansering med separat mätare för detta, då jag inte har HAN-port
  • Löstagbar kabel om minst 5 meter
  • Hållare för kabel
  • Appstyrning
Övriga krav jag har beaktat och funnit att båda dessa boxar uppfyller:
  • Går att integrera i Home Assistant
  • Kan kommunicera mellan elmätare och box via något av aktivt lan (RJ45), alternativt separat kabel med RJ12 eller RJ11. Wifi duger i värsta fall.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Ja Easee har en design som tilltalar många.
Dock så är den trång o bökig att koppla
Hur i hela Hälsingland kan du tycka att Easee är bökig att koppla jämfört med Garo?
Jag har kopplat in ett flertal Garo innan jag gick över till Easee och undrar om du inte har blandat ihop boxarna... :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
LoweW
Müssli Müssli skrev:
Hur i hela Hälsingland kan du tycka att Easee är bökig att koppla jämfört med Garo?
Jag har kopplat in ett flertal Garo innan jag gick över till Easee och undrar om du inte har blandat ihop boxarna... :thinking:
Ja, jag är ingen elektriker men Easee ser ut att vara lättare att koppla än en vanlig strömbrytare! Gott om plats för kablar och när det är klart ”klickar” man på ”Chargeberry”n som den kallas.
 
  • Installation av Easee laddbox med synliga kabelingångar och märkta anslutningar inuti ett öppet kapslingshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Easee elbilsladdningsrobot öppen för installation, rymlig design med kabelanslutningar och 'Chargeberry' enheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.