M
Den där Thermex fläkten verkar vara dyr på pricerunnerlänken du klistrade in. Den har endast 480 m3/h i utsugningsförmåga vilket kan vara minsta laget om du har ett stort kök. Designmässigt är den likadan som fläkterna från spanska Cata/Appliance:
Appliance C600 Stainless Steel Produktinformation - PriceRunner Sverige
Vore jag dig skulle jag be återförsäljaren beskriva mervärdet som Thermexfläkten ger jämförd med Appliance och sedan själv bedöma om price/performance är värd de extra pengarna.
 
Hej,
du kanske redan funderat på detta med olika spistyper. Själv ångrar jag djupt att det dröjde till i höstas innan jag köpte en induktionsspis (EKD60150). Nu är det roligare än någonsin att laga mat och vi bägge här hemma kan inte tänka oss någon annan spistyp längre.

Råd: Ta bara en ordentlig funderar på om du verkligen vill ha en gammaldags spis när du ändå köper nytt.
 
M
plf66 > Vet du vad motsvarigheten till er spis (EKD60150) heter med rostfri design? Tycker att vitt skär sig rejält då allt annat kommer att bli i rostfritt.
 
M
Martin_Blomberg > Kollade visst fel. Thermex-fläkten vi tittat på hette 665, hade visst kapacitet på 620m3/h. Borde väl räcka gott i ett kök på 14m2 eller är jag ute och cyklar?
 
Sugförmågan för en köksfläkt beror på hur stort kök du har. En tumregel är att fläkten skall klara av att byta ut luften i köket mellan 10 och 20 ggr i timmen, med det högre värdet för mindre kök (dit enligt min mening ditt kök räknas).

Om du har 2.5 meter till taket så blir luftvolymen i ditt kök 14x2.5= 35 kubikmeter.
För att byta ut 35 kubikmeter luft 20 ggr i timmen krävs en fläkt med kapacitet på 700kubikmeter/h.

Förutom detta skall det finnas tilluftflöde i köket för att fläkten skall klara att dra ut luften också. Dvs nåt hål(öppning där frisk luft kan komma in i köket och ersätta den som sugs ut av fläkten.
 
Bor du i villa eller lägenhet? Påverkar val av fläktmekanism.
 
M
Ah, missade helt och hållet att skriva det.
Villa med självdrag som ventilation.
 
martin79 skrev:
plf66 > Vet du vad motsvarigheten till er spis (EKD60150) heter med rostfri design? Tycker att vitt skär sig rejält då allt annat kommer att bli i rostfritt.
Nej, dessvärre inte. Men jag ville i all vänlighet få dig att fundera på induktion när du köper nytt. Det finns ju några riktigt dyra i rostfritt, men det är kanske inte direkt aktuellt. Är inte annars Siemens HL 448500S i rostfritt, den är ju inte vråldyr? Jag tittade nämligen på HL 448200S som är i vitt. Det var mera slumpen som gjorde att det blev Electrolux för mig eftersom det fanns en demoex som var bra pris på och som jag kunde få hem bums.

Själv bestämde jag enhälligt mig för att fortsätta med vita vitvaror i köket eftersom jag inte ville att miljön skulle se ut som det slakteri jag jobbade på i min ungdom. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.