G Glenn123 skrev:
Googlade omdömen.

3.9 trustpilot
4.0 reco
3.5 google
4.2 prisjakt

Såna betyg tycker jag är lite luriga, vissa av dom köper man en tjänst av och kan man då själv ta bort betyg/inlägg så blir det lite märkligt.
Är nog inte omöjligt att företag via anställda kan skicka in toppbetyg och kanske kasta skit på konkurrenter så man får nog ta omdömen/nypa salt.
Har varit på resturanger på grund av bra omdömen på nätet som varit helt kassa som ett eget exempel.
Helst borde man logga in med typ bank id så kanske omdömen blir trovärdigare då man inte är helt anonym men funkar nog inte i verkligheten

Så de flesta verkar ändå rätt nöjda
 
Belmlu
Har också dåliga erfarenheter av Polarpumpens avsaknad av service när något krånglar. Som tur var det bara ett tillbehör i form av värmeslinga till tråg under en LVP men det tog också en sådär 4-5 månader att få fixat och en sjuhelvetes jagande av Polarpumpen och Treza som utförde installationen.

Kommer inte beställa från Polarpumpen igen.
 
Polarpumpen har växt för snabbt och hinner inte riktigt ta hand om alla kunder. För att kunna hålla låga priser betalar de sina samarbetspartners väldigt dåligt för installationer av värmepumpar vilket resulterar i att man bara jobbar för dem om man är helt ny i branschen och inte har några andra jobb. Med andra ord är det inte de vassaste installatörerna som kommer och gör jobbet. De är stressade och försöker ta så många genvägar det går för att få jobbet att gå ihop ekonomiskt. Om det blir något fel ska samma nybakade gubbar komma ut och försöka laga. Det kan bli en lång följetong innan felet är avhjälpt.
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils och 2 till
  • Laddar…
J jani84 skrev:
Detta är en lång historia som jag ska försöka sammanfatta så kort det går. Syftet är att meddela andra om vad som väntar vid anlitande av polarpumpen.

Min mammas gamla kombipanna gick sönder en kall vinterdag för ca 3år sedan. Efter att ringt ett dussin olika installatörer var det polarpumpen som kunde installera överlägset snabbast. De vara klara med allt efter ca 2-3veckor. Övriga uppgav tider allt från 6v till 12v. Jag var lite fundersam från början pga alla negativa recensioner jag hade läst men det kändes som att vi inte hade något val pga den situation vi befann oss i.

Hur som helst, de kom, de installerade en Mitsubishi Ecodan, allt gick kanon...
Tills 7e december 2021. Då stannade pannan, jag åkte ut. Fick inte igång den. Ringde polarpumpen flera ggr utan att lyckas med annat än att prata med en växel som säger ”vi hör av oss”

Den 10e december 2021 ringer polarpumpen tillbaka (då har jag jagat dom via Mail och telefon ca 10ggr)
Via telefon gör vi en felsökning med deras tekniska support och de kan konstatera att det är något fel på utomhusdelens gasledning/tryck. Eftersom garantitiden inte har gått ut upprättas ett reklamationsärende och han hjälper mig via telefon att slå på pumpen på reservkraft så att mamma slipper frysa under vintern.

Informationen vi fick den dagen var att företaget som har installerat pumpen hos min mamma har gått i konkurs. Polarpumpen ska leta rätt på en ny tekniker som kan komma ut. De hör av sig när det är dags.
december går..
Januari går..
Februari går..

3e mars
Tekniker kommer och felsöker. Hittar en trasig 4-vägs ventil i utomhusdelen. Beställer en ny och meddelar när de har den nya ventilen hemma.

30e mars
Tekniker kommer och byter ventilen. Han ringer mig 14.00 och säger att han är klar och att allt fungerar. Samma dag 16.30 kommer min mamma hem från jobbet och märker att utomhusdelen står still och pumpen går på reservkraft.
Jag åker dit, konstaterar samma sak. Jag kontaktar teknikerns företag utan framgång.

1a April
Jag får jag tag i teknikerns företag och pratar med deras support. De ber mig slå av strömmen och slå på så kommer det fungera. Jag åker dit och gör detta. Då går den inte igång alls längre. Vid uppstartsproceduren går den från 0% till 95% sen larmar den med koden U2. Nu är det kväll och helg jag får inte tag i någon. Pumpen står helt stilla hela helgen och i huset är det 10 grader.

4e april
Jag får jag tag i teknikerns företag. Förklarar att inget fungerar, huset är iskallt och det larmar med koden U2. Jag får då information av dom att U2 betyder att säkringen har gått i huset. Att det inte har något med pumpen och göra. Jag åker dit och kollar detta. Ingen säkring har gått. Jag ringer upp dom igen och då får jag information att de har inga tekniker tillgängliga och jag får vända mig till polarpumpen. Jag ringer polarpumpen och jag mailar polarpumpen totalt utan framgång. Efter 1h i telefon slutar det med ”vi hör av oss”

Idag 5e April.
Jagade polarpumpen förgäves. Kontaktade IF försäkringar om evakueringsboende förgäves, huset måste brinna innan hon får bo på annan plats. Jag får via en kontakt på jobbet numret till en säljare hos Mitsubishi. Jag förklarar hela röran för honom och han blir smått tokig. Han förklarar ganska tydligt vad han personligen tycker om polarpumpen. Han förklarar väldigt tydligt att felkod U2 inte har ett skit med någon säkring att göra. Han förklarar att pandemi eller inte så ska inte ett ärende likt denna ta 4 månader att lösa OCH han guidade mig via telefon hur jag kunde slå på pumpen i nöddrift så att det åtminstone kan värma upp huset.
Han ber mig kontakta Mitsubishis egna support, förklara hur deras återförsäljare har hanterat detta och ifall de kan påskynda detta ärende.

Där är vi nu!
Efter nästan på dagen 4månader, 20 talet samtal och lika många Mail, har vi fortfarande en trasig pump.
Mamma har spenderat 8nätter i ett iskallt hus.
Vi vet fortfarande inte när och om någon kommer och fixar pumpen och ifall vi någonsin för ett korvöre i ersättning för att hon har haft sin primära värmekälla igång i 4månader med elpatron och med de fina elpriserna som råder just nu. Hennes förbrukning är 4ggr högre än vanligt och det finns fakturor som backar det.

Enligt mig är detta riktiga jävla skojare och jag kommer aldrig aldrig aldrig någons att ha något med dessa att göra igen!!
De fixar snabbt när de får sälja nya prylar men fan att få hjälp av dom när något går sönder.

Så ja, det återstår att se hur detta slutar...‍♂️
Om jag vore du. Jag kontakta Mitsubishi istället. För det är dom som gav ut garanti. Polarpumpen säljer pumpen och låta andra installatörer gör installationen.
 
Kan den varierande servicegraden bero på var i landet ni befinner er? Jag köpte för något år sen två llvp från Polarpumpen. En bättre och dyrare Mitsubishi för värme och kyla, samt en billig Kaisai för kyla (oklart om den kan värma). Mitsubishin har tuffat på och verkar fungera som det ska. Den billiga Kaisai visade felkoder om "tryck" förra sommaren. Vill minnas att det var i juni. De skickade hit en tekniker inom ett par veckor som fixade felet på garantin. Inte jättesnabbt, men inte så långsamt heller. Det var tydligen gasläckage, men den hann fungera "bra" ett bra tag. Detta är i Göteborgsområdet.
 
V va bra de går skrev:
Jag kan inte se att TS har letat egen installatör. Var ser du det?
”Efter att ringt ett DUSSIN olika installatörer ….”
det var alltså INTE totalentreprenad. Att skojare som sedermera gick i konkurs i dessa tider av belastning för yrkeskunniga på minst en månad, utgav sig att vara Polar specialister , som snabbt åtog sig jobbet talar för sig själv …. Kanske VAR de innan knutna till Polar på något sätt men fråntogs auktorisationen pga inkompetens och just därför konkursade. Min poäng var i alla fall att om möjligt i sådana lägen ha EN motpart att reklamera trots att det ofta är något dyrare .
 
  • Arg
ziah75
  • Laddar…
Polarpumpen ägs av BHG Group AB så vill du ha tag i ägare eller styrelse! Ring någon av bröderna ”Wall-Enberg”
eller Investor eller kanske EQT. De har köpt en jävla massa internetbutiker de senaste åren. Service därefter, bara snabb försäljning som gäller! Som jag brukar säga (Det är inte puckat att handla på hemmaplan)!
 
Länge sedan jag skrev nått här i forumet, men det finns en gammal sanning om värmepumpar - Valet av installatör är minst lika viktigt som pumpen i sig. Det är en i botten utmärkt pump ni har, men förmodligen saboterat av en mindre insiktsfull installatör.

Hoppas att de som tagit er entreprenad (dvs Polarpumpen) tar sitt ansvar nu.
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
J jani84 skrev:
Detta är en lång historia som jag ska försöka sammanfatta så kort det går. Syftet är att meddela andra om vad som väntar vid anlitande av polarpumpen.

Min mammas gamla kombipanna gick sönder en kall vinterdag för ca 3år sedan. Efter att ringt ett dussin olika installatörer var det polarpumpen som kunde installera överlägset snabbast. De vara klara med allt efter ca 2-3veckor. Övriga uppgav tider allt från 6v till 12v. Jag var lite fundersam från början pga alla negativa recensioner jag hade läst men det kändes som att vi inte hade något val pga den situation vi befann oss i.

Hur som helst, de kom, de installerade en Mitsubishi Ecodan, allt gick kanon...
Tills 7e december 2021. Då stannade pannan, jag åkte ut. Fick inte igång den. Ringde polarpumpen flera ggr utan att lyckas med annat än att prata med en växel som säger ”vi hör av oss”

Den 10e december 2021 ringer polarpumpen tillbaka (då har jag jagat dom via Mail och telefon ca 10ggr)
Via telefon gör vi en felsökning med deras tekniska support och de kan konstatera att det är något fel på utomhusdelens gasledning/tryck. Eftersom garantitiden inte har gått ut upprättas ett reklamationsärende och han hjälper mig via telefon att slå på pumpen på reservkraft så att mamma slipper frysa under vintern.

Informationen vi fick den dagen var att företaget som har installerat pumpen hos min mamma har gått i konkurs. Polarpumpen ska leta rätt på en ny tekniker som kan komma ut. De hör av sig när det är dags.
december går..
Januari går..
Februari går..

3e mars
Tekniker kommer och felsöker. Hittar en trasig 4-vägs ventil i utomhusdelen. Beställer en ny och meddelar när de har den nya ventilen hemma.

30e mars
Tekniker kommer och byter ventilen. Han ringer mig 14.00 och säger att han är klar och att allt fungerar. Samma dag 16.30 kommer min mamma hem från jobbet och märker att utomhusdelen står still och pumpen går på reservkraft.
Jag åker dit, konstaterar samma sak. Jag kontaktar teknikerns företag utan framgång.

1a April
Jag får jag tag i teknikerns företag och pratar med deras support. De ber mig slå av strömmen och slå på så kommer det fungera. Jag åker dit och gör detta. Då går den inte igång alls längre. Vid uppstartsproceduren går den från 0% till 95% sen larmar den med koden U2. Nu är det kväll och helg jag får inte tag i någon. Pumpen står helt stilla hela helgen och i huset är det 10 grader.

4e april
Jag får jag tag i teknikerns företag. Förklarar att inget fungerar, huset är iskallt och det larmar med koden U2. Jag får då information av dom att U2 betyder att säkringen har gått i huset. Att det inte har något med pumpen och göra. Jag åker dit och kollar detta. Ingen säkring har gått. Jag ringer upp dom igen och då får jag information att de har inga tekniker tillgängliga och jag får vända mig till polarpumpen. Jag ringer polarpumpen och jag mailar polarpumpen totalt utan framgång. Efter 1h i telefon slutar det med ”vi hör av oss”

Idag 5e April.
Jagade polarpumpen förgäves. Kontaktade IF försäkringar om evakueringsboende förgäves, huset måste brinna innan hon får bo på annan plats. Jag får via en kontakt på jobbet numret till en säljare hos Mitsubishi. Jag förklarar hela röran för honom och han blir smått tokig. Han förklarar ganska tydligt vad han personligen tycker om polarpumpen. Han förklarar väldigt tydligt att felkod U2 inte har ett skit med någon säkring att göra. Han förklarar att pandemi eller inte så ska inte ett ärende likt denna ta 4 månader att lösa OCH han guidade mig via telefon hur jag kunde slå på pumpen i nöddrift så att det åtminstone kan värma upp huset.
Han ber mig kontakta Mitsubishis egna support, förklara hur deras återförsäljare har hanterat detta och ifall de kan påskynda detta ärende.

Där är vi nu!
Efter nästan på dagen 4månader, 20 talet samtal och lika många Mail, har vi fortfarande en trasig pump.
Mamma har spenderat 8nätter i ett iskallt hus.
Vi vet fortfarande inte när och om någon kommer och fixar pumpen och ifall vi någonsin för ett korvöre i ersättning för att hon har haft sin primära värmekälla igång i 4månader med elpatron och med de fina elpriserna som råder just nu. Hennes förbrukning är 4ggr högre än vanligt och det finns fakturor som backar det.

Enligt mig är detta riktiga jävla skojare och jag kommer aldrig aldrig aldrig någons att ha något med dessa att göra igen!!
De fixar snabbt när de får sälja nya prylar men fan att få hjälp av dom när något går sönder.

Så ja, det återstår att se hur detta slutar...‍♂️
J jani84 skrev:
Detta är en lång historia som jag ska försöka sammanfatta så kort det går. Syftet är att meddela andra om vad som väntar vid anlitande av polarpumpen.

Min mammas gamla kombipanna gick sönder en kall vinterdag för ca 3år sedan. Efter att ringt ett dussin olika installatörer var det polarpumpen som kunde installera överlägset snabbast. De vara klara med allt efter ca 2-3veckor. Övriga uppgav tider allt från 6v till 12v. Jag var lite fundersam från början pga alla negativa recensioner jag hade läst men det kändes som att vi inte hade något val pga den situation vi befann oss i.

Hur som helst, de kom, de installerade en Mitsubishi Ecodan, allt gick kanon...
Tills 7e december 2021. Då stannade pannan, jag åkte ut. Fick inte igång den. Ringde polarpumpen flera ggr utan att lyckas med annat än att prata med en växel som säger ”vi hör av oss”

Den 10e december 2021 ringer polarpumpen tillbaka (då har jag jagat dom via Mail och telefon ca 10ggr)
Via telefon gör vi en felsökning med deras tekniska support och de kan konstatera att det är något fel på utomhusdelens gasledning/tryck. Eftersom garantitiden inte har gått ut upprättas ett reklamationsärende och han hjälper mig via telefon att slå på pumpen på reservkraft så att mamma slipper frysa under vintern.

Informationen vi fick den dagen var att företaget som har installerat pumpen hos min mamma har gått i konkurs. Polarpumpen ska leta rätt på en ny tekniker som kan komma ut. De hör av sig när det är dags.
december går..
Januari går..
Februari går..

3e mars
Tekniker kommer och felsöker. Hittar en trasig 4-vägs ventil i utomhusdelen. Beställer en ny och meddelar när de har den nya ventilen hemma.

30e mars
Tekniker kommer och byter ventilen. Han ringer mig 14.00 och säger att han är klar och att allt fungerar. Samma dag 16.30 kommer min mamma hem från jobbet och märker att utomhusdelen står still och pumpen går på reservkraft.
Jag åker dit, konstaterar samma sak. Jag kontaktar teknikerns företag utan framgång.

1a April
Jag får jag tag i teknikerns företag och pratar med deras support. De ber mig slå av strömmen och slå på så kommer det fungera. Jag åker dit och gör detta. Då går den inte igång alls längre. Vid uppstartsproceduren går den från 0% till 95% sen larmar den med koden U2. Nu är det kväll och helg jag får inte tag i någon. Pumpen står helt stilla hela helgen och i huset är det 10 grader.

4e april
Jag får jag tag i teknikerns företag. Förklarar att inget fungerar, huset är iskallt och det larmar med koden U2. Jag får då information av dom att U2 betyder att säkringen har gått i huset. Att det inte har något med pumpen och göra. Jag åker dit och kollar detta. Ingen säkring har gått. Jag ringer upp dom igen och då får jag information att de har inga tekniker tillgängliga och jag får vända mig till polarpumpen. Jag ringer polarpumpen och jag mailar polarpumpen totalt utan framgång. Efter 1h i telefon slutar det med ”vi hör av oss”

Idag 5e April.
Jagade polarpumpen förgäves. Kontaktade IF försäkringar om evakueringsboende förgäves, huset måste brinna innan hon får bo på annan plats. Jag får via en kontakt på jobbet numret till en säljare hos Mitsubishi. Jag förklarar hela röran för honom och han blir smått tokig. Han förklarar ganska tydligt vad han personligen tycker om polarpumpen. Han förklarar väldigt tydligt att felkod U2 inte har ett skit med någon säkring att göra. Han förklarar att pandemi eller inte så ska inte ett ärende likt denna ta 4 månader att lösa OCH han guidade mig via telefon hur jag kunde slå på pumpen i nöddrift så att det åtminstone kan värma upp huset.
Han ber mig kontakta Mitsubishis egna support, förklara hur deras återförsäljare har hanterat detta och ifall de kan påskynda detta ärende.

Där är vi nu!
Efter nästan på dagen 4månader, 20 talet samtal och lika många Mail, har vi fortfarande en trasig pump.
Mamma har spenderat 8nätter i ett iskallt hus.
Vi vet fortfarande inte när och om någon kommer och fixar pumpen och ifall vi någonsin för ett korvöre i ersättning för att hon har haft sin primära värmekälla igång i 4månader med elpatron och med de fina elpriserna som råder just nu. Hennes förbrukning är 4ggr högre än vanligt och det finns fakturor som backar det.

Enligt mig är detta riktiga jävla skojare och jag kommer aldrig aldrig aldrig någons att ha något med dessa att göra igen!!
De fixar snabbt när de får sälja nya prylar men fan att få hjälp av dom när något går sönder.

Så ja, det återstår att se hur detta slutar...‍♂️
Jag har försökt få polarpumpen komma ut och felsöka på min luftvärmepump i månader. Ett riktigt skoj företag.
 
J jani84 skrev:
Detta är en lång historia som jag ska försöka sammanfatta så kort det går. Syftet är att meddela andra om vad som väntar vid anlitande av polarpumpen.

Min mammas gamla kombipanna gick sönder en kall vinterdag för ca 3år sedan. Efter att ringt ett dussin olika installatörer var det polarpumpen som kunde installera överlägset snabbast. De vara klara med allt efter ca 2-3veckor. Övriga uppgav tider allt från 6v till 12v. Jag var lite fundersam från början pga alla negativa recensioner jag hade läst men det kändes som att vi inte hade något val pga den situation vi befann oss i.

Hur som helst, de kom, de installerade en Mitsubishi Ecodan, allt gick kanon...
Tills 7e december 2021. Då stannade pannan, jag åkte ut. Fick inte igång den. Ringde polarpumpen flera ggr utan att lyckas med annat än att prata med en växel som säger ”vi hör av oss”

Den 10e december 2021 ringer polarpumpen tillbaka (då har jag jagat dom via Mail och telefon ca 10ggr)
Via telefon gör vi en felsökning med deras tekniska support och de kan konstatera att det är något fel på utomhusdelens gasledning/tryck. Eftersom garantitiden inte har gått ut upprättas ett reklamationsärende och han hjälper mig via telefon att slå på pumpen på reservkraft så att mamma slipper frysa under vintern.

Informationen vi fick den dagen var att företaget som har installerat pumpen hos min mamma har gått i konkurs. Polarpumpen ska leta rätt på en ny tekniker som kan komma ut. De hör av sig när det är dags.
december går..
Januari går..
Februari går..

3e mars
Tekniker kommer och felsöker. Hittar en trasig 4-vägs ventil i utomhusdelen. Beställer en ny och meddelar när de har den nya ventilen hemma.

30e mars
Tekniker kommer och byter ventilen. Han ringer mig 14.00 och säger att han är klar och att allt fungerar. Samma dag 16.30 kommer min mamma hem från jobbet och märker att utomhusdelen står still och pumpen går på reservkraft.
Jag åker dit, konstaterar samma sak. Jag kontaktar teknikerns företag utan framgång.

1a April
Jag får jag tag i teknikerns företag och pratar med deras support. De ber mig slå av strömmen och slå på så kommer det fungera. Jag åker dit och gör detta. Då går den inte igång alls längre. Vid uppstartsproceduren går den från 0% till 95% sen larmar den med koden U2. Nu är det kväll och helg jag får inte tag i någon. Pumpen står helt stilla hela helgen och i huset är det 10 grader.

4e april
Jag får jag tag i teknikerns företag. Förklarar att inget fungerar, huset är iskallt och det larmar med koden U2. Jag får då information av dom att U2 betyder att säkringen har gått i huset. Att det inte har något med pumpen och göra. Jag åker dit och kollar detta. Ingen säkring har gått. Jag ringer upp dom igen och då får jag information att de har inga tekniker tillgängliga och jag får vända mig till polarpumpen. Jag ringer polarpumpen och jag mailar polarpumpen totalt utan framgång. Efter 1h i telefon slutar det med ”vi hör av oss”

Idag 5e April.
Jagade polarpumpen förgäves. Kontaktade IF försäkringar om evakueringsboende förgäves, huset måste brinna innan hon får bo på annan plats. Jag får via en kontakt på jobbet numret till en säljare hos Mitsubishi. Jag förklarar hela röran för honom och han blir smått tokig. Han förklarar ganska tydligt vad han personligen tycker om polarpumpen. Han förklarar väldigt tydligt att felkod U2 inte har ett skit med någon säkring att göra. Han förklarar att pandemi eller inte så ska inte ett ärende likt denna ta 4 månader att lösa OCH han guidade mig via telefon hur jag kunde slå på pumpen i nöddrift så att det åtminstone kan värma upp huset.
Han ber mig kontakta Mitsubishis egna support, förklara hur deras återförsäljare har hanterat detta och ifall de kan påskynda detta ärende.

Där är vi nu!
Efter nästan på dagen 4månader, 20 talet samtal och lika många Mail, har vi fortfarande en trasig pump.
Mamma har spenderat 8nätter i ett iskallt hus.
Vi vet fortfarande inte när och om någon kommer och fixar pumpen och ifall vi någonsin för ett korvöre i ersättning för att hon har haft sin primära värmekälla igång i 4månader med elpatron och med de fina elpriserna som råder just nu. Hennes förbrukning är 4ggr högre än vanligt och det finns fakturor som backar det.

Enligt mig är detta riktiga jävla skojare och jag kommer aldrig aldrig aldrig någons att ha något med dessa att göra igen!!
De fixar snabbt när de får sälja nya prylar men fan att få hjälp av dom när något går sönder.

Så ja, det återstår att se hur detta slutar...‍♂️
J jani84 skrev:
Detta är en lång historia som jag ska försöka sammanfatta så kort det går. Syftet är att meddela andra om vad som väntar vid anlitande av polarpumpen.

Min mammas gamla kombipanna gick sönder en kall vinterdag för ca 3år sedan. Efter att ringt ett dussin olika installatörer var det polarpumpen som kunde installera överlägset snabbast. De vara klara med allt efter ca 2-3veckor. Övriga uppgav tider allt från 6v till 12v. Jag var lite fundersam från början pga alla negativa recensioner jag hade läst men det kändes som att vi inte hade något val pga den situation vi befann oss i.

Hur som helst, de kom, de installerade en Mitsubishi Ecodan, allt gick kanon...
Tills 7e december 2021. Då stannade pannan, jag åkte ut. Fick inte igång den. Ringde polarpumpen flera ggr utan att lyckas med annat än att prata med en växel som säger ”vi hör av oss”

Den 10e december 2021 ringer polarpumpen tillbaka (då har jag jagat dom via Mail och telefon ca 10ggr)
Via telefon gör vi en felsökning med deras tekniska support och de kan konstatera att det är något fel på utomhusdelens gasledning/tryck. Eftersom garantitiden inte har gått ut upprättas ett reklamationsärende och han hjälper mig via telefon att slå på pumpen på reservkraft så att mamma slipper frysa under vintern.

Informationen vi fick den dagen var att företaget som har installerat pumpen hos min mamma har gått i konkurs. Polarpumpen ska leta rätt på en ny tekniker som kan komma ut. De hör av sig när det är dags.
december går..
Januari går..
Februari går..

3e mars
Tekniker kommer och felsöker. Hittar en trasig 4-vägs ventil i utomhusdelen. Beställer en ny och meddelar när de har den nya ventilen hemma.

30e mars
Tekniker kommer och byter ventilen. Han ringer mig 14.00 och säger att han är klar och att allt fungerar. Samma dag 16.30 kommer min mamma hem från jobbet och märker att utomhusdelen står still och pumpen går på reservkraft.
Jag åker dit, konstaterar samma sak. Jag kontaktar teknikerns företag utan framgång.

1a April
Jag får jag tag i teknikerns företag och pratar med deras support. De ber mig slå av strömmen och slå på så kommer det fungera. Jag åker dit och gör detta. Då går den inte igång alls längre. Vid uppstartsproceduren går den från 0% till 95% sen larmar den med koden U2. Nu är det kväll och helg jag får inte tag i någon. Pumpen står helt stilla hela helgen och i huset är det 10 grader.

4e april
Jag får jag tag i teknikerns företag. Förklarar att inget fungerar, huset är iskallt och det larmar med koden U2. Jag får då information av dom att U2 betyder att säkringen har gått i huset. Att det inte har något med pumpen och göra. Jag åker dit och kollar detta. Ingen säkring har gått. Jag ringer upp dom igen och då får jag information att de har inga tekniker tillgängliga och jag får vända mig till polarpumpen. Jag ringer polarpumpen och jag mailar polarpumpen totalt utan framgång. Efter 1h i telefon slutar det med ”vi hör av oss”

Idag 5e April.
Jagade polarpumpen förgäves. Kontaktade IF försäkringar om evakueringsboende förgäves, huset måste brinna innan hon får bo på annan plats. Jag får via en kontakt på jobbet numret till en säljare hos Mitsubishi. Jag förklarar hela röran för honom och han blir smått tokig. Han förklarar ganska tydligt vad han personligen tycker om polarpumpen. Han förklarar väldigt tydligt att felkod U2 inte har ett skit med någon säkring att göra. Han förklarar att pandemi eller inte så ska inte ett ärende likt denna ta 4 månader att lösa OCH han guidade mig via telefon hur jag kunde slå på pumpen i nöddrift så att det åtminstone kan värma upp huset.
Han ber mig kontakta Mitsubishis egna support, förklara hur deras återförsäljare har hanterat detta och ifall de kan påskynda detta ärende.

Där är vi nu!
Efter nästan på dagen 4månader, 20 talet samtal och lika många Mail, har vi fortfarande en trasig pump.
Mamma har spenderat 8nätter i ett iskallt hus.
Vi vet fortfarande inte när och om någon kommer och fixar pumpen och ifall vi någonsin för ett korvöre i ersättning för att hon har haft sin primära värmekälla igång i 4månader med elpatron och med de fina elpriserna som råder just nu. Hennes förbrukning är 4ggr högre än vanligt och det finns fakturor som backar det.

Enligt mig är detta riktiga jävla skojare och jag kommer aldrig aldrig aldrig någons att ha något med dessa att göra igen!!
De fixar snabbt när de får sälja nya prylar men fan att få hjälp av dom när något går sönder.

Så ja, det återstår att se hur detta slutar...‍♂️
Tack för att Du delar med Dig av detta! Jag skulle byta ut min anläggning med en innedel och en värmepump som utedel som hade gått sönder. Fick bra information av säljaren på Polarpumpen, men kände en osäkerhet om ansvarsfördelningen om något skulle gå sönder. Polarpumpen var ju enreprenör och de kopplade in en underleverantör som skulle göra installationen. Jag kollade installatören och fick en dålig magkänsla gällande dennes ekonomi. Det var en liten skutt med en anställd. De var inte heller certifierade kylentreprenörer, vilket i och för sig inte behövdes vid denna installation då de inte behöver röra köldmediekretsen. Det slutade med att jag hoppade av, som tur var när jag nu ser hur de jobbar, vilket jag befarade. Hoppas det löser sig för Din mamma!
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
A
När vi skulle byta ut vår frånluftsvärmepump så kontakta vi Polarpumpen, Francks och Dala Kylmecano.

Polarpumpen och Dala kylmecano hade samma pris, Francks var 20.000 kr dyrare för samma jobb.

Vi tog Dala kylmecano, ett företag vi har använt flera ggr förut och som gör ett professionellt jobb. Vi är mycket nöjda med dom.

De gjorde även injustering av luftflödena i huset vilket polarpumpen inte skulle gjort.
 

Bästa svaret

J jani84 skrev:
Detta är en lång historia som jag ska försöka sammanfatta så kort det går. Syftet är att meddela andra om vad som väntar vid anlitande av polarpumpen.

Min mammas gamla kombipanna gick sönder en kall vinterdag för ca 3år sedan. Efter att ringt ett dussin olika installatörer var det polarpumpen som kunde installera överlägset snabbast. De vara klara med allt efter ca 2-3veckor. Övriga uppgav tider allt från 6v till 12v. Jag var lite fundersam från början pga alla negativa recensioner jag hade läst men det kändes som att vi inte hade något val pga den situation vi befann oss i.

Hur som helst, de kom, de installerade en Mitsubishi Ecodan, allt gick kanon...
Tills 7e december 2021. Då stannade pannan, jag åkte ut. Fick inte igång den. Ringde polarpumpen flera ggr utan att lyckas med annat än att prata med en växel som säger ”vi hör av oss”

Den 10e december 2021 ringer polarpumpen tillbaka (då har jag jagat dom via Mail och telefon ca 10ggr)
Via telefon gör vi en felsökning med deras tekniska support och de kan konstatera att det är något fel på utomhusdelens gasledning/tryck. Eftersom garantitiden inte har gått ut upprättas ett reklamationsärende och han hjälper mig via telefon att slå på pumpen på reservkraft så att mamma slipper frysa under vintern.

Informationen vi fick den dagen var att företaget som har installerat pumpen hos min mamma har gått i konkurs. Polarpumpen ska leta rätt på en ny tekniker som kan komma ut. De hör av sig när det är dags.
december går..
Januari går..
Februari går..

3e mars
Tekniker kommer och felsöker. Hittar en trasig 4-vägs ventil i utomhusdelen. Beställer en ny och meddelar när de har den nya ventilen hemma.

30e mars
Tekniker kommer och byter ventilen. Han ringer mig 14.00 och säger att han är klar och att allt fungerar. Samma dag 16.30 kommer min mamma hem från jobbet och märker att utomhusdelen står still och pumpen går på reservkraft.
Jag åker dit, konstaterar samma sak. Jag kontaktar teknikerns företag utan framgång.

1a April
Jag får jag tag i teknikerns företag och pratar med deras support. De ber mig slå av strömmen och slå på så kommer det fungera. Jag åker dit och gör detta. Då går den inte igång alls längre. Vid uppstartsproceduren går den från 0% till 95% sen larmar den med koden U2. Nu är det kväll och helg jag får inte tag i någon. Pumpen står helt stilla hela helgen och i huset är det 10 grader.

4e april
Jag får jag tag i teknikerns företag. Förklarar att inget fungerar, huset är iskallt och det larmar med koden U2. Jag får då information av dom att U2 betyder att säkringen har gått i huset. Att det inte har något med pumpen och göra. Jag åker dit och kollar detta. Ingen säkring har gått. Jag ringer upp dom igen och då får jag information att de har inga tekniker tillgängliga och jag får vända mig till polarpumpen. Jag ringer polarpumpen och jag mailar polarpumpen totalt utan framgång. Efter 1h i telefon slutar det med ”vi hör av oss”

Idag 5e April.
Jagade polarpumpen förgäves. Kontaktade IF försäkringar om evakueringsboende förgäves, huset måste brinna innan hon får bo på annan plats. Jag får via en kontakt på jobbet numret till en säljare hos Mitsubishi. Jag förklarar hela röran för honom och han blir smått tokig. Han förklarar ganska tydligt vad han personligen tycker om polarpumpen. Han förklarar väldigt tydligt att felkod U2 inte har ett skit med någon säkring att göra. Han förklarar att pandemi eller inte så ska inte ett ärende likt denna ta 4 månader att lösa OCH han guidade mig via telefon hur jag kunde slå på pumpen i nöddrift så att det åtminstone kan värma upp huset.
Han ber mig kontakta Mitsubishis egna support, förklara hur deras återförsäljare har hanterat detta och ifall de kan påskynda detta ärende.

Där är vi nu!
Efter nästan på dagen 4månader, 20 talet samtal och lika många Mail, har vi fortfarande en trasig pump.
Mamma har spenderat 8nätter i ett iskallt hus.
Vi vet fortfarande inte när och om någon kommer och fixar pumpen och ifall vi någonsin för ett korvöre i ersättning för att hon har haft sin primära värmekälla igång i 4månader med elpatron och med de fina elpriserna som råder just nu. Hennes förbrukning är 4ggr högre än vanligt och det finns fakturor som backar det.

Enligt mig är detta riktiga jävla skojare och jag kommer aldrig aldrig aldrig någons att ha något med dessa att göra igen!!
De fixar snabbt när de får sälja nya prylar men fan att få hjälp av dom när något går sönder.

Så ja, det återstår att se hur detta slutar...‍♂️
Kan ju inte annat än beklaga, i vilken region finns din mamma? Tänker om vi kan hjälpa er.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
Alltså wow säger jag bara! Blir så himla glad och rörd för att du skriver så. Otroligt fint av dig!
Min mamma bor utanför Sthlm. Efter att jag förklarade igår för Mitsubishi hur deras återförsäljare beter sig så tog allt lite fart igen. Polarpumpen ringde mig imorse och meddelade att de skickar ut en tekniker imorgon. Jag börjar med dom och ber till högre makter att detta tar slut imorgon men återigen, Jättetack för ditt erbjudande och jag hoppas jag inte behöver höra av mig till dig längre fram och fråga ifall du inte vill kliva in och fixa detta iaf :)

Lostål Lostål skrev:
Kan ju inte annat än beklaga, i vilken region finns din mamma? Tänker om vi kan hjälpa er.
 
  • Gilla
Sofia__ och 2 till
  • Laddar…
Snailman
Jag köpte min bergvärme pump hos Buildor och sedan lät jag ett lokalt rörföretag jag anlitat tidigare installera den.

Pumpen blev väl ca 15k billigare på detta sätt.

Kollade även polarpumpen men de var några tusenlappar dyrare på pumpen och angående installation så förmedlar de bara när man byter ut en befintlig pump, inte nyinstallationer.

En NIBE och den har fungerat drygt ett år vid det här laget, borrhål 200m. Beställde borrhålet av en tredje firma som fanns i trakten.
 
Z
M Michael_P skrev:
”Efter att ringt ett DUSSIN olika installatörer ….”
det var alltså INTE totalentreprenad. Att skojare som sedermera gick i konkurs i dessa tider av belastning för yrkeskunniga på minst en månad, utgav sig att vara Polar specialister , som snabbt åtog sig jobbet talar för sig själv …. Kanske VAR de innan knutna till Polar på något sätt men fråntogs auktorisationen pga inkompetens och just därför konkursade. Min poäng var i alla fall att om möjligt i sådana lägen ha EN motpart att reklamera trots att det ofta är något dyrare .
Jo, läs vad TS skrev här.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-vad-ni-aer-vaerda.449164/page-4#post-4704230
Det han menade var väl att han ringde massa olika företag som installerar pumpar, inklusive polarpumpen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.