Hej!

Jag har precis skrivit kontrakt för ett fritidshus men då jag inte var på plats själv gick min svärfar i god för mig.
Jag har upptäckt flera vad jag ser är extremt allvarliga problem men som min svärfar hävdar inte är något jag behöver oroa mig för.

Huset är byggt på 70-talet med sparsamma renoveringar sen dess.
Verkar främst vara allvarliga problem med grunden till huset. Ser ut som någon plastmatta har lossnat, att vissa pelare står helt snett, att jorden luckrats upp och känns allmänt ostabil?

All hjälp uppskattas verkligen då jag börjar få panik inför mitt köp... Är det så allvarliga problem som jag innbillar mig?
 
  • Bild på en gammal husgrund med snedställda pelare och lossnad plastmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt över husgrund med synliga spridda pelare och ojämnt underlag som tyder på instabilitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grund till ett rött fritidshus med synliga problem såsom lossnad plastmatta och sneda pelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vågformad metalltakbeklädnad med några mindre skador mot en klarblå himmel och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grund till fritidshus med synlig sned pelare, lossnad plastmatta och ojämn mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundpelare av hus med sned stolpe och lossande plastmatta under rödmålad stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synlig del av ett hus fundament med sneda stödpelare och en delvis lossnat plastmatta, vilket indikerar möjliga strukturfel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på husgrund med lös plastmatta, snedställda pelare och luckrad jord som tyder på stabilitetsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grund till fritidshus med lossnad plastmatta och sneda pelare, vilket indikerar möjliga stabilitetsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog bara krypa in och fixa till.
 
  • Gilla
guggen och 9 till
  • Laddar…
Mina förutfattade meningar om fritidshus från 70-talet är att dom inte brukar vara några kvalitetsbyggen direkt, men för att vara dåligt så ser detta bra ut. Som tidigare sagts, kryp under med en domkraft och en häftpistol så kommer du fixa detta i ett nafs. :strong:
 
  • Gilla
kjellinge och 5 till
  • Laddar…
plastmatta?
 
  • Gilla
allan51
  • Laddar…
Om man får så lätt panik kanske man inte borde köpa ett fritidshus osett.
Hade du räknat med att inga jobb behöver göras? :crysmile:
 
  • Gilla
Flintylaren och 17 till
  • Laddar…
Nej, du blev inte lurad. Ta det lugnt. Varje hus är i ständigt förfall från dag ett. Att därför behöva fixa saker vartenda år hör liksom till.
 
  • Gilla
Perplexus och 31 till
  • Laddar…
Att plintar lutar är mer regel än undantag på fritidshus av den åldern. Jag köpte fritidshus häromåret, under processen såg jag några med liknande grund. Blev orolig ock konsulterade en snickare som jag har anlitat tidigare. Han menade att sådana grunder fixar han flera av varje år. Han brukar sätta av några dagar varje vår, vissa dagar kan han fixa flera om dagen. Lyfta huset med ett antal domkrafter, räta upp.

Skall man åtgärda ordentligt, så det håller varaktigt, får man flytta huset till en ny grund.
 
  • Gilla
Subopt12 och 8 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
plastmatta?
Antar att han menar den åldersbeständiga plasten som hänger ner lite.

LindaE84 LindaE84 skrev:
Hej!

Jag har precis skrivit kontrakt för ett fritidshus men då jag inte var på plats själv gick min svärfar i god för mig.
Jag har upptäckt flera vad jag ser är extremt allvarliga problem men som min svärfar hävdar inte är något jag behöver oroa mig för.

Huset är byggt på 70-talet med sparsamma renoveringar sen dess.
Verkar främst vara allvarliga problem med grunden till huset. Ser ut som någon plastmatta har lossnat, att vissa pelare står helt snett, att jorden luckrats upp och känns allmänt ostabil?

All hjälp uppskattas verkligen då jag börjar få panik inför mitt köp... Är det så allvarliga problem som jag innbillar mig?
Jag kan tycka det borde sitta skivor under plasten.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
LindaE84 LindaE84 skrev:
Hej!

Jag har precis skrivit kontrakt för ett fritidshus men då jag inte var på plats själv gick min svärfar i god för mig.
Jag har upptäckt flera vad jag ser är extremt allvarliga problem men som min svärfar hävdar inte är något jag behöver oroa mig för.

Huset är byggt på 70-talet med sparsamma renoveringar sen dess.
Verkar främst vara allvarliga problem med grunden till huset. Ser ut som någon plastmatta har lossnat, att vissa pelare står helt snett, att jorden luckrats upp och känns allmänt ostabil?

All hjälp uppskattas verkligen då jag börjar få panik inför mitt köp... Är det så allvarliga problem som jag innbillar mig?
Vem blev du lurad av menar du? Allt syns ju direkt vid en kontroll! Ni har väl gjort en besiktning?
 
  • Gilla
Flintylaren och 8 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vem blev du lurad av menar du?
Svärfar.
 
  • Haha
  • Gilla
Flintylaren och 15 till
  • Laddar…
På 70-talet byggdes många "sommarstugor", fritidshus var inte så vanligt;), och man tog vad man kunde hitta som var gratis/billigt/begagnat.
Mycket arbete gjordes utifrån de förutsättningarna och de byggmetoder som fanns, även med ibland bristande kunskap.
Så det bilderna visar verkar vara en sådan och har det inte gjorts något större arbete sedan dess är det nog dags nu. Det mesta går att åtgärda men kräver en genomgång av kunnig person på plats som får hjälpa till att göra en plan för vad och hur det ska göras.

Så mitt råd är att ta hjälp på plats för en total genomgång av huset, finns det något akut, vad behöver åtgärdas ytterligare, vad vill ni själva göra och vad har ni för pengar att använda.
 
  • Gilla
Subsub och 8 till
  • Laddar…
Plasten bör du riva bort för att inte få fuktproblem.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 6 till
  • Laddar…
Husgrunden är totalt katastrof. Vissa plintar är dessutom byggda med asbeströr.
Plasten kan man med fördel ta bort när du börjar renovera man kan med fördel lägga den på marken under huset i stället så man minskar markfukten att fukta ner bjälklaget. Det är nödvändigt att göra en ordentlig grundläggning innan du gör någon annan renovering på huset.

Vem har lurar dig menar du?
Vilka kunskaper har din svärfar av husbyggnad?
 
  • Gilla
Jörgen.k och 2 till
  • Laddar…
LindaE84 LindaE84 skrev:
Hej!

Jag har precis skrivit kontrakt för ett fritidshus men då jag inte var på plats själv gick min svärfar i god för mig.
Jag har upptäckt flera vad jag ser är extremt allvarliga problem men som min svärfar hävdar inte är något jag behöver oroa mig för.

Huset är byggt på 70-talet med sparsamma renoveringar sen dess.
Verkar främst vara allvarliga problem med grunden till huset. Ser ut som någon plastmatta har lossnat, att vissa pelare står helt snett, att jorden luckrats upp och känns allmänt ostabil?

All hjälp uppskattas verkligen då jag börjar få panik inför mitt köp... Är det så allvarliga problem som jag innbillar mig?
Du torde inte ha betalt så mycket för huset så "lite" fix med grunden och trossbotten kan du nog tillbringa somrarna där många år framöver.
 
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Husgrunden är totalt katastrof. Vissa plintar är dessutom byggda med asbeströr.
Plasten kan man med fördel ta bort när du börjar renovera man kan med fördel lägga den på marken under huset i stället så man minskar markfukten att fukta ner bjälklaget. Det är nödvändigt att göra en ordentlig grundläggning innan du gör någon annan renovering på huset.

Vem har lurar dig menar du?
Vilka kunskaper har din svärfar av husbyggnad?
kan vara fiber cement rör ser ju lika dana ut
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.